سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۲
کد خبر: ۸۲۶۶۱
|
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
محمود صلاحی در آیین افتتاحیه شبکه یکپارچه کتابخانه‌های شهرداری تهران
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین افتتاحیه شبکه یکپارچه کتابخانه‌های شهرداری تهران گفت: تشویق و تبلیغ کتابخوانی یکی از زیربناهای فرهنگی است اما متاسفانه در کشور ما حتی ۲ درصد تبلیغات کالاهای تجاری هم تبلیغ برای کتاب و کتابخوانی نداریم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ آیین افتتاحیه شبکه یکپارچه کتابخانه‌های شهرداری تهران با هدف ارائه خدمات یکپارچه کتابخانه‌ها و استفاده همه افراد از تمامی کتابخانه‌ها و منابع اطلاعاتی با یکبار عضویت؛ صبح امروز با اضافه شدن ۲۶۱ کتابخانه معاونت امور اجتماعی شهرداری تهران به ۸۱ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ایوان شمس برگزار شد.

در این مراسم که اجرای آن بر عهده مسعود فروتن بود، حجت‌الاسلام میثم امرودی معاون امور اجتماعی شهرداری تهران، محمود صلاحی رئیس، امیر عبدالحسینی معاون هنری و حجت‌الاسلام ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیران فرهنگی هنری مناطق ۲۲گانه شهر تهران، سعید رضایی رئیس انجمن کتابداری کشور، اعظم وزیرپور عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی، دکتر نوش‌آفرین انصاری استاد علم کتابداری و جمعی از مدیران و کتابداران کتابخانه‌های شهرداری تهران حضور داشتند. 

صلاحی: تشویق و تبلیغ کتابخوانی زیربنای فرهنگی است 
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم گفت: در تمام ادیان الهی به کتاب و کتابخوانی سفارش شده؛ اسلام هم تاکید ویژه‌ای بر این امر دارد و حتی معجزه پیامبر اسلام بر‌ترین کتاب تمام جهان است. 

تبلیغ کتاب در قیاس با کالاهای تجاری اندک است

وی اضافه کرد: اولین سفارش پروردگار به پیامبر ما نیز خواندن است و اولین آموزشی او به پیامبر نیز خواندن بود. به همین دلیل است که در جامعه اسلامی که نام انقلاب فرهنگی را هم یدک می‌کشد کم ارزش تلقی شدن کتاب، اتفاق ناگواری است. 

صلاحی گفت: ملت ما به گواه تاریخ یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهانی است و قدمت آن حداقل بیش از ۱۰ برابر مدعی‌ترین کشورهای دنیاست. سرگرمی‌های کاذب نباید ما را از کتابخوانی دور کند. 

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تاکید کرد: از مجموع ۶۰۰ کتابخانه سطح تهران تنها ۸ میلیون کتاب برای ارائه به مردم داریم که بر اساس استانداردهای رایج که برای هر نفر یک و نیم کتاب است، ما در کتابخانه‌هایمان تنها برای یک سوم مردم تهران کتاب داریم؛ البته در دوره ده‌ ساله مدیریت شهری بیشترین تلاش برای گسترش کتابخانه‌ها صورت گرفته است. اما سوال این است که حتی یک سوم مردم تهران اهل مراجعه به کتابخانه‌ها هستند؟ 

وی افزود: ما باید در این تلاش گسترده هم تعداد کتابخانه‌هایمان را بالا ببریم، هم کتاب‌های بیشتری در کتابخانه‌ها تهیه ببینیم اما مهم‌ترین وظیفه ما چیز دیگری است. ما وظیفه داریم تا «کتابخوان» تربیت کنیم. راه پرورش کتابخوان هم از راه هنر است. برنامه پر بیننده‌ای مثل خندوانه با ایده خوب کتابخوانی می‌تواند انقلابی در فرهنگ کتابخوانی ایجاد کند. 

