شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۸
کد خبر: ۸۲۴۴۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
مراسم تجلیل از کهنه سربازان آزاده برگزار شد
آیین تجلیل از سربازان آزاده هشت سال دفاع مقدس و رونمایی از کتاب کهنه سرباز «آش خور» با حضور مقامات لشکری،کشوری و فرهنگی کشورمان یکشنبه 25 مردادماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در آغاز مراسم «کهنه سربازان آزاده» که یکشنبه 27 مردادماه و با حضور مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد، سجاد نوروزی رئیس فرهنگ سرای اندیشه با بیان این که تکریم از مجاهدان فی سبیل الله وظیفه ذاتی است، اظهار کرد: این روزها از این وظیفه ذاتی در بسیاری از سازمان ها و ارگان ها غفلت شده و تبدیل به امری سوری شده است.
 
مجاهدان دفاع مقدس باب جهاد را در جهان باز کردند
وی ادامه داد: به برکت همین مجاهدت ها است که امروز پیام انقلاب اسلامی در عراق، یمن، سوریه و ... طنین انداز شده است و کار چندان خاصی نمی کنیم اگر از این مجاهدان که باب جهاد را در کشورمان و دیگر کشورهای آزادی خواه جهان گشوده اند تقدیر و تجلیل می کنیم.
 
نوروزی همچنین گفت: اگر امروز حزب الله در لبنان و فلسطین، مجاهدین حرم در سوریه و عراق و همچنین دیگر مبارزان و مجاهدان در یمن و بحرین و دیگر کشورها حضور دارند همه به برکت مجاهدت هایی است که در دفاع مقدس شکل گرفته است.
 
امير سرتيپ رضا خرم طوسي فرمانده قرارگاه مرکزي راهيان نور ارتش جمهوري اسلامي ايران و مشاور عالی فرمانده کل ارتش در سخنانی با بیان این که آزادگان سرافراز کشورمان در آن سوی مرزها ارزش های یک انسان غیرتمند را به نمایش گذاشتند، اظهار کرد: بسیاری از آزادگان، در زمانی که به دست دشمن اسیر شدند فرزندانشان کودک بودند و وقتی بازگشتند فرزندان آن ها جوانان برومندی شده بودند. 
 
وی با تاکید بر این که آزادگان شخصیتی همچون حجت الاسلام مرحوم ابوترابی را در اسارات به عنوان الگوی خود داشته اند، گفت: در این روزها مناسبت دارد که از این شخصیت بزرگ نیز سخن بگوییم.
 
مشاور عالی فرمانده کل ارتش با بیان این که از 15 خرداد سال 1342 تا پیروزی انقلاب اسلامی 2838 شهید داده ایم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در شرارت ها و عملیات منافقین و ... حدود 17 هزار شهید دادیم. همچنین در خصوص قاچاقچیان و اشرار پیرامونی کشور، 2772 نفر شهید دادیم. اما شهدای ما در جنگ تحمیلی 172 هزار و 56 نفر بوده اند. در بمباران شهرها توسط صدام 15 هزار و 959 نفر شهید داده ایم. ما ملتی 36 میلیونی بودیم که با جنگ مواجه شدیم. حدود 37 هزار و 500 نفر آزاده داشتیم. عراق با 16 میلیون جمعیت در آن دوران 72 هزار نفر اسیر داشت. نزدیک به یک دوم آزاده های ما جانباز و مجروح بودند. در این رابطه کتاب ها باید نوشت. ما چه کردیم با اسرای عراقی و آن ها با آزادگان ما چه کردند. حدود 3 هزار نفر از آزادگان ما در اسرات به شهادت رسیدند.
 
آزادگان نحوه درست زندگی کردن را به ما آموختند
حجت الاسلام محسن قمی مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب نیز در این مراسم ضمن تشکر از برگزار کنندگان مراسم تجلیل از کهنه سربازان آزاده گفت: مجلس تجلیل از آزادگان مجلسی است که در آن رایحه ایثار، شرافت، جوانمردی، سرافرازی را می توانیم کاملا استشمام کنیم. آزادگان مردانی بودند که نحوه درست زندگی کردن را به ما آموختند و بزرگ مردانی بودند که اجازه ندادند تاریخ آنها را بسازد و آن ها بودند که تاریخ را ساختند. سعی کردند در سلسله علل تاریخ باشند، نه ساخته شده تاریخ.
 
وی با اشاره به ویژگی های آزادگان، گفت: نخستین ویژگی آزادگان صبر آنهاست. باید توجه داشت که هر ثانیه اسارت بر این آزادگان چه گذشته است؟ آزاده ای 18 سال اسارت اش  طول می کشد. کجا می توانیم مانند ابوترابی و یا شهدای غواص پیدا کنیم؟ این ها واقعا اسطوره هستند.
 
