چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۸
کد خبر: ۸۲۱۷۴
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
گرامیداشت 175 شهید غواص در پردیس سینمایی رازی برگزار شد:
ویژه برنامه اربعین دریا در سوگ چهلمین روز از تشییع شهدای غواص عصر روز گذشته با حضور گسترده شاعران به همت فرهنگسرای رازی در پردیس سینمایی رازی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ همزمان با اربعین تشییع با شکوه 175 شهید غواص، شب شعر «اربعین دریا» با حضور شاعرانی برجسته کشور از جمله علیرضا قزوه، سعید بیابانکی، مصطفی محدثی خراسانی، محسن عرب خالقی، حامد عسگری، میلاد عرفان پور، محمدحسن جمشیدی و جمع کثیری از علاقه‌مندان به شعر و ادب برگزار شد.

در ابتدای برنامه مصطفی محدثی خراسانی، شهدای غواص و بازگشت آنان را همچون نسیمی از سوی دوران دفاع مقدس به  فضای کنونی کشور دانست و گفت: البته ما ظرفیتی بیشتر از آن نداشتیم که از آن فضا بیشتر استفاده کنیم. وی سپس چند رباعی و یک چهار پاره در قالب ترانه از اشعار خود را به یاد شهدای غواص قرائت کرد:

آن چشم پر از ستاره برمی‌گردد / آن منتظر اشاره برمی‌گردد
رفته است ولی به چشم خود می‌بینیم / یک روز دلم دوباره برمی گردد
از چنبر نفس، رسته بودند آنها / بت‌ها، همه را شکسته بودند آنها
پرواز شدند و پرگشوند به عرش / هرچند که دست بسته بودند آنها

در ادامه محمود حبیبی کسبی مجری برنامه با اشاره به علیرضا قزوه شاعر پیشکسوت و مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: در مدت چهل روزی که از بازگشت شهدای غواص به وطن می گذرد شاعران زیادی در این مورد شعر سرودند اما یکی از این سروده ها که در این مدت، هم در برگزاری شب شعرها و هم در مورد ارادت به شهدای غواص، سردمداری کرد، سروده دکتر علیرضا قزوه بود.

شاعران یاد شهدای غواص را زنده کردند

قزوه ضمن قرائت یکی از اشعار خود گفت: اربعین دریا تنها برنامه‌ای است که به مناسبت اربعین این شهدا برگزار شده و این جای بسی خوشحالی و تقدیر است. ما هم که در حوزه هنری هستیم و ادعا داریم که پیشرو هستیم هم از این مسئله غافل شدیم.

وی با اشاره به شعر روی پوستر برنامه «این ماهی فتاده به دریای خون که هست» از محتشم کاشانی را انتخاب شایسته ای برای پوستر این برنامه که شهدای غواص را به واقعه کربلا مرتبط می کند دانست و ادامه داد: ماجرای کربلا را 72 نفر کلید زدند و هر سال که از این ماجرا می گذرد، موج بیشتری از این واقعه دنیا را در بر می گیرد. به گونه ای که بعضی از انقلاب ها براساس کربلا شکل می گیرد که یک نمونه آن «انقلاب مردم هند» است که گاندی گفت من از امام حسین(ع) الهام گرفتم یا وقوع انقلاب اسلامی ایران که بر پایه پیروی از حضرت امام حسین(ع) بود.

آمدن شهدای غواص دارای پیام بود
شاعر برجسته کشورمان تصریح کرد: آمدن شهدای غواص در روزهایی که کشور در حال مذاکرات هسته ای با دنیای غرب بود دارای پیام خاصی بود که امیدوارم همه ما این پیام را دریافت کرده باشیم.

وی گفت: امریکا این روزها هنوز هم در حال تهدید ایران است و این نشان می دهد که آنان با منطق وارد مذاکره نشده اند و بی جهت نیست که ایران را تهدید می کند. لذا آمدن شهدای غواص دارای پیام بود و من معتقدم شهدای غواص تاثیر خودشان را بر ملت ایران گذاشتند. اگر فکر کنیم راه شهدا تمام شده است و دیگر نیازی به این اسطوره ها نداریم کار اشتباهی است. تاریخ این موضوع را نشان داده و مقابل چشمان ما، مصداق های زیادی وجود دارد.

بعد از قرائت شعر توسط محمدحسن جمشیدی، سعید بیابانکی در جایگاه حاضر شد و گفت: در روزهای پرشور تشییع شهدا من صائب می‌خواندم و به این بیت برخوردم. ظاهراً صائب در قرن 11 هجری این بیت را برای این شعرا سروده بود: «جز من که راه عشق به تسلیم می‌روم/ با دست بسته هیچ شناگر شنا نکرد»

شاعران یاد شهدای غواص را زنده کردند

وی سپس شعر خود را برای حضار قرائت کرد:

نوزده سال مثل برق گذشت، نوزده سال از نیامدنت
کوچه مشتاق گام‌هایت ماند، خانه چشم انتظار در زدنت...

محسن عرب خالقی هم به یاد شهدای غواص شعرخوانی کرد و بعد از او میلاد عرفان پور غزلی را که به یاد 175 شهید غواص سروده بود، قرائت کرد:

به سیل اشک می شوئیم راه کاروانها را / هنوز از جبهه می آرند تابوت جوانها را
امان از این چُنین سوزی که در داغ عزیزان است / امان از این چُنین داغی که می بُرد امان ها را ..

حامد عسگری هم آخرین شاعری بود که که ترانه ای را به یاد 175 شهید غواص با لهجه جنوبی قرائت کرد. 

شاعران یاد شهدای غواص را زنده کردند

محمود حبیبی کسبی مجری جلسه هم گفت: شاید هیچ اتفاقی بعد از دفاع مقدس به این قوت و وسعت نتوانسته بود جامعه ما را تحت تاثیر خود قرار بدهد به طوری که در کمترین فاصله زمانی، این همه شعر برای یک واقعه سروده شود این درحالی است که هنوز هم، شعرا در این مورد درحال شعر گفتن هستند.

در پایان این نشست، میهمانان این مراسم تابلو یادبود شب شعر «اربعین دریا» را امضا کردند و پس از آن با مخاطبان نشست عکس یادگاری گرفتند.

مطالب مرتبط
نظر شما