جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۹
کد خبر: ۸۱۴۵۵
|
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
هشدار مومنی نسبت به افزایش کالاهای وارداتی
رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با هشدار نسبت به ورود سیل‌آسای کالاهای فرهنگی خارجی به ایران، ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی تولید داخل را لازمه جلوگیری از خروج سرسام‌آور ارز برای خریدن محصولات فرهنگی بیگانه دانست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محسن مومنی شریف همزمان با برگزاری سومین همایش ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی گفت: واقعیتی که وجود دارد و باید آن را فرصتی مغتنم شمرد این است که نسبت به کالاهای حوزه‌های دیگر، همچنان کالاهای فرهنگی ایرانی انتخاب اول‌ بخش قابل توجه مردم ایران است؛ البته به شرطی که کالای فرهنگی ایرانی قابلیت‌ها و بایدهای لازم را داشته باشد.

رئیس حوزه هنری افزود: مردم ایران به ویژه خانواده‌ها معمولا ترجیح‌شان این است که برای فرزندان خود از کالاهای فرهنگی ایرانی استفاده کنند. از طرفی آن سوی مرزها هم به شدت روی بازار ایران کار می‌کنند و سیل کالاهای وارداتی سرسام‌آور است؛ لذا به نظر می‌رسد تا وقتی ذائقه مردم عوض نشده تولیدکنندگان داخلی کالاهای فرهنگی هم باید با درک شرایط، از فرصت تقاضای داخلی بزرگ‌ترین استفاده را بکنند تا اقتصاد فرهنگ هم محقق شود.

مومنی با اعلام اینکه «عروسک و اسباب‌بازی دارای رتبه نخست بین کلیه محصولات فرهنگی از نظر خروج ارز از کشور قرار دارد»، خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌هایی که ایران کالای باکیفیت ندارد، عروسک و اسباب‌بازی است و در این زمینه میدان برای ورود کالاهای خارجی باز است. بنابراین میزان خروج ارز از کشور در حوزه عروسک و اسباب‌بازی بسیار بالاست.

وی با تأکید بر اینکه هر جا کالای ایرانی باکیفیت عرضه شده مردم از طرح‌های داخلی استقبال کرده‌اند، افزود: نمونه آن استقبال از عروسک‌های شکرستان است. در حوزه کودک و نوجوان اگر بتوانیم فقط 50 درصد بازار را تامین کنیم، در واقع جلوی خروج یک رقم بسیار بالای ارز را گرفته‌ایم و در همین حال می‌توانیم مراکز فرهنگی‌مان را هم زنده و سرپا نگه داریم.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی را در دو حوزه «محتوایی» و «نحوه ارائه» مورد توجه قرار داد و گفت: کیفیت مد نظر در حوزه محتوایی محصولات فرهنگی ناظر بر کالایی است که موجب افزایش فرهنگ مردم شود و سواد فرهنگی مردم را بیشتر کند. در بخش ارائه هم لزوم ارائه کار جذاب احساس می‌شود.

سومین همایش ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی روز دوشنبه چهارم خردادماه با حضور بیش از 20 نهاد، دستگاه و سازمان فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی در مرکز همایش‎های برج میلاد برگزار شد و امروز با برپایی کارگاه‌ها و پنل‌های تخصصی به پایان می‌رسد.
نظر شما