پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۲
کد خبر: ۸۱۴۱۶
|
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
نشست خبری سومین همایش ملی ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی برگزار شد
نشست خبری سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار محصولات و فعالیت‌های فرهنگی با حضور مهدی ناظمی اردکانی رئیس کمیته علمی همایش و سید مجید کمالی رئیس مرکز مطالعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دبیر همایش و جشنواره برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجید کمالی در ابتدای نشست با اشاره به اهداف و افق‌های سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی و با ذکر محورهای برگزاری همایش، از حضور ۲۴ سازمان و دستگاه فرهنگی کشور خبر داد و گفت: حدود یک سال جلسات متعدد کمیته علمی و اجرایی و شورای سیاستگذاری در بخش‌های محتوایی و علمی برگزار شده و فعالیت برای برگزاری دوره سوم، بلافاصله بعد از دوره دوم آغاز شده است. 
 
دبیر سومین همایش ملی ارتقای کیفیت آثار محصولات و فعالیت‌های فرهنگی با اشاره به ارسال ۱۷۳ مقاله به دبیرخانه گفت: از این تعداد چکیده ۱۶۸ مقاله در کتابچه همایش منتشر خواهد شد؛ همچنین ۲۰ مقاله در پنل‌های تخصصی بررسی و در ‌‌نهایت ۶ مقاله بر‌تر مشخص شده و تقدیر می‌شوند.
 
اهدای نشان ویژه به بهترین محصول فرهنگی حوزه دفاع مقدس

کمالی با اشاره به تعیین زمان‌بندی برگزاری پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی این دوره از همایش گفت: استادان، دستگاه‌های مشارکت کننده، زمان و موضوع کارگاه‌ها مشخص شده و اطلاع‌رسانی شده است. دوشنبه ۴ خرداد ماه در روز اول همایش، برنامه‌ریزی به این صورت بوده است که افتتاحیه و اختتامیه همایش در همین روز برگزار شود. صبح افتتاحیه و ساعت ۱۷ اختتامیه همایش در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود. در روز دوم همایش نیز نمایشگاه محصولات فرهنگی دستگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی و علمی برگزار خواهد شد. 
 
دبیر سومین همایش و دومین جشنواره ارتقای کیفیت با اشاره به جزییات برگزاری این مراسم گفت: برنامه‌های مختلفی برای افتتاحیه و اختتامیه در نظر گرفته شده است. علاوه بر تقدیر از مقالات بر‌تر، جایزه و نشان ویژه جشنواره ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی به بهترین محصول فرهنگی تولید شده در حوزه دفاع مقدس اهدا می‌شود. 
 
نظام استاندارد در فرهنگ تعریف نشده است
مهدی ناظمی اردکانی رئیس کمیته علمی همایش نیز با اشاره به فلسفه وجودی برگزاری این جشنواره و همایش گفت: در زندگی از کالا و محصولات مختلفی استفاده می‌کنیم و فناوری هم به خدمت انسان آمده تا محصولات با کیفیت بالاتری تولید شود. اگر در گذشته کمیت تولید اهمیت داشت، امروزه بحث کیفیت در دنیا مطرح شده است. هر کالایی که استاندارد داشته باشد می‌تواند در دنیا تولید و توزیع شود اما این سنجش کیفیت، در کالا و محصولات صنعتی و غذایی مشخص است و در حوزه فرهنگ، نظام سنجش کیفیت کالاهای فرهنگی به وجود نیامده است. 
 
اردکانی با اشاره به اینکه همایش ارتقای کیفیت آغاز راه تعیین استاندار‌ها و ضوابط تولید است، افزود: امیدواریم در این همایش و جشنواره، صاحب‌نظران و اندیشمندان و دستگاه‌های تولید کننده و توزیع کننده محصولات فرهنگی فعال شوند و ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی، به دغدغه تبدیل شود. 
 
رئیس کمیته علمی همایش ارتقای کیفیت با ارائه آماری از مقالات دریافتی گفت: امسال اکثریت مقالات ارسال شده به دبیرخانه از طرف خود دستگاه‌های مشارکت کننده است و ما شاهد حضور ۱۳۳ مقاله از طرف دستگاه‌ها هستیم. امیدواریم در دوره‌های بعدی، تمامی دستگاه‌های شرکت کننده فعالیت بیشتری داشته باشند. 
 
مرکز امور رسیدگی به مساجد و صداوسیما؛ فعال‌ترین دستگاه‌ها
وی از سازمان صداوسیما و مرکز رسیدگی به امور مساجد به عنوان فعال‌ترین دستگاه‌های فرهنگی همایش یاد کرد و افزود: از صداوسیما ۱۰ مقاله درخواست کرده بودیم اما ۱۴ مقاله از این سازمان ارسال شده است. از مرکز رسیدگی به امور مساجد هم ۷ درخواست مقاله و ۸ تعهد نگارش مقاله داشتیم اما ۲۲ مقاله از این سازمان به دبیرخانه رسیده است. البته که مشارکت در این همایش اجباری نیست و امیدواریم سازمان‌ها و دستگاه‌ها، مشارکت داوطلبانه و فعال‌تری داشته باشند. 
 
مهدی ناظمی اردکانی با اشاره به دستاوردهای دوره‌های اول و دوم این همایش نیز تاکید کرد: در دوره اول در فضای فرهنگی کشور طرح موضوع انجام شد و دوره دوم، شاهد ایجاد محورهای موضوعی دقیق و مشخص بودیم که در آن، علاوه بر دستگاه‌های مختلف، مراکز علمی و پژوهشی هم مشارکت گسترده‌ای داشتند. سال گذشته از دستگاه‌ها خواستیم خودشان ضوابط و معیارهایی را تدوین کرده و محصولات خودشان را مورد سنجش قرار دهند. امسال یک قدم جلو‌تر رفته و دستگاه‌ها به شکل جدی‌تری وارد شده و شاهد حضور ۲۳ سازمان و دستگاه فرهنگی هستیم. 
 
سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشارکت ۲۵ سازمان و نهاد فرهنگی، علمی و حوزوی از جمله آستان قدس رضوی، صدا و سیما، حوزه هنری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ۴ و ۵ خرداد ۹۴ در برج میلاد برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط
نظر شما