شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۲
کد خبر: ۸۱۶۱۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با ۳۳ فرهنگسرا، ۶۹ خانه فرهنگ، هشت موزه و چهار پردیس سینمایی در سطح پایتخت با برنامه‌های فرهنگی و هنری گوناگون میزبان شهروندان است؛ خانه فرهنگ میعاد۲۲ سال است که در منطقه ۱۹ با برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی و مهد پذیرای اهالی محله خانی‌آباد است.
میعاد؛ خانه‌ای در قلب محله خانی‌آبادبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرقی نمی‌کند که از اتوبان تندگویان وارد محله خانی‌آباد بشوید و یا از سمت بزرگراه شهید کاظمی؛ خانه فرهنگ میعاد، لابه‌لای نام‌های مشابه خیابان‌های این منطقه، بعد از خیابان میلاد و قبل از خیابان میثاق، در خیابان میعاد قرار دارد؛ در سی و پنجمن کوچه که تقریباً نزدیک‌ترین کوچه به بزرگراه تندگویان است.
  
از میدان ابن‌سینا که تابلوهای اطلاع‌رسانی را دنبال کنید، به راحتی می‌توانید خانه فرهنگ میعاد را در ابتدای کوچه پیدا کنید. خانه‌ای در قلب منطقه ۱۹ شهرداری، که بعد از ۲۲ سال، حالا یکی از مهم‌ترین نقاط فرهنگی منطقه شده و از هشت صبح تا ۵ بعدازظهر، با حداکثر ظرفیت، پذیرای تعداد زیادی از اهالی محله خانی‌آباد شمالی است. این خانه قدیمی ۱۲۰ متری، قبل از تبدیل شدن به خانه فرهنگ، منزل مسکونی بوده است. علیرضا عصاری، مدیر این مرکز که دو سال است مدیریت خانه فرهنگ میعاد را عهده دار شده، در مورد تاریخچه‌اش می‌گوید: سال 1372 ساختمان خانه فرهنگ توسط شهرداری ناحیه یک منطقه ۱۹ خریداری شد و در قالب کارگاه‌های کارآفرینی شهرداری، به عنوان کارگاه قالیبافی مورد استفاده قرار گرفت. بعد از تاسیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این ساختمان واگذار شد و تبدیل به خانه فرهنگ میعاد شد. مدیران زیادی به خود دیده و حتی مدت کوتاهی هم به بخش خصوصی واگذار شده؛ اما در حال حاضر، زیرنظر مدیریت فرهنگی هنری منطقه 19، در کنار خانه فرهنگ و کتابخانه تلاش و همچنین فرهنگسرای مهر میزبان مردم جنوب تهران است.
 
ساختمان میعاد دو طبقه دارد؛ وارد که بشوید، صدای هیاهوی کودکان مهدکودک و پیش‌دبستانی مرکز را می‌شنوید که حدود 40 نفرشان در طبقه اول در سه کلاس مجزا، مشغول بازی و سرگرمی و البته آموزش هستند. حضور خبرنگار و عکاس کمی برای‌شان عجیب است اما خیلی زود یخ‌شان باز می‌شود و دوباره صدای زندگی در ساختمان می‌پیچد. اما در طبقه دوم، اوضاع کمی فرق می‌کند. دفتر مدیر مرکز (که البته گاهی مثل نیم ساعت بعد از مصاحبه، تبدیل به کلاس زبان می‌شود) و کلاسی کوچک و اتاق کارشناس آموزش، در این طبقه قرار دارد و همین فضای مدیریتی، سکوت و آرامش خاصی را در طبقه برقرار کرده است؛ هر چند که صدای هیاهوی مهدکودک، در پس‌زمینه همچنان شنیدنی است و نشاط و زندگی را به ساختمان تزریق می‌کند.

میعاد؛ خانه‌ای در قلب محله خانی‌آباد 

اتاق آقای رئیس متفاوت از اتاق‌های معمول مدیران است. اتاقی 6 متری که جز یک میز ساده و یک رایانه (که البته برای کلاس‌های زبان، بلندگوهای رایانه رئیس را قرض می‌گیرند) و سه صندلی برای جلسات و میهمانان، وسیله اضافه‌ای ندارد. فضای اتاق، مانند مدیرش آرام است. علیرضا عصاری، بعد از بیست سال حضور در بخش‌های مختلف شهرداری تهران و تجربه سِمت‌های مختلف در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حالا دو سالی می‌شود که مدیر خانه فرهنگ میعاد شده است. عصاری در مورد حضورش در سازمان می‌گوید: من جز آن کارمندهای شهرداری بودم که بعد از تشکیل سازمان فرهنگی، به این سازمان منتقل شدم. هر سمتی که فکرش را بکنید، تجربه کردم و بعد از سال‌ها حضور در روابط عمومی مناطق و مراکز، دو سال است که به خانه فرهنگ میعاد آمده‌ام.
 
