چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۰
کد خبر: ۸۱۴۹۰
|
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
با حضور مدیران فرهنگی هنری و هنرمندان سینما؛
پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با برگزاری بزرگداشت مسعود کیمیایی و پوران درخشنده، نکوداشت مرتضی احمدی، رسول ملاقلی‌پور و مهران دوستی شامگاه چهارشنبه ۶ خرداد در تالار ایوان شمس آغاز به کار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ در این مراسم که اجرای آن را محمد سلوکی بر عهده داشت، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، شهرام گیل آبادی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران، سید‌علی احمدی مدیرعامل موسسه تصویر شهر، رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما، مهدی حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر و همچنین مسعود کیمیایی، پوران درخشنده، نیکی کریمی، شهاب حسینی، محمد خزاعی، خسرو خسروشاهی، امیر اسفندیاری، مهدی مسعودشاهی، حبیب اسماعیلی، مصطفی کیایی، یدالله صمدی، علی رویین‌تن، حجت‌الاسلام علوی، محمدرضا عباسیان، هادی نائیجی، سیدهادی منبتی، محمود گبرلو، فرشید نوابی، ابوالحسن داودی و... حضور داشتند.

در ابتدای مراسم سیاوش حقیقی دبیر جشنواره ضمن خوشامدگویی به میهمانان گفت: چه سخت و سنگین است برای چنین شهر و مردم فرهیخته‌ای، جشنواره‌ای از فیلم و هنر تدارک ببینیم تا تن به تنه مناره‌های بلند ادراک و شعورشان بزند و همتای معرفت بی‌همتایشان تا آسمان خداباوری‌شان به قد قامت برافرازد. من و ما در چنین مقامی، شهامت ایستادن به خویش داده‌ایم. ایستاده‌ایم محکم و مستحکم، چرا که دست کم توان خویش را در عرش خدای این مردمان آخته‌ایم و سنگری از توان سرداران هشت سال دفاع این قهرمانان ساخته‌ایم و عظمت توانستن را به مقاومت هم اینان شناخته‌ایم.
 
دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر افزود: تمامی آنچه خوب به نظرتان خواهد آمد، از فرهنگ مهربانی تا خانه‌های معرفت دست‌های کودکان پرشمار شهرمان و شهرهامان، همه را وامدار شماییم و از شما آموخته‌ایم و آنچه را فروگذار کرده‌ایم، یاد تقصیر و قصور به فراموشی سپرده‌ایم، حاصل غفلت ما و عدم یاری ذهن و ادراک ماست اما به جد باور داریم که شما به جشنواره ما چنان می‌نگرید که به یک شعله، به یک خواب لطیف.

نکوداشت مرتضی احمدی و رسول ملاقلی‌پور

در ادامه نکوداشت زنده‌یاد مرتضی احمدی با حضور خانواده وی و همچنین حسین مسافرآستانه و یدالله صمدی برگزار شد و تندیس و لوح تقدیر جشنواره به همراه هدیه رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به آقای چمن‌آرا ناشر آثار وی اهدا شد.
 
همچنین در این مراسم نکوداشت زنده یاد رسول ملاقلی‌پور برگزار شد. بعد از پخش فیلم نکوداشت این فیلمساز فقید که توسط فرزند وی، علی ملاقلی‌پور ساخته شده بود، خاطرات فیلمسازی رسول ملاقلی‌پور، عکاسی او در خرمشهر و... توسط یکی ازدوستان وی مرور شد. پس از نمایش فیلم، محمود صلاحی، محمد خزاعی و جواد طوسی برای تجلیل از این فیلمساز فقید روی صحنه رفتند و از همسر و فرزند ملاقلی‌پور تقدیر کردند.
 
در بخش بزرگداشت مسعود کیمیایی در جشنواره فیلم شهر نیز، فیلم ساخته شده از وی توسط جواد طوسی با موضوع شهر، فیلمسازی، جوانمردی و... به نمایش درآمد که با استقبال گسترده حاضران روبه‌رو شد. حجت‌الله ایوبی، محمد حیدری و ابوالحسن داودی برای بزرگداشت کیمیایی روی صحنه آمدند و مسعود کیمیایی در میان تشویق پرشور و ایستاده حاضران روی صحنه رفت.

پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر افتتاح شد

این فیلمساز پیشکسوت پس از دریافت لوح تقدیر گفت: خوشحالم که برای اولین بار از شهرم جایزه می‌گیرم؛ تهرانی که به سرعت دارد عوض می‌شود و شکل می‌گیرد. تنها چیزی که مردم فکر می‌کنند ای کاش این شهر نداشته باشد، بچه‌هایی هستند که تکدی‌گری می‌کنند.
 
درخشنده: استخدام جوانان را جدی بگیریم
 
در این مراسم بعد از نمایش فیلم بزرگداشت پوران درخشنده، تجلیل از این فیلمساز با تشویق قابل توجه حاضران انجام شد و شهاب حسینی و سیاوش حقیقی دبیر جشنواره جایزه این فیلمساز را به وی اهدا کردند.
 
درخشنده نیز در سخنانی با ابراز خرسندی از برگزاری این بزرگداشت گفت: فیلم شهر یعنی خانه ما؛ خانه‌ای که پدر، مادر و بزرگترها تلاش می‌کنند که رشد کنیم و دیده شویم. جشنواره شهر متعلق به مردم است و شاید مهمترین جشنواره ماست، چرا که در آن علاوه بر حضور شهر و تاریخ، شهروند هم خود را می‌بیند. شهر و شهروند مانند دو بال پرنده هستند.
 
وی ادامه داد: من فیلمسازی اجتماعی هستم. ما فیلمسازان چشمانمان خیلی خوب کار می‌کند. وقتی پس از مدتی از سفر بازگشتم و آثار نقاشان ایرانی و خارجی را در سراسر شهر تهران دیدم، احساس کردم که انگار یک پدر دلسوز وجود دارد که یاد گرفتن را نشان می‌دهد. یا وقتی متوجه شدم که پلی برای پیاده روی با طراحی خانم جوانی در تهران ساخته شده، خیلی خوشحال شدم که شهرداری به سلامت شهروندان هم توجه دارد.

پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر افتتاح شد

کارگردان هیس دخترها فریاد نمی‌زنند در عین حال با تاکید بر اینکه ایران فقط تهران نیست، بیان کرد: سرتاسر ایران باید نگاه به شهروند را به خود بگیرد. جشنواره شهر پس از چهار سال مجدد راه افتاده است اما من هنوز دغدغه مردمی را دارم که در کنار آن‌ها زندگی می‌کنم. در کنار همه زیبایی‌های روز افزون، مردمانی زندگی می‌کنند که حتی برای بالارفتن از یک اتوبوس نیاز به امکانات ویژه‌ای دارند و یا اشتغال جوانان مهمترین نیاز امروز ماست که ارتباط مستقیمی با ازدواج، طلاق، مسئولیت‌پذیری و اعتیاد دارد.
 
درخشنده در پایان خطاب به مسئولان گفت: درخواست می‌کنم که به هر شکل ممکن، مساله استخدام را برای نسل جوان جدی بگیرید.

ایوبی: شهرداری ساختمان جدیدی برای خانه سینما در نظر بگیرد

رییس سازمان سینمایی نیز در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم شهر با استقبال از برگزاری این رویداد فرهنگی در پایتخت ایران اسلامی اظهار کرد: سقف فعالیت‌های فرهنگی در ایران تا آسمان است و ما نیز در کنار شما خواهیم بود. امروز وقتی همراه با مهمانان خارجی از فرودگاه خارج می‌شویم و قدم به قدم این شهر را می‌بینیم سرمان را بالا می‌گیریم و می‌گوییم که تهران همان ایران است.
 
