جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۲
کد خبر: ۸۲۴۶۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:
علیرضا مختارپور در نخستین نشست تخصصی«کتاب‌خوان» ویژه اصحاب رسانه، با بیان این که فعالان فرهنگ و رسانه بهترین افراد برای معرفی کتاب هستند، گفت: اگر کتاب‎خوانی در جامعه رواج یابد و نهادینه شود، اثر آن را به خوبی می توان در رعایت حق دیگران و حقوق یکدیگر و در رفتارها و شرایط اجتماعی احساس کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین نشست تخصصی «کتاب‏خوان» ویژه اصحاب رسانه، دوشنبه ۲۶ مرداد با اجرای مسعود فروتن و با حضور علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حامد طراحی سرپرست امور کتابخانه‎های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فعالان فرهنگ و رسانه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست مسعود فروتن با ابراز نگرانی از تاثیر دنیای مجازی بر فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی گفت: جمع شدن افراد کتاب خوان حرفه‌ای دور هم و صحبت درباره کتاب اتفاق خوبی است و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. 
 
سهراب تازیکه، خبرنگار رادیو نیز در این نشست با معرفی کتاب «کیک قدرت و رسانه‌های نوین» نوشته لطف الله سیاهکلی و محسن فردرو، اظهارداشت: همان گونه که یک تیزر یا آنونس سینمایی می‌تواند مردم را به دیدن فیلمی ترغیب کند، معرفی‌های کوتاه از کتاب‌ها در نشست‌های این چنینی هم می‌تواند، مردم را به خواندن کتاب‎ها ترغیب کند. 
 
وی درباره کتاب «کیک قدرت و رسانه‌های نوین» اظهار کرد: این کتاب در چهار فصل تقسیم‌بندی شده است و به دنبال تعریف تازه‌ای از قدرت است و نویسنده بیان می‎کند که قدرت، مقوله‎ای فراتر از آن چیزی است که در جهان و در دنیای سیاست دیده می‌شود.
 
این خبرنگار ادامه داد: کتاب فضای ارتباطی را به عنوان یک بعد تازه قدرت معرفی کرده و بیان می‌کند که قدرت همان قدرت است و هرجایی که تجمیع صورت بگیرد، باعث شکل‌گیری قدرت می‌شود. پس در این شرایط تجمیع اطلاعات هم دلیلی برای قدرتمندی می‌شود.
 
حمید بهشتی، دیگر روزنامه‌نگار و فعال رسانه‎ای نشست تخصصی «کتابخوان» بود که به معرفی کتاب «من پاپاراتزی نیستم!» نوشته حسین انتظامی پرداخت. وی درباره دلایل انتخاب این کتاب، گفت: برای من عنوان کتاب خیلی جالب توجه بود. «پاپاراتزی» به خبرنگارهایی گفته می‌شود که زاغ سیاه افراد معروف و مشهور را چوب می‌زنند. این کتاب ۳۰ مقاله درباره اخلاق حرفه‌ای و رسانه‌ای است و خواندن این اثر را برای جمع حاضر که از فعالان فرهنگ و رسانه هستند، بسیار مفید می‌دانم. 

وی با بیان اینکه برای خبرنگار کتاب خواندن بسیار مهم است و نیاز او محسوب می‌شود، تصریح کرد: حسین انتظامی با تجربه‌های مختلفی که در رسانه‎ها دارد، در کتاب «من پاپاراتزی نیستم!»  توانسته است با نگاهی جامع درباره اخلاق حرفه‌ای صحبت کند. 
 
علیرضا معینی، گوینده رادیو و مجری تلویزیون هم در این نشست، مجموعه «هشت کتاب» سهراب سپهری را معرفی کرد و بخش‌هایی از شعر بلند «صدای پای آب» را برای حاضران خواند. 
 فعالان فرهنگ و رسانه بهترین افراد برای معرفی کتاب هستند
شبنم رجبی، کارشناس روابط عمومی نهاد کتابخانه‌ها، کتاب «در صحبت قرآن» نوشته حسین الهی قمشه‌ای را معرفی کرد و درباره این کتاب، گفت: در این کتاب ۳۶۵ آیه‌‌‌‌‌‌‌ای که برای زندگی می‌تواند کاربرد داشته باشد، در کنار آن اشعاری از شعرای بزرگ ایران و جهان نیز وجود دارد که در این صورت قرآن از استفاده‌های روزمره‌ای که همه‌مان می‌بینیم، خارج می‌شود و در زندگی هم می‌تواند نقش داشته باشد.
  
مارال دوستی، فعال رسانه‌ای هم کتاب «هنر شفاف اندیشیدن»، نوشته رالف دوبلی را معرفی کرد که عادل فردوسی‌پور ترجمه آن را بر عهده داشته است. دوستی درباره این کتاب گفت: کتاب ۹۹ فصل دارد و هر فصل ۳ صفحه بیشتر ندارد. در همین چند صفحه می‌توانیم تمام خطاهای فکری ما و اشتباه‌هایی که در حیطه فکر ما اتفاق می‌افتد را ببینیم و در عین حال تذکرهایی که می‌دهد را گوش کنیم. 
   