حجت الاسلام قمی ادامه داد: ویژگی دوم آزادگان، بصیرت آن هاست. یعنی آن ها می دانستند برای چه رفته اند و در جنگ شرکت کرده اند. می دانستند هر مقدار سستی در مبارزه با صدام چه پیامدهایی دارد. البته رزمندگان ما مقابل صدام نبودند بلکه بیش از 60 کشور به طور مستقیم در جنگ تحمیلی در مقابل ما قرار داشتند. رزمندگان ما با دست های خالی در مقابل قدرت های جهانی ایستادند و آن ها را مجبور به شکست کردند.
 
وی افزودد: در میان آزادگان، حدود 800 نفر نخبه و مخترع وجود دارد و همه این ها اهل بصیرت، آگاهی و شعور بوده اند.
 
غواصان شهید، داخل آب نماز شب می خواندند
مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب سومین ویژگی آزادگان را موضوع ارتباط آن ها با خدا دانست و گفت: یکی از فرماندهان  عملیات کربلای 5 می گفت که در وسط راه، ناگاهان دیدم صدای مناجات می آید و فهمیدم که غواصان نماز شب خود را داخل آب می خوانند. آزادگان عزیز وقتی چرایی حضور خود در دفاع مقدس را درک کردند، با چگونگی هایش کنار آمدند.
 
وی اطاعت کردگی آزادگان از مقام ولایت و حضرت امام خمینی (ره) را یکی دیگر از ویژگی های آن‌ها عنوان کرد و افزود: وقتی در دوران اسارت خبری از امام برایشان می رسید ولوله ای در آن ها به پا می شد. همین الان هم وقتی مردم بحرین می شنوند مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه و یا در پیامشان سخنی خطاب به آن ها گفته اند، به جنب و جوش می آیند و حتی در فلسطین هم  این گونه است.
 
وی همچنین گفت: امروز اسراییل در کرانه باختری گیر کرده است و در افکار عمومی هم منزوی شده است و همه این ها به برکت زنده بودن فرهنگ مقاومت است و می بینیم فرهنگ آزادگان و ایثارگران در تمام دنیا به عنوان الگو قرار گرفته است.
 
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره آزدگان، گفت: با تعریفی که از زبان مقام معظم رهبری درباره آزادگان داریم، می خواهم به ارزش و اهمیت انسان ها در هر جامعه ای اشاره کنم. ما در کشور خود با اقداماتی که آزادگان انجام دادند، همان ملت بالنده ای هستیم.
 
وی ادامه داد: اگر در کشور و یا هر جامعه ای در مقیاس کوچکتر انسان های والا و بالنده و با انگیزه و ایثارگر داشته باشیم، به همه فناوری ها و پیشرفت ها می رسیم. اگر امروز ملت ما به تکنولوژی هسته ای، علوم پزشکی و ... دست یافته است، به واسطه وجود یک ملت بالنده و فرهیخته است.
 
انقلاب ایران از راه مغزها صادر می شود
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که استکبار جهانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف شکستن این انقلاب وارد عرصه های دیگر شد، گفت: فکر می کردند انقلاب ما از راه جنگ و خونریزی و شمشیر صادر می شود، در حالی که انقلاب ما از راه مغزها صادر می شود و همه ملت های آزاده را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
امیر سیاری اظهار داشت:همه کشورهای دنیا به صدام کمک کردند تا انقلاب اسلامی از بین برود و تمامی سلاح های مورد نیاز را در اختیارش گذاشتند. ملت ما درگیر جنگی ناخواسته شد. بر آورد آنها این بود که بعد از انقلاب اسلامی نیروی انسانی ایران آمادگی دفاع از خود را ندارد. اما با فرمان امام (ره) مردم به جبهه ها رفتند.
  
وی گفت: اگر شهدا، جانبازان، آزادگان، ایثارگران و همه ملت ایران که در تمام عرصه ها حضور پیدا کردند،  در دفاع مقدس حضور نداشتند، امروز قسمت هایی از خاک ایران جدا شده بود وکشور و دین و شرف و ناموس ما زیر سوال بود.
 
در پایان این مراسم با حضور شخصیت هایی همچون امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امير سرتيپ رضا خرم طوسي مشاور عالی فرمانده کل ارتش، دکتر حسینی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امیر سرتیپ دوم دکتر ابراهیم گلفام رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، پرویز سروری عضو شورای اسلامی شهر تهران و سجاد نوروزی رئیس فرهنگ سرای اندیشه از سربازان آزاده هشت سال دفاع مقدس تجلیل و تقدیر به عمل آمد و همچنین از کتاب کهنه سرباز «آش خور» رونمایی شد.
مطالب مرتبط
نظر شما