جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۷
کد خبر: ۸۲۷۱۸
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
در گفت‌وگو با عبدالرضا کردی
عبدالرضا کردی گفت: انسانی که مثبت اندیش است با استرس و ناکامی دچار به‌هم‌ریختگی نمی‌شود؛ ما اسم چنین انسان‌هایی را «خلاق» گذاشتیم.
عبدالرضا کردی رئیس مرکز جهانی خلاقیت در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره محورهای برگزاری کارگاه‌های آموزشی خلاقیت گفت: هدف این کارگاه‌ها ایجاد تغییر با محور خلاقیت در احساس، اندیشه، رفتار و سبک زندگی است. همه باشگاه‌ها و کانون‌های مرکز مشارکت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مورد توجه این کارگاه‌ها هستند.

وی افزود: از آغاز کار با مطالعه اولیه و تقسیم‌بندی و کار‌شناسی برای هر باشگاهی حوزه و موضوع مخصوصی را در نظر گرفتیم. مثلا باشگاهی که در حوزه زندگی کار می‌کند بهتر است خلاقیت در سبک زندگی را یاد بگیرد.

کردی در ادامه گفت: مثلا انسانی که انعطاف‌پذیر است، مثبت اندیش است، انسانی که به شهر خودش مسئولانه نگاه می‌کند و انسانی که مثبت اندیشی دارد، با یک استرس و ناکامی دچار بهم ریختگی نمی‌شود. به همین دلیل اسم چنین انسان‌هایی را خلاق گذاشتیم.

رئیس مرکز جهانی خلاقیت درباره سبک زندگی خلاق بیان کرد: در سبک زندگی خلاق عناصری وجود دارد که در سبک زندگی معمولی نیست. در سبک زندگی معمولی نمایش دادن بیشتر از سبک زندگی حقیقی است. بهتر است به واقعیت‌های زندگی آن طور که هست نگاه کنیم. برای رسیدن به ایده آل در زندگی نیز حتی جنگ کنیم. وقت بگذاریم و ارتباط موثر داشته باشیم. توانایی حل مسئله را به‌دست بیاوریم و کم کم به آن سبک زندگی خلاق دست پیدا کنیم. محورهای دیگری مثل داشتن نشاط و روحیه، مثبت اندیشی از ارکان زندگی خلاق است. معنویت‌گرایی و احساس حضور خدا در قلب زندگی نیز بسیار موثر است. در ‌‌نهایت به این نتیجه می‌رسیم که هرچیزی که در زندگی پیش می‌آید راه حلی دارد. به جای غر زدن، ایراد گرفتن، منفی بافی و تهمت زدن باید اطلاعات را جمع کنیم، از منابع استفاده و حل مسئله کنیم.
 
وی در ادامه معرفی کارگاه‌های آموزشی خلاقیت گفت: یکی دیگر از جلسات ما خلاقیت در زندگی شهروندان است. بحث روی این موضوع که از مقام شهرنشین به مقام شهروندی انتقال پیدا کردیم. با ریز‌ترین راهکار‌ها در خانواده، مدرسه و محل کار ارائه می‌شود. این موضوع خیلی مورد استقبال سازمان‌های دیگر نیز قرار گرفت. این مسئله نشان می‌دهد که شهروند ما ذائقه‌اش خلاقیت گرا شده و از کارهای نو خوشش می‌آید و دوست دارد کارهای تازه برایش انجام شود.

این مدرس مهارت‌های زندگی درباره جلسه سوم این کارگاه‌ها خاطر نشان کرد: پس از رسیدن به مقام شهروندی نیاز به دانش و فن آوری احساس می‌شود. بنابراین نقش خلاقیت در پرورش علم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. کانون‌های محیط زیست، طب سنتی، الکترونیک و کسانی که تولید علم می‌کنند محور این موضوع هستند.
 
وی افزود: در جلسه بعدی نیز درباره این موضوع که آیا مصرف منفعلانه دانش کافی است یا نه بحث می‌شود. اینترنت به عنوان نوآوری ایجاد شده، اما ما از آن استفاده نمی‌کنیم بلکه آن از ما استفاده می‌کند. بنابراین در اینجا اندیشه خلاق را نیازمندیم. یک نشست اختصاصی با باشگاه‌های اندیشه داشتیم و کانون‌های دین و اندیشه و فرهنگ و اندیشه در آن مشارکت کردند.
 
کردی درباره جلسه پنجم این دوره از کارگاه‌ها ادامه داد: اندیشه زمانی که فقط هوش منطقی و ریاضی باشد، بسیار خشک خواهد بود بنابراین احتیاج به تلطیف دارد که آن را با هنر و فرهنگ رنگ دهیم