وی ادامه داد: امروز تهران پرافتخار و زیبا شده و یک کارگاه هنری است. هر روز شاهد یک اثر هنری جدید در کوی و برزن تهران هستیم و بابت این اتفاق به مسئولان شهری دست مریزاد می‌گویم. باید بگویم دکتر صلاحی هرجا حضور داشتند، رد پای ایشان سبز شده است.
  
رییس سازمان سینمایی افزود: روزگاری در دنیا شهرها را به برج‌ها و میدان‌های آن‌ها می‌شناختند اما از وقتی پای فرهنگ به شهرها باز شد، قدرت فرهنگ آنقدر زیاد است که بتن در برابر فرهنگ سر تعظیم فرود آورد و امروز شهرها به هنر و رویدادهای هنری و فرهنگی‌شان و به ویژه سینمایی شناخته می‌شوند.

پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر افتتاح شد
 
ایوبی با تقدیر از فعالیت فرهنگی شهرداری تهران عنوان کرد: شهرداری تهران در آن روزگار سخت بسته شدن‌ها، در کنار اهالی فرهنگ، هنر و سینما بود. شهرداری تهران بوفه‌های اکسیژنی برای اهالی فرهنگ و هنر فراهم کرد که آن را فراموش نمی‌کنیم و باز هم انتظار داریم به کمک خود ادامه دهد. ما دست نیازمان به سوی شما دراز است چرا که سینمای ایران با این عظمت نمی‌تواند با بودجه اندک سازمان سینمایی ادامه حیات بدهد.

وی افزود: به امید خدا بتوانیم فرهنگ و هنر کشور را اعتلا ببخشیم؛ حتما لازم نیست موضوعات فیلم‌هایی که مورد حمایت شماست موضوع شهر داشته باشند. سینما به خودی خود موضوعیت دارد. چرا که شهرداری در حوزه عمرانی کار درخشانی دارد، اما فرهنگ و هنر هویت و روح شهری مانند تهران است. شهرسازی آسان است اما ساختن شهر در جان و ذهن مردم کار دشواری است. برای ساخت و ساز این روح، هنر، فرهنگ و سینما می تواند تاثیرگذار باشد.
 
ایوبی سپس با استقبال از برگزاری جشنواره فیلم شهر تاکید کرد: در ایران بزرگ، هیچ نهاد و گروه فرهنگی رقیب یکدیگر نیستند و سقف فعالیت‌های فرهنگی تا آسمان ادامه دارد. ما در کنار شما هستیم و یکی هستیم و نتیجه همه این جشن‌ها و جشنواره‌ها اعتلای فرهنگ و هنر است.
 
رییس سازمان سینمایی در پایان سخنانش خطاب به مسئولان فرهنگی شهر تهران، درخواست کرد که یک پلاک و ساختمان جدید برای خانه سینما اختصاص پیدا کند؛ چرا که خانه سینما نیاز به یک پلاک باشکوه‌تر دارد.

نکوداشت مهران دوستی با تشویق ایستاده و اشک حاضران

در بخش پایانی مراسم افتتاحیه نکوداشت زنده یاد مهران دوستی که قرار بود با رادیو جوان در این رویداد فرهنگی حضور داشته باشد، با نمایش فیلمی از وی برگزار شد. محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری، عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری و شهرام گیل آبادی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران و از دوستان نزدیک مهران دوستی برای تقدیر از نکوداشت وی روی صحنه آمدند و از مادر وی تجلیل کردند.

پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر افتتاح شد
 
حضور مادر زنده یاد مهران دوستی با استقبال بسیار زیاد و اشک‌های جمعی از حاضران که به شکل ایستاده وی را تشویق می‌کردند روبه‌رو شد. گیل آبادی در این بخش درباره زنده یاد مهران دوستی گفت: 20 سال رفاقت را نمی‌توان خلاصه کرد. مهران دوستی در یک جمله خلاصه شد و آن هم صدای زلال مردم ایران بود.

پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تا ۱۲ خردادماه در ۱۱ سالن سینمایی پایتخت به دبیری سیاوش حقیقی برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط
نظر شما