پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۳
کد خبر: ۸۱۷۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
درگفت‌وگو با مدیر نگارخانه معرفت مطرح شد:
مدیر نگارخانه معرفت گفت: دیده شدن آثاری که تا به حال خیلی کمتر دیده شده، به منظور بالارفتن درک و فهم هنری شهروندان، هدفی اصلی نگارخانه معرفت است.
مرتضی قاسمی مدیر نگارخانه معرفت در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: این نگارخانه از نظر جغرافیایی در غربی‌ترین نقطه تهران واقع شده که به نوعی رفت و آمد را مشکل کرده است. به همین دلیل به نسبت برخی نگارخانه‌های دیگر برگزاری نمایشگاه و برنامه هنری، همچنین دعوت از هنرمندان با مشکلاتی همراه است. بنابراین درخواست زیادی از سوی هنرمندان برای برگزاری نمایشگاه وجود ندارد، با این حال بیشتر وقت‌ها این ما هستیم که از هنرمندان درخواست ارائه آثار را می‌کنیم.
 
مدیر نگارخانه معرفت که حدود دو سال است این مسئولیت را برعهده گرفته، در این باره گفت: پیش از این، حدود یک‌سال این نگارخانه مسئول مشخصی نداشت و نمایشگاه هم به طور مستمر برگزار نمی‌کرد. با این حال در دو سال گذشته سعی کردیم از هنرمندان و استادان برای ارائه آثار دعوت کنیم تا کارهایشان را در اینجا به نمایش بگذارند.
 
مرتضی قاسمی درباره هدف کلی این نگارخانه در برگزاری نمایشگاه‌های مختلف گفت: در واقع بیشتر سعی می‌کنیم آثاری را به نمایش بگذاریم که چندان دیده نشده و به نوعی برای مخاطب تازگی داشته باشد تا مخاطبان بدین ترتیب با هنر جدید آشنایی پیدا کنند و درک و فهم هنری‌شان از اثر هنری بالاتر برود.
  تازگی آثار معیار اصلی نگارخانه معرفت است
وی ادامه داد: تا به حال نمایشگاه‌های مختلفی در حوزه‌های تجسمی، نقاشی، معرق، خوشنویسی، مشبک و حوزه‌های دیگر داشته‌ایم. همچنین در کنار برگزاری نمایشگاه کارگاه‌های تصویری، کاریکاتور، نقاشی قهوه خانه‌ای را به صورت فصلی برگزار کرده‌ایم؛ در واقع هر ۱۰ روز نمایشگاه جدیدی برگزار و در کنار آن هر دو فصل دو برنامه هنری اجرا می‌کنیم. سعی داریم که کارگاه‌های هنری را به صورت مناسبتی برپا و مخاطبان را به آن جذب کنیم.
 
قاسمی درباره نمایشگاه‌های برگزار شده در نگارخانه اظهار کرد: تا کنون نمایشگاه نقاشی از آثار پیشکسوت‌های نقاشی قهوه خانه‌ای داشتیم. آثاری از هنرمندان قولر آقاسی، حسین همدانی و تعدادی دیگر که در این زمینه بسیار شاخص‌اند اما دیگر در قید حیات نیستند. همچنین از استادان محمدعلی سبزه‌کار و مهدی طوسی نیز نمایشگاه‌هایی برپا کرده‌ایم.
  
وی درباره نمایشگاه مناسبتی در ماه مبارک رمضان از نمایشگاه خوشنویسی «سماع قلم» خبر داد و گفت: آثار استاد خوشنویسی، یعقوب انوش هم‌زمان با ماه مبارک رمضان با مضامین مذهبی، احادیث و آیات قرآنی در ۴۰قاب تابلو به نمایش گذاشته می‌شود. در کنار این نمایشگاه نیز قرار است کارگاه‌های همراه با حضور هنرمندان برجسته عرصه خوشنویسی در حوزه‌های مختلف نسخ، ثلث، نقاشی خط و... برگزار کنیم.
 
این هنرمند تذهیب کار درباره ارتقا یافتن این نگارخانه بیان کرد: به نظر من یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها برای ارتقای هر نگارخانه فضای داخلی آن و وسعت و امکاناتی است که می‌تواند داشته باشد. در حقیقت برای اینکه اینجا نیز به نگارخانه درجه یک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبدیل شود، نیازمند است که تسهیلاتی در زمینه امکانات فیزیکی نظیر نورپردازی، سیستم سرمایش و گرمایش برقرار شود. با این حال در این نگارخانه سعی کردیم تا از استادان و هنرجوهایی که با سطح متوسط و رو به بالا به‌کارگیریم.
   
علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه‌های این نگارخانه می‌توانند به فرهنگسرای معرفت واقع در میدان شهرزیبا، بلوارشهران، بعداز زیرگذر شهید همت مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن 44301444 تماس بگیرند.
 
مطالب مرتبط
نظر شما