پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۸
کد خبر: ۸۲۱۱۲
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
شاعران در وصف مشفق كاشاني سخن گفتند
در مراسم افتتاح خانه شعر و بزرگداشت مشفق کاشانی شاعران در وصف این شاعر و نقش تأثيرگذار او در غزل ميانه و شعر معاصر سخن گفتند.
به گزارش رسانه خبري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران؛ در مراسم بزرگداشت مشفق كاشاني و افتتاح خانه شعر كه در روز پنج‌شنبه یکم مرداد در موزه هنرهاي دینی امام علي (ع) برگزار شد، شاعراني مانند ساعد باقري، عبدالجبار كاكايي، سهيل محمودي و افشين علاء حضور داشتند.
 
سهيل محمودي، شاعر، درباره نقش مهم مشفق كاشاني در شعر معاصر گفت: غزل يكي از خاص‌ترين قالب‌هاي شعر جهان است كه بر اساس محتوا نام‌گذاري شده. قالب‌هاي شعري معمولا بر اساس فرمشان نام‌گذاری می‌شوند. اما نام غزل بر اساس محتواي آن است كه يعني ابراز عشق كردن. غزل سخني عاشقانه و مهرآگين است. مشفق كاشاني غزل ميانه يا مفصل را به خوبي بيان كرد. غزل ميانه يعني غزلي كه غزل سنتي را به غزل امروز ربط مي‌دهد. سهم استاد مشفق در غزل ميانه و پيوند دادن نسل پيشين به امروزي‌ها، اهميت زيادي دارد. زيست او نيز با همين مهر و عشق‌ورزيدن‌ها گره خورده بود.
 مشفق كاشاني استاد غزل ميانه بود
وي درباره خصايص اخلاقي مرحوم مشفق كاشاني گفت: وجه جوانمردانه اين شاعر بزرگ، در سخاوت مادي و معنوي زبانزد بود. او عمري بر ديگران ساده گرفته بود و با بخشندگي رفتار كرده بود و خدا هم هنگام رفتن بر او ساده گرفت. اميدواريم كه خداوند در جهان بهتر نيز بر او ساده بگيرد.

حسين اسرافيلي، شاعر، ديگر سخنران اين بزرگداشت بود كه گفت: استاد مشفق كاشاني خود نيكويي را انجام مي‌داد، نه آن كه صرفا به نيكويي دعوت كند. ما از فتوت و جوانمردي و كارگشايي او بسيار آموختيم. 

طبيعت ابزار بيان درونيات فكري مشفق
عبدالجبار كاكايي با بيان خاطره اولين ديدارش با مرحوم مشفق كاشاني در بنياد 15 خرداد گفت: خصلت‌هاي نيك اخلاقي مشفق كاشاني نبايد بر توانايي‌ها و نقش مهم او بر شعر معاصر سايه بيندازد. ساختارمند بودن و ساختارگرا بودن از ويژگي‌هاي شعري او بود. او گرايش ويژه‌اي به طبيعت داشت. البته طبيعت‌گرايي مشفق كاشاني به معناي ناتوراليسم نبود. او از طبيعت به عنوان ابزاري براي بيان درونيات فكري و رواني خويش استفاده مي‌كرد. علاوه بر اين، يكي از خاستگاه‌هاي فكري و رواني او، خاستگاه اجتماعي بود.
 مشفق كاشاني استاد غزل ميانه بود
بزرگداشت مشفق كاشاني با پخش نماهنگي از يكي از سروده‌هاي او با صداي محمد گلريز ادامه يافت. سپس گلريز درباره اهميت موسيقي ايراني گفت: تنها نهادي كه اكنون به موسيقي ملي و ارزشي اهميت مي‌دهد، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران است. امروز ما تحت خطر بزرگ موسيقي‌هاي مبتذلي هستيم كه ذهن جوانان را سخت به خود مشغول كرده است.

سلوك مشفق كاشاني آلوده نشدن به آلودگي‌ها بود
ساعد باقري ديگر سخنران اين برنامه بود كه گفت: روزي به استاد مشفق كاشاني گفتم: من در همين هشتاد و چند سالگي با ديدن شما مي‌توانم چهره‌تان را در تمام دوران نوزادي، خردسالي، نوجواني و جواني تصور كنم. استاد از اين سخن من به خنده آمد. سلوك او در زندگي شخصي‌اش چنان بود كه آلوده آلودگي‌ها نشود. گويي اين سلوك چراغ تابان عمر او بود كه هيچ‌گاه غباري بر خاطر او ننشاند.

اين شاعر در ادامه افزود: غزل قالب ناميراي شعر فارسي است. نكته مهم در آثار كساني مانند مشفق كاشاني و مهرداد اوستا، اصالت كار است. اگر هنگام خواندن شعري، لذت بي‌واسطه در اولين نگاه را حذف كنيم، ديگر نمي‌توانيم به نقد و درك ظرافت‌هاي شعري دست يابيم. استاد مشفق كاشاني به خاطر پشتكار فراواني كه داشت، مشوقي جدي و عميق براي نسل ما به حساب مي‌آيد. 
مشفق كاشاني استاد غزل ميانه بود
مراسم بزرگداشت مشفق كاشاني با تجليل از خانواده آن مرحوم به پايان رسيد. افسون كي‌منش، فرزند مرحوم مشفق كاشاني، آخرين سخنران اين برنامه بود كه هنگام دريافت لوح تقدير خويش گفت: 6 ماه است كه پدرم از بين ما رفته. پدر و مادرها واسطه فيض الهي بر ما هستند. من به ارواح همه پدراني كه ديگر در قيد حيات نيستند، درود مي‌فرستم.

مطالب مرتبط
نظر شما