شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۷
کد خبر: ۸۱۶۳۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
مراسم رونمایی از کتاب «ر» در فرهنگسرای سرو برگزار شد
مراسم رونمایی از کتاب «ر» با حضور شخصیت‌های لشکری و فرهنگی و با حضور خانواده شهید رسول حیدری سه شنبه ۱۹ خردادماه در فرهنگسرای سرو برگزار شد.
سردار وحیدی: صحنه یمن امروز، با بوسنی دیروز تفاوتی نداردبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای مراسم رونمایی از کتاب «ر» خاطرات شهید رسول حیدری، علیرضا کمره‌ای؛ محقق، پژوهشگر و نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی با بیان این که اردیبهشت سال ۵۹ به همراه گروهی از دانشجویان جمع شدیم و به سپاه ملایر رفتیم و خاطرات به یاد ماندنی دارم از روزی که وارد مجموعه کم حجم سپاه در ملایر شدیم.
 
وی ادامه داد: ماندن من در آن شهر حدود یک سال طول کشید و آشنایی من با شهید رسول حیدری هم در همان دوران به وقوع پیوست. چیزی که در ذهن من از ایشان مجسم شده و باقی مانده است چهره نجیب، متین، خواستنی، سپید و زیبا بود و حتی یادم هست که موی او به بوری می‌زد و میان قامت بود.
 
کمره‌ای در جنب و جوش بودن را، از دیگر صفات شهید رسول حیدری عنوان کرد و گفت: از او خیلی سر و صدایی نمی‌دیدم. خیلی اهل گفت‌وگو نبود و بیشتر اهل عمل بود. البته طبیعی بود که حیدری خیلی اهل سخن نباشد، چرا که در مجموعه اطلاعات سپاه فعالیت می‌کرد. یکی دیگر از چیزهایی که از رسول حیدری به خاطر دارم آن لبخند همیشگی و ملیح چهره‌اش بود.
  
این نویسنده و پژوهشگر درباره کتاب «ر» نیز گفت: این کتاب یک زندگینامه روایی، مستند و مصور است. مستند به این دلیل است که کار پژوهشی سنگین در این اثر انجام شده است. حدود 60 ساعت مصاحبه گرفته شده است. چیزی که در متن این کتاب شکل گرفته تفصیلی نیست، بلکه گذر و نظری بر زندگی این شهید است و بسیاری از جاها به اشاراتی مختصر بسنده کرده اند و گذشته اند. اگر بنا بود بر اساس پژوهش سنگین اولیه، کتابی نوشته می شد که با قواعد زندگی نامه‌نویسی دقیق تمام موارد در آن آورده می شد، این اثر حجمی 3 چندان پیدا می کرد. منتها اهل کتاب می دانند که روزگار ایجاز است.
  
وی افزود: اگر قرار باشد درباره دیگر شهدای ملایر و حتی تیپ کربلای این شهر کتابی به نگارش دربیاید، اطلاعات گردآوری شده برای تولید کتاب «ر» می تواند بسیار مفید باشد.
 
کمره‌ای با تاکید بر این که کتاب «ر» اولین نام یک اثر در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس به لحاظ کوتاهی عنوان است، اظهار کرد: در انتخاب این نام ذکاوت هنرمندانه نویسنده نهفته است. این نام از امضای رسول حیدری در نامه‌هایش که تنها حرف «ر» را می‌نوشت گرفته شده است.
  
وی با اشاره به این که این کتاب «ر» شروع بسیار ساده، سر راست و صمیمانه‌ای دارد، عنوان کرد: گویی کتاب با خواننده سخن می‌گوید. با خواننده و مخاطب سخن کردن شرط است، نه برای مخاطب و این شروع بسیار خوبی است. نثر ساده و بی تکلف بسیار مهم است. زبانی که اوایل جنگ تحمیلی برای خاطره‌نویسی رایج بود، اندک اندک تغییر کرده است و اکنون می‌بینیم که کتابی چون «ر» با زبانی ساده و روان زندگینامه یک شهید را روایت می‌کند.
 
