پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۳۶
کد خبر: ۸۱۴۵۹
|
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
برگزیدگان سه بخش محله، ایده و طرح فیلم‌نامه و اقلام تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی پنجمین جشنواره فیلم شهر فردا ۶ خرداد در مراسم افتتاحیه این جشنواره معرفی و جوایزشان اهدا می‎شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،  نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با حضور سیاوش حقیقی دبیر و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره و مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امروز در فرهنگسرا سرو برگزار شد.
 
سیاوش حقیقی دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در این نشست با اشاره به برگزاری جشنواره بعد از چندسال وقفه، اظهار داشت: در این دوره به دنبال برگزاری جشنواره‌ای با روندی استاندارد هستیم و از ابتدای کار بنا را بر این گذاشتیم که طیف‌های مختلف سینمایی در این جشنواره حضور داشته باشند و بین اهالی سینما همگرایی شکل گیرد.
 
وی با بیان این که جشنواره فیلم شهر از سوم خرداد با بخش محله شروع شده است، گفت: در بخش محله به دنبال فرهنگ‌سازی و ارائه خدمات شهروندی به عنوان وظیفه شهرداری بودیم و در این راستا کلاس‌های آموزشی برگزار و به دنبال آن با در اختیار گذاشتن امکانات، فیلم‌های شهروندی ساخته شد. در ادامه هم یک تیم سینمایی کاملا حرفه‌ای متشکل از آقایان رضا میرکریمی، نیکی کریمی، کمال تبریزی، سیدهادی منبتی و مسعود نقاشی‌زاده این آثار را ارزیابی کردند.
 
وی افزود: در این بخش ۱۱۷۰ هنرجو در طول یک ماه آموزش دیدند و به دنبال آن ۱۵۸ فیلم ساخته شد که توسط هیات داوران ارزیابی می‌شوند. نمایش این فیلم‌ها در پردیس ملت با استقبال مردم مواجه شده است و گاهی شاهد شکل‌گیری جمع‌های نقد و بررسی‌ مردمی  در هنگام نمایش هستیم.
 
اعلام نامزدهای بخش اقلام تبلیغاتی جشنواره
 
دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با اشاره به آیین افتتاحیه این جشنواره که در چهارشنبه شب ۶ خرداد در تالار ایوان شمس با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم، برگزیدگان سه بخش محله، ایده و طرح فیلم‌نامه و اقلام تبلیغی فیلم معرفی و جوایزشان اهدا می‌شود. برگزاری آیین نکوداشت پوران درخشنده و مسعود کیمیایی و هنرمندان فقید مرتضی احمدی و رسول ملاقلی‌پور از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه است. 
 
حقیقی نامزدهای اقلام تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی سینما را در سه بخش عکس، فیلم، پوستر و آنونس را بدین شرح اعلام کرد: امیر‌حسین شجاعی برای مجموعه عکس ملکه، آرش صادقی برای مجموعه عکس آوا، ایران انتظام برای مجموعه عکس تابو نامزدهای بخش عکس فیلم هستند. احسان برآبادی برای پوستر فیلم بیگانه، علی باقری برای پوستر شیار ۱۴۳، علی‌رضا نصرتی برای فیلم برف نامزدهای بخش مسابقه پوستر فیلم شهر شدند.
 
وی اضافه کرد: در بخش آنونس هم روح‌اله موحدی برای آنونس فیلم حوض نقاشی، آرش معیریان برای فیلم سوت پایان و حمید نجفی‌راد – میثم میرزایی برای آنونس فیلم‌های هنر و تجربه نامزد دریافت جایزه شدند. در بخش عنوان‌بندی هم امیر مهران برای فیلم برف، ‌میثم میرزایی برای فیلم تراژدی، فرامرز اسکندری برای فیلم رخ دیوانه نامزد دریافت جایزه هستند.
 
وی اظهار داشت: در روزهای برگزاری جشنواره ۱۵ فیلم اکران نشده به همراه ۱۵ فیلمی که اکران شده‌اند به نمایش در می‌آیند. همچنین این فیلم‌ها توسط هیات داوران هفت نفره و در برنامه‌ای فشرده ارزیابی و بین هفت تا ۱۰ جایزه به برگزیدگان اهدا می‌شود.
 
