جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۵
کد خبر: ۸۲۶۱۱
|
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
شهردار تهران در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه باز باران:
شهردار تهران در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه بازباران به موضوع تهاجم فرهنگی پرداخت و گفت: مکلف هستیم پیش بینی لازم را درخصوص تهاجم فرهنگی داشته باشیم. معتقدیم در مسایل فرهنگی اقدامات ایجابی و پیشگیرانه باید بیشتر از اقدامات سلبی مورد توجه قرار گیرد، مخصوصا اقداماتی که برای قشر کودک و نوجوان صورت می گیرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد باقر قالیباف، عصر دیروز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه بازباران که در محل برج میلاد تهران برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از عزیزانی که از آذر و دی ماه سال گذشته با بهره گیری از تجریبات نمایشگاه پیشین، مقدمات برگزاری دومین نمایشگاه باز باران را فراهم کردند، ابراز داشت: خدا را شاکرم که امسال برای دومین سال توفیق داریم با همکاری شما عزیزان، نمایشگاه باز باران را افتتاح کنیم و شهروندان نیز می توانند از فردا برای تهیه اقلام مورد نیاز خود به مکان های در نظر گرفته شده برای این نمایشگاه مراجعه کنند.
 
قالیباف با تاکید بر اینکه ما در شهرداری تهران اعتقاد داریم که بیش از هر چیز نیازمند مباحث آموزشی و فرهنگی هستیم، گفت: نمایشگاه باز باران از سه جهت برای ما اساسی و کلیدی است؛ از یک جهت مردم به خاطر مسایل و مشکلات اقتصادی در فشار هستند و شاید این مشکلات باعث شود تا سبد فرهنگی با شیب ملایمی در سبد خانوار رو به کاهش رود؛ از این رو وظیفه داریم اقداماتی را انجام دهیم که تا حدودی بتوانیم به مسایل اقتصادی خانواده ها، خصوصا خانواده های کم درآمد اما بسیار با کرامت کمک کنیم.
 
شهردار تهران در ادامه به موضوع تهاجم فرهنگی پرداخت و گفت: بدون شک سالیان سال است که ما مورد تهاجم فرهنگی هستیم و فرهنگ غرب اثرات خود را بر جامعه ما - آن هم برای مهم ترین قشر در کودکی، نوجوانی و جوانی- می گذارد؛ از این جهت ما مکلف هستیم پیش بینی لازم را برای این موضوع داشته باشیم. ما معتقدیم که در مسایل فرهنگی اقدامات ایجابی و پیشگیرانه باید بیشتر از اقدامات سلبی مورد توجه قرار گیرد، مخصوصا اقداماتی که برای قشر کودکان و نوجوانان صورت می گیرد.
 
وی در ادامه یادآور شد: یکی از اهدافی که ما در نمایشگاه های باز باران دنبال کرده ایم توجه به تولید داخلی با تاکید بر فرهنگ ایرانی و اسلامی بوده است. اگر امروز رویکرد اقتصاد مقاومتی مورد توجه دولتمردان و مردم ما قرار دارد و بحث اشتغال یکی از دغدغه های جدی ما به شمار می رود، باید بحث تولید داخلی را در اولویت بگذاریم. به همین جهت همه تلاش ما بر این بود که بتوانیم تولید کنندگان داخلی، خصوصا تولید کنندگان در حوزه مسایل فرهنگی و اقتصاد فرهنگی را مورد توجه قرار دهیم چرا که آن ها دچار مشکلات جدی هستند و کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.
 
قالیباف همچنین از همراهی تولیدکنندگان در برگزاری نمایشگاه باز باران تقدیر و اظهار کرد: افراد محروم و قشر مستضعفی در جامعه ما وجود دارند که بسیار انسان های شریف، با کرامت و با آبرویی هستند. همچنین می دانیم در بسیاری از اوقات پدر و مادرهایی هستند که شرمنده فرزندان خودشان هستند اما نمی خواهند این موضوع را به رو بیاورند. در این زمینه به خاطر نوع کار ارتباط نزدیکی با محیط آموزش و پرورش، معلمان عزیز و مدیران مدرسه دارم. از سالیان دور تا الان گاهی اوقات می شنویم که خواسته پدر و مادری از مدیر مدرسه این است که اگر دو دختر او در این مدرسه تحصیل می کنند، یک دختر در صبح به مدرسه بیاید و دیگری بعد از ظهر به مدرسه برود چرا که آن ها تنها یک چادر دارند و می توانند به صورت مشترک استفاده کنند؛ همچنین از مدیران دلسوزی شنیده ایم که بعضا بچه ها از داشتن کفش محروم هستند.
 
شهردار تهران ادامه داد: سعی کردیم در این نمایشگاه ضمن توجه به کیفیت مناسب، کالاهای عرضه شده متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد و از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشد. در کنار آن بین 30 تا 50 درصد تخفیف در اقلام مختلف به کسانی که به این نمایشگاه مراجعه می کنند ارائه می شود. همچنین با ارتباط خوبی که با عزیزان در مدارس داریم، بن های خرید در اختیار خانواده های نیازمند به صورت بسیار محترمانه و مودبانه قرار خواهد گرفت؛ از این رو در یک رویکرد اقتصادی توجه به افراد نیازمند و با آبرو از یک طرف و توجه به تولید کندگان در حوزه اقتصاد، اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی از دیگر سو مورد توجه قرار خواهد گرفت.
 
وی با بیان اینکه مجموعه نمایشگاه باز باران در یک کلام مقوم فرهنگی ما است، عنوان داشت: همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کرده اند اقتصاد و سیاست ذیل فرهنگ هستند. هرچند هنوز مدعی نیستیم که این نمایشگاه در اصل بازار مسایل نوشت افزار و اسباب بازی تاثیر گذار است و شاید  هنوز درصد کمی اثرگذاری می کنیم اما معتقدیم که در آغاز یک راه درست هستیم و امسال نسبت به سال گذشته گام های بسیار بیشتری برداشته و شتاب خوبی در این زمینه گرفته ایم. در ادامه نیز امیدواریم بتوانیم این شتاب و سرعت را در این مسیر درست، بیشتر کنیم.

محمدباقر قالیباف در ادامه ضمن تشکر از همه دست اندرکارانی که با این نمایشگاه همکاری کردند، ابراز داشت: سال گذشته این قول را دادم که تلاش کنیم تا سال آینده بتوانیم این کار را علاوه بر تهران در 5 – 6 کلانشهر دیگر هم انجام دهیم اما باید عذر خواهی کنم؛ چرا که هرچقدر تلاش کردیم که با این شرایط بتوانیم این نمایشگاه را با کمک همکاران در دیگر کلانشهرها هم برقرار کنیم، نتوانستیم به نتیجه برسیم.

شهردار تهران افزود: امیدوارم حوزه فرهنگی و اجتماعی در کمیسیون کلانشهرها و معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران این کار را از امروز در دستور کار داشته باشند  تا این آمادگی را در کلانشهرها و در صورت امکان در همه مراکز استان ها ایجاد کنند و با هماهنگی خوب آموزش و پرورش، صدا و سیما، اصناف و تولید کنندگان بتوانیم این کار را پله پله تا آخرین نقاط شهری پیش ببریم و فرهنگ سازی خوبی را در حوزه فرهنگ و همچنین در حوزه اقتصاد فرهنگی محقق کنیم.
قالیباف در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: اساسی ترین جای کشور که باید مورد توجه قرار گیرد، آموزش و پروش، معلمان و دانش آموزان هستند که آینده کشور را رقم می زنند.
نظر شما