صلاحی گفت: ما باید مسابقه‌های متعدد کتابخوانی را برای آشنایی مردم با کتاب‌های مناسب در دستور کار خود قرار دهیم. تشویق و تبلیغ کتابخوانی یکی از زیربناهای فرهنگی است. متاسفانه در کشور ما حتی ۲ درصد تبلیغات کالاهای تجاری، تبلیغ برای کتاب و کتابخوانی نداریم. 

تبلیغ کتاب در قیاس با کالاهای تجاری اندک است

عضویت صلاحی در شورای سیاستگذاری هفته کتاب
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری اضافه کرد: من باید از حجت‌الاسلام امرودی معاون امور اجتماعی شهرداری تهران تشکر کنم. یکپارچه شدن کتابخانه‌ها به پیشنهاد ایشان اتفاق افتاد. ایشان می‌دانند که مدیریت متمرکز چه محاسنی دارد. 

وی تاکید کرد: ما از یک خانواده‌ایم. اینجا بحث اینکه کتابخانه‌ها از جایی جدا شده و به جایی دیگر اضافه شده مطرح نیست. ما اعضای یک پیکریم و با پشتوانه هم می‌توانیم مسئولیت‌هایمان را به نحو احسن انجام دهیم. 

محمود صلاحی در پایان گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار است در حوزه کتاب تحولات گسترده‌ای ایجاد کند. من از دیروز به عنوان یکی از اعضای سیاستگذاری هفته کتاب انتخاب شدم و سازمان نیز یکی از مهم‌ترین شرکت کنندگان در جشنواره بین‌المللی کتاب مسکو و پاریس است. ما در این نمایشگاه‌ها فرهنگ خودمان را از راه کتاب منتقل می‌کنیم. امیدوارم کتابخانه‌های ما و کتابداران ما در جوامع بین‌المللی بدرخشند و فرهنگ والای ایرانی – اسلامی به همه جهان به نحو شایسته‌ای معرفی شود. 

رضایی: صلاحی از نقش مهم کتابخانه‌ها آگاه است
سعید رضایی رئیس انجمن کتابداری و استاد دانشگاه الزهرا نیز در این مراسم با اشاره به نقش مدیران در موفقیت یکپارچه‌سازی کتابخانه‌ها گفت: خوشحالم که این اتفاق به مدیریت کسی تحقق می‌یابد که از نقش مهم کتابخانه‌ها در اعتلای فرهنگ جامعه آگاه است. کسی که در صدد است در هر محله کتابخانه‌ای احداث کند. 

تبلیغ کتاب در قیاس با کالاهای تجاری اندک است

وی افزود: در همه کشورهای فرهنگی دنیا، شهرداری به عنوان مهم‌ترین متولی فرهنگ نقش موثری ایفا می‌کند. شهرداری تنها نهاد رسمی کشور است که بدون واسطه با خود مردم و دغدغه‌هایشان در ارتباط است و خیلی موثر تز از هر ارگان دیگری می‌تواند فرهنگ را به دل خانواده‌ها تزریق کند. 

دکتر رضایی در ادامه با ارائه پاورپوینتی با عنوان «کتابخانه محله ما» با بیان مثال‌هایی عینی کتابداران را به انجام کارهای متفاوت تشویق کرد و در پایان گفت: ما باید به این باور برسیم که در کتابخانه‌های عمومی با مخاطب مشخصی سر و کار نداریم و بر خلاف کتابخانه‌های دانشگاهی، مراجعه کنندگان از اقشار مختلف، با سنین و توانمندی‌ها و مشکلات و پیچیدگی‌های مختلفی هستند که در آنجا حضور پیدا می‌کنند و همین همایش‌ها می‌تواند‌شناختی را به وجود آورد که کتابخانه نهادی فرهنگی است و مسائل مربوط به کتابخانه نیاز به برنامه ریزی دارد. 