فعالیت‌های خانه فرهنگ میعاد بیشتر حول کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی است. در بهار 1394 كلاس‌هاي مهد و پیش دبستانی، زبان انگلیسی، کامپیوتر، خیاطی ، طراحی و کاریکاتور، آموزش و طراحی رباتیک، خلاقیت کودکان، نقاشی، شطرنج، اوریگامی، نجوم، تئاتر کودکان، قصه‌های ادبی کودکان، علوم قرآنی، قرآن کودکان و بزرگسالان، مشاوره‌های فردی و گروهی، کمک‌های اولیه و قالیبافی در این مرکز برگزار می‌شود و با توجه به موقعیت ساختمان، امکان برگزاری برنامه‌های دیگر وجود ندارد. مدیر مرکز در این رابطه می‌گوید: طی دو سال گذشته، به علت استقبال مردم از کلاس‌ها، حیاط ساختمان را هم به کلاس‌های آموزشی تبدیل کردیم و از حداکثر ظرفیت ممکن برای برگزاری کلاس‌ها استفاده می‌کنیم. تا آنجا که امکانات این مرکز اجازه بدهد، کارگاه ها، نشست ها و کلاس های آموزشی در ساختمان خودِ خانه فرهنگ برگزار می‌شود اما بعضی از برنامه‌ها، با توجه به امکانات سایر مراکز، در فرهنگسرای مهر و یا دیگر مراکز منطقه 19 برگزار می شود. 
 
خانه فرهنگ میعاد، با دانشکده دخترانه شریعتی هم ارتباط خوبی دارد. دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه دکتر شریعتی که با حدود 7000 دانشجو یکی از بزرگترین مراکز علمی دخترانه کشور است، در نزدیکی خانه فرهنگ میعاد قرار دارد و سه سالن اجتماعات بزرگ این دانشکده، پذیرای برنامه‌های فرهنگی خانه فرهنگ میعاد است. عصاری می‌گوید در طول سال، برنامه‌های زیادی با همراهی این دانشکده، در دل دانشکده شریعتی برگزار می‌شود؛ در سال گذشته برنامه‌های مهمی مانند «من یک مجرد هستم» و «انتخاب آگاهانه، زندگی عاشقانه» به همت خانه فرهنگ میعاد در این دانشکده برگزار شده است.

میعاد؛ خانه‌ای در قلب محله خانی‌آباد 

در خانه فرهنگ میعاد، کارشناس آموزش پیگیر کلاس‌هایی است که در حال برگزاری هستند و متصدی دفتری هم پاسخگوی پرسش‌های مردم است. عصاری می‌گوید خانه فرهنگ میعاد با همین چند نفر، موفق شده است دو سال متوالی مورد تقدیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار بگیرد؛ هم به واسطه فعالیت‌های گسترده آموزشی و هم برنامه‌های جانبی و متنوعی که در طول سال 93 برگزار کرده است. از «رونمایی بازی رایانه‌ای قهرمانان پارسی» در بوستان گفت‌وگو با مشارکت فرهنگسرای فناوری اطلاعات و موسسه سراج تا ویژه‌برنامه «یک جرعه هوای پاک» که با تزیین اتوبوس و توزیع پیام‌هایی در رابطه با آموزش فرهنگ شهروندی در سطح منطقه برگزار شده است.
  
علیرضا عصاری از سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه و محمد استادرحیمی مدیر روابط‌عمومی منطقه ۱۹ تشکر می‌کند و امیدوار است در سال جدید هم این مرکز بتواند پاسخگوی نیازهای فرهنگی اهالی محله خانی‌آباد باشد. محله‌ای محروم که بافت فشرده جمعیتی دارد و با توجه به کمبود امکانات رفاهی و فرهنگی، امیدشان به خانه فرهنگ میعاد، در قلب محله است.

نظر شما