وی درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم شهر گفت: عمده سیاست‌های جشنواره فیلم شهر در انتخاب فیلم‌ها بر پایه اصول شهرداری تهران و سیاست‌های 18 گانه‌ای است که از بیانات مقام معظم رهبری برگرفته شده است. در انتخاب فیلم‌ها هم تلاش کردیم آن‌هایی را انتخاب کنیم که تلخی نداشته باشد و نگاه مهربانانه در آن وجود داشته باشد.
 
سیاوش حقیقی درباره پرسشی مبنی بر حضور برخی از فیلم‌های اجتماعی در جشنواره فیلم شهر که با عنوان فیلم‌های سیاه در رسانه‌ها عنوان شده است، گفت: اگر مشخصا منظور درباره فیلم «بلوک ۹ خروجی ۲» آقای امینی است باید بگویم که این فیلم به خاطر تلنگری که به جامعه می‌زند و اینکه طلاق یک زوج، زندگی فرزندشان را تحت شعاع قرار داده است در ارائه راهکار اجتماعی، ارزنده است. ضمن اینکه آنچه درباره این فیلم گفته می‌شود که فیلم تلخ است و اجازه نمایش پیدا نکرده است صحت ندارد و بیشتر به خاطر اختلافاتی است که بین تهیه کنندگان فیلم وجود داشته است.
 
وی درباره انتخاب فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم شهر گفت: بر پایه سیاست‌های جشنواره فیلم شهر، فیلم‌ها را انتخاب می‌کنیم و فیلم‌ها را پس از انتخاب برای وزارت ارشاد ارسال کردیم و همه فیلم‌ها مورد تایید وزارت ارشاد قرار گرفت.
 
حقیقی همچنین درباره بخش بین‌الملل فیلم شهر گفت: ۳۲ فیلم از ۵۲ کشور متقاضی حضور در بخش بین‌الملل جشنواره بودند.نزدیک به ۵۰ میهمان خارجی به ایران می‌آیند و در طول برگزاری جشنواره از روز جمعه ۸ خرداد ۹ مسترکلاس با حضور استادان شاخص بین‌المللی برگزار می‌شود. همچنین با توجه به درخواست مراکز آموزشی سینمایی و در تفاهم‌نامه‌‌ای شفاهی، تعدادی از هنرجویان نخبه‌ این آموزشگاه‌ها از مسترکلاس‌های جشنواره استفاده می‌کنند. در هرصورت شهرداری تهران موظف است که در بخش آموزش‌ فعالیت کند و خوشحالیم که این اتفاق در جشنواره فیلم شهر افتاده است.
 
حقیقی در بخش پایانی سخنانش با ابراز امیدواری از نقد منصفانه جشنواره و ادامه کمک اصحاب رسانه به این رویداد فرهنگی گفت: در این چند سال، مقام معظم رهبری بحث‌های فرهنگی و هنر مختلف و عمیقی را مطرح کردند. امیدوارم مدیران کلان فرهنگی کشور به این نکات بیش از پیش توجه داشته باشند.

دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در بخش دیگری از صحبت‌هایش به پیوند خواهر خواندگی که بین شهرداری تهران و چند شهر دیگر جهان بسته شده است اشاره کرد و گفت:  می‌توان فیلم‌های ایرانی را در شهرهایی که با تهران پیوند خواهر خواندگی دارند اکران کرد و فیلم‌های این کشورها هم در سینماهای تهران نمایش داده شود.
 
سیاست سازمان فرهنگی هنری حمایت فعال است

مهدی محمدی‌ مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در این نشست با بیان این‌که سیاست سازمان در حوزه فرهنگ هنر حمایت فعال است، گفت: دکتر قالیباف تاکید ویژه‌ای روی جشنواره فیلم شهر داشتند و نوید داده‌اند که این جشنواره به صورت سالانه برگزار شود و ظرفیت برگزاری سالانه این رویداد هنری نیز وجود دارد.
 
یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم شهر هم در بخشی از این نشست به این موضوع اشاره کرد که جشنواره فیلم شهر مختص فیلم‌های فضای شهر تهران نیست و در بین فیلم‌های برگزیده این جشنواره ۳۴ لوکیشن از شهرهای مختلف ایران از جمله خرمشهر و شهرهای تاریخی و توریستی نمایش داده شده است. ضمن آنکه فیلم‌های جشنواره از تنوع موضوعی قابل توجهی برخوردار است. علاوه بر این حدود ۹۰ چهره سینمایی مطرح در بخش‌های هیات‌های انتخاب و داوری فعالیت داشتند و دارند.
نظر شما