ناصری‌پور: از سال ۸۶ تا کنون کتاب و تجهیزات را به روز نکرده‌ایم
حجت الاسلام حسن ناصری‌پور سرپرست معاونت فرهنگی شهرداری تهران سخنران دیگر این مراسم بود. وی گفت: کارکنان کتاب و علاقه‌مندان کتاب گرد هم جمع شده‌اند تا اتفاق بزرگی را در این حوزه رقم بزنند. حضور آقای صلاحی فرصت مناسبی ایجاد کرد تا سازمان قدم‌های موثری در حوزه کتاب و کتابخوانی بردارد. 

تبلیغ کتاب در قیاس با کالاهای تجاری اندک است

وی در ادامه به بیان آماری در حوزه کتابخوانی پرداخت و گفت: تهران ۶۳۳ کتابخانه دارد. از این میان ۲۶۱ باب کتابخانه تا پیش از این زیر نظر مدیریت معاونت امور اجتماعی شهرداری تهران بود و ۸۱ کتابخانه تحت سرپرستی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ تعداد نیروی انسانی ۲۶۱ کتابخانه معاونت اجتماعی ۳۰۷ کتابدار است و این در حالی است که ۸۱ کتابخانه سازمان با نیروی انسانی ۲۲۶ اداره می‌شوند. یک میلیون و ۲۹۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های معاونت اجتماعی وجود دارد و کتابخانه‌های سازمان بیش از یک میلیون و ۸۴۹ هزار و ۵۹۶ جلد کتاب است. ۸۱ کتابخانه سازمان توانسته‌اند تا کنون خود را در سطح استاندارد حفظ کنند. 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: کار بزرگی پیش رو داریم. فهرست نویسی این کتاب‌ها مهم‌ترین کار آینده ما است. چون در غیر این صورت هدف اصلی ما که دسترسی مردم به بانک اطلاعاتی کتابخانه‌های شهرداری تهران است محقق نمی‌شود. 

وی در پایان گفت: از سال ۸۶ بحث خرید کتاب و تجهیز کتابخانه‌ها به طور کلی متوقف شده است. ما در افق استاندارد سازی و یکپارچه سازی کتابخانه‌ها با معضلات فراوانی مواجه هستیم.

تبلیغ کتاب در قیاس با کالاهای تجاری اندک است

امرودی: با الحاق کتابخانه‌ها به دنبال مدل‌سازی هستیم
حجت‌الاسلام میثم امرودی نیز در ادامه این نشست در سخنانی عنوان کرد: هدف ما از واگذاری کتابخانه‌های معاونت اجتماعی به سازمان ایجاد فضایی آرام و هماهنگ برای کار فرهنگی است. ما برنامه‌ای برای تفکیک وظایف خود نداریم چرا که مدیریت در شهرداری تهران یکپارچه تعریف شده است. مشارکت ما نیز با سازمان از جنس مشارکت‌های اخلاقی است. در همین زمینه اگر آقای صلاحی فکر می‌کنند که صندلی من هم اگر توسط ایشان گرفته شود می‌تواند منجر به یک اتفاق فرهنگی مهم شود، من از دادنش دریغ نخواهم کرد. چون مهم افتادن آن اتفاق فرهنگی است. 

وی همچنین خطاب به کتابداران این نشست گفت: شما باید آنقدر از این کتابهای در اختیارتان استفاده کنید که بپوسد و ما مجبور شویم هر سال آن‌ها را عوض کنیم. کتابخانه‌های ما نباید انبار کتاب شود بلکه باید محل رویش تفکر قرار بگیرد. 

معاون امور اجتماعی شهردار تهران همچنین با اشاره به بازدید روز جاری خود و شهردار تهران از پروژه باغ کتاب اظهار امیدواری کرد که این مرکز در اوایل شش ماه دوم سال جاری افتتاح شود. 

تبلیغ کتاب در قیاس با کالاهای تجاری اندک است

پخش کلیپی از چکیده فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه کتاب، شعر خوانی شاعر طنز‌پرداز کشور صابر قدیمی و اجرای استندآپ کمدی درباره راه و روش‌های کتابخوانی توسط امیر کربلایی‌زاده بخش‌های دیگر این مراسم بود.
مطالب مرتبط
نظر شما