محمد صالح حجت‌الاسلامی، خبرنگار خبرگزاری شبستان، کتاب «سفره‌های افطاری» را معرفی کرد که گردآوری عکس‌ها و خاطره‌های آن را خود بر عهده داشته است. به گفته حجت‌الاسلامی عکس‌ها و خاطره‌های آمده در این کتاب نشان از آن دارد که فرهنگ ایرانی در جهان زنده و گسترده است.
 
امیرعلی نبویان، نویسنده و فعال رسانه‌ای نیز «بهترین داستان‌های کوتاه دنیا» نوشته آنتوان چخوف و ترجمه احمد گلشیری را معرفی کرد. به گفته او این کتاب با پرداختن بیش از اندازه به برخی جزئیات که برای ذهن مخاطب ایرانی چندان آشنا نیست، ممکن است خیلی دوست داشتنی نباشد، با این حال به دلیل همین جزئیات هم می‌‌تواند دوست داشتنی و جذاب باشد.
  
معصومه نیک‌نیا، مدیر خبر خبرگزای لیزنا که با کتاب «بازمانده روز» نوشته «کازونو ایشی گورو» و ترجمه نجف دریابندری به نشست «کتابخوان» آمده بود، ضمن تعریف خلاصه‌ای از کتاب اظهارداشت: از این کتاب یاد می‌گیریم که بین زندگی حرفه‌ای و فردی خودمان توازن برقرار کنیم و همچنین  منزلت اجتماعی خودمان را پیدا کنیم. 

منصور ضابطیان برنامه ساز تلویزیونی و روزنامه‌نگار هم در این نشست، علاوه بر معرفی سه کتاب از سفرنامه‌های خودش به کشورهای دنیا با عنوان‌های «مارک و پلو»، «مارک دوپلو» و «برگ اضافی»، کتاب دیگری با نام «تاریخ سخت کُشی» را نیز معرفی کرد که مجموعه‌ای از روش‌های کشتن در تاریخ ایران را شامل می‌شد و خودش هم یکی از ماجراهای آن را که به زنده‌گور کردن همه مزدکیان در زمان انوشیروان مربوط می‌شد را روایت کرد. 

عبدالله روا، مجری تلویزیون هم در این نشست، کتاب «نفحات نفت» نوشته رضا امیرخانی را معرفی کرد و گفت: این کتاب با متنی روان و دوست داشتنی برای دلبری کردن از افرادی خاص و یا برای سمت مشخصی نوشته نشده و کاملا از روی علاقه‌مندی است.

نفیسه اسماعیلی، خبرنگار خبرگزاری فارس نیز، «چتربازی در امواج» نوشته محمد علی گودینی را که درباره شهیدان غواص است را در این نشست معرفی کرد و درباره این کتاب گفت: این قصه واقعی یکی از شهیدان غواص است و تعابیر خیلی خوبی دارد، همچنین ویراستاری کتاب بسیار مورد توجه است و فکر می‌کنم باید در کتاب‌هایی که انتخاب می‌کنیم، ویراستاری خوب را بیشتر در نظر بگیریم.
 
صادق وفایی، خبرنگار خبرگزاری مهر نیز در این نشست، کتاب «جز از کل» استیو تولتز با ترجمه پیمان خاکسار را معرفی و اظهارداشت: «جز از کل» کتابی فلسفی، حکایتی و جامعه‌شناسی با متنی بسیار جالب و جذاب است و قول می‌دهم که هرکسی آن را بخواند حتما از آن لذت می‌برد.

در پایان این نشست علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد: نشست امروز یکی از بهترین نشست‌هایی بود که در سه ماه گذشته برگزار شده بود. چون در این مدت ۳۰ نشست در کشور برگزار شده و تعداد زیادی کتاب معرفی شده‌اند، اما تجربه‌ جلسه امروز بسیار خوب بود. 
 
وی ادامه داد: مشخص شد که فعالان رسانه و حوزه کتاب بهترین افراد برای معرفی کتاب و ترویج کتاب‌خوانی هستند.

مختارپور اضافه کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آماده است که هر برنامه‌ای برای ترویج کتاب‌خوانی در هر جای کشور که صورت بگیرد را همراهی کند تا به نتیجه‌ مطلوب برسد. 
 
وی با این تعبیر که گاهی وقت‌ها می‌توان فضا را با خوشبو کننده‌های شیمیایی عطرآگین کرد اما اگر گلی طبیعی را کاشت و به همان بو رسید، ارزش بالاتری دارد، گفت: اگر کتاب‎خوانی در جامعه رواج یابد و نهادینه شود، اثر آن را به خوبی می‌توان در رعایت حق دیگران و حقوق یکدیگر و در رفتارها و شرایط اجتماعی احساس کرد. 

نظر شما