این نویسنده تاریخ شفاهی دفاع مقدس گفت: کتاب «ر» سه بخش اساسی دارد، فصل نخست تولد حیدری است، بخش دوم دوران دفاع مقدس و بخش سوم رفتن رسول حیدری به بوسنی و شهادت اوست. در فصل اول خانم برادران با روایت خطی پیش نرفته است و این گونه نگارش زندگی نامه درست هم هست. در مجموع فصل اول محیطی که رسول حیدری در آن رشد پیدا کرده است را معرفی می‌کند و از این حیث سرشار از داده‌های تربیتی است.
 
وی تصریح کرد: هم چنین این کتاب از جمله کتاب‌هایی است که در آن می‌شود نقش زنان مردان جنگ را دید. جنگ حادثه‌هایی دارد که جلوی دوربین دیده می‌شود، اما پشت جبهه‌ها نیز مسائلی وجود دارد، چون انتظارها، دلتنگی‌ها، پشتیبانی‌ها، گریه‌ها، وداع‌ها خیلی مهم است و در این کتاب دیده شده است.
 
کتاب «ر» نقطه وصل دفاع مقدس ایران با دفاع مقدسی دیگر است
در بخش دیگری از این مراسم سردار محمدباقر ذوالقدر از فرماندهان عالی رتبه سابق سپاه و از هم زمان و دوستان شهید رسول حیدری گفت: این کتاب از آثار ماندگار حماسه دفاع مقدس خواهد بود، ویژگی این اثر به دلیل صاحب اثر (شهید حیدری)، در واقع پیوند دفاع مقدس، با یک دفاع دیگر در سرزمین دورتر هم‌چون بوسنی هرزگوین است. شاید کمتر اثری با این جامعیت وجود داشته باشد. 
 
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره شهید رسول حیدری، اظهار کرد: حضرت آقا می‌فرمودند که بارها گفته‌ام میدان بوسنی جنگ اسلام و کفر تنها نیست، بلکه از آن بالاتر است و دروازه ورود به غرب و اروپا است. آنجا مساله‌اش بالاتر از جنگ ایران و عراق است و اگر کسی برود آنجا و محیط امن خانواده را رها کند، مقامش خیلی بالاتر است.
 
ذوالقدر افزود: جنگ بوسنی که حقیقتا آن را هم باید دفاع مقدس نام نهاد، دروازه ورود اسلام به اروپا بود. حقیقتی را در طول سال های بعد از انقلاب اسلامی تجربه کردیم که امروز به مراحل رشد و شکوفایی خود رسیده است و آن هم بحث بیداری اسلامی است. بیداری اسلامی یک حقیت انکار ناپذیر است. برای بیداری اسلامی سه موج را تصور می کنیم. موج اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمد، ملت های دیگر شروع کردند به جست و جو و پرس و جو از انقلاب اسلامی ایران. موج دوم نیز پس از دفاع مقدس و موفقیت در این دفاع رخ داد و ملت های مسلمان به دفاع در مقابل استکبار تشویق شدند. بعد از جنگ نیز موج سوم واقع شد.
 
شهید حیدری پیام آور بیداری اسلامی بود 
وی هم چنین گفت: شهید رسول حیدری یکی از پیام آوران بیداری اسلامی و انتقال اندیشه بیداری اسلامی به اروپا بود. (البته این گونه افراد کم شمار بودند، چرا که ایران نیروی نظامی به بوسنی اعزام نکرد و عناصر محدودی برای انتقال تجربیات بودند) تاثیر حیدری بیشتر در حوزه انتقال مفاهیم و فرهنگ جهاد، ایثار و مقاومت و شهادت به مردم بوسنی بود. کسانی که با شهید حیدری مانوس بودند در بوسنی از این تاثیر ایشان سخن می‌گویند. البته خیلی پیشتر از این ها تصور می کردیم شهید حیدری به آرزوی شهادت برسد. ایشان از تابستان سال 66 جزء ارکان قرارگاه رمضان بود و معمولا در عمق خاک عراق بودند.
  
جرم بزرگ مردم بوسنی، مسلمانی بود
سردار احمد وحیدی وزیر سابق دفاع و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که شهیدان برای ما گفتنی‌های بسیاری دارند، عنوان کرد: حاج رسول را بهتر می توان شناخت، در صورتی که صحنه ای که در آن کار می کرد را بشناسیم و آن صحنه را زمانی می توان شناخت که ببینیم رقم زنندگان آن صحنه ها چه کسانی بوده اند.
 
وی ادامه داد: صحنه بوسنی صحنه عجیبی است و تراژدی بزرگ انسانی است. نمایش جبهه های مختلف است، در یک طرف همین تعبیری که اخیرا هم رهبر عزیزمان در فرمایشاتشان آن را جاهلیت مدرن عنوان کردند خود را نشان داد. مردم مسلمانی؛ صرفا به خاطر این که خودشان تعیین سرنوشت خودشان کنند، تصمیم گرفتند از خودشان رئیس جمهور داشته باشند. گفتند می خواهیم خودمان باشیم و دیگر زیر سیطره صرب ها نباشیم. جرم بزرگ آن ها این بود که مسلمان بودند. در جلوی چشم غرب در ظاهر طالب حقوق بشر و در واقع ضد حقوق بشر، مردم تکه پاره شدند. در مقابل چشم کسانی که به اصطلاح سازمان ملل بودند و آمده بودند از آن ها حمایت کنند، قتل عام شدند. در تمام طول دفاع بوسنی در مقابل صرب ها، غرب اجازه نداد یک سلاح به مردم مظلوم بوسنی برسد.
 
وحیدی هم چنین گفت: زمانی که مردم بوسنی با کمک انقلاب اسلامی ایران و شهیدانی همچون رسول حیدری به نقطه ای رسید که اوضاع را عوض کرد و شرایط عوض شد، آمریکا و غرب از موضع انفعال خارج شدند و زمانی که دور جنگ بوسنی به دست مسلمان ها افتاد، با فشار و زور آمریکا و کشورهای اروپا، قرار داد دیتون درست کردند و گفتند که همه باید همین قرار داد را بپذیرید. همین کاری که امروز درباره داعش انجام می دهند، آن ها را خوب حمایت کردند و هیچ کاری با آن ها نداشتند. زمانی که جمهوری اسلامی به دفاع از عراق به آنجا رفت و معلوم شد که داعشی ها دیگر نمی توانند جلوتر بروند، به خاطر جلوگیری از این پیروزی وارد صحنه شدند.
 
وزیر سابق دفاع کشور درباره نقش افرادی همچون شهید رسول حیدری نیز گفت: در اوج مظلومیت، ناامیدی و سرگردانی و حیرانی مردم بوسنی، که به معنای واقعی هیچ کس را نداشتند، سرداران جبهه اسلام و سربازان امام (ره) در آن صحنه حاضر شدند و همراه خود، حیات، نشاط، جهاد و اعتماد به نفس آوردند. وگرنه دلیلی نداشت که روستایی‌ها با آن همه فشار صرب‌ها، کراوات‌ها و غربی‌ها بتوانند در موضع برتر قرار بگیرند. با رشادت‌های امثال شهید حیدری که امروز جمع شده ایم از آن ها بیاموزیم و به خود ببالیم بوسنی موفق به پیروزی شد. صحنه یمن امروز نیز با بوسنی دیروز خیلی فرقی نمی کند، چه نامش آل سعود باشد و چه صرب باشد. بین آل سعود با غرب جنایتکار تفاوتی وجود ندارد.
 
نسل‌های آینده باید تاریخ را بدون واسطه بخوانند
مجتبی شاه مرادی مدیر نشر آرما نیز در سخنان کوتاهی با تاکید بر این که باید زندگینامه های شهیدان و ایثارگران کشورمان به نگارش دربیاید، اظهار کرد: نسل های آینده ما نیاز دارند که این تاریخ را بدانند و بدون واسطه از آن مطلع باشند.
 
وی افزود: کتاب «ر» روایت مردی از دفاع مقدس و پایداری است و شاید نسبت به روایت های رسمی و دولتی متفاوت باشد و علاقه مندم بتوانم باز هم از این دست آثار را در نشر آرما منتشر کنم.
 
شاه مرادی هم چنین از فرهنگسرای سرو به دلیل برگزاری مراسم رونمایی این اثر تشکر کرد و افزود: کار فرهنگی در کشورمان هم چون دو امدادی است و دوستان مان در فرهنگ سرای سرو نیز به خوبی به این موضوع آگاه بودند و ما را در برگزاری این مراسم یاری کردند.
 
اسلام واقعی تنها در ایران زنده است
در ادامه صباح‌الدین شاریت از اهالی مسلمان بوسنی و هرزگوین با اشاره به این که از انتقال جنازه شهید رسول از بوسنی به ایران فیلمبرداری کرده است، اظهار کرد: از آغاز جنگ بوسنی که در آن جانباز شدم، چیزهای بسیاری روی من تاثیر گذاشت. چند بار فرصت کردم که شهید حیدری را ملاقات کنم. آن ها در جنگ به ما کمک کردند، اما چیزی که جاودانه مانده است، این است که ما را به راه انسانیت برگردانند.
 
وی افزودد: صدور انقلاب اسلامی به هر نحو ممکن باید عملی شود. ایران تنها کشوری است که امروزه بعد واقعی اسلام در آن زنده است و به هر صورت که می تواند باید این فرهنگ را در کل جهان ترویج کند.
 
رسول حیدری مردی از جنس مردم بود
مجید جاودانی از هم رزمان و همراهان شهید رسول حیدری در بوسنی هرزگوین نیز با بیان این که شهید حیدری به کار خود مشرف و آگاه بود، گفت: در عین حال، او مردی از جنس مردم بود. بسیار دوستانه، صمیمانه و متواضعانه رفتار می کرد.
 
وی افزود: شهید رسول شهادت را در آغوش گرفت. همه وامدار این شهیدان هستیم و خواهش داریم این کتاب ها در قفسه ها نماند و به یک جلسه رونمایی مخدوم نشود. امروز هم در کل دنیا شهید رسول داریم و هر روز صدور انسانیت تکرار می شود و این را باید در مدارس و در بین خانواده ها تبیین و تشریح کنیم.
 
دعا کنیم رسول‌های امروز را بشناسیم
صدرائیان رییس فرهنگسرای سرو نیز در سخنان کوتاهی ضمن خوشامدگویی به حضار، گفت: دعا کنیم رسول های امروز را بتوانیم بشناسیم و قدرشان را بدانیم.
در این مراسم هم چنین مریم برادران نویسنده کتاب «ر» بخشی از این اثر را برای حضار خواند.
در پایان مراسم با حضور خانواده شهید رسول حیدری و مسوولان لشکری و کشوری و فرهنگی از کتاب «ر» رونمایی شد.
استقبال از این مراسم به گونه ای بود که بسیاری از مخاطبان به دلیل کمبود جا دقایق زیادی به صورت ایستاده برنامه را دنبال می کردند.
از نکات قابل توجه دیگر این مراسم، برپایی نمایشگاه عکسی در حاشیه آن بود که به تصاویر گرفته شده توسط احمد حمزه ای از زندگی و مبارزات این شهید و جنگ بوسنی اختصاص داشت.

برچسب ها: فرهنگسرای سرو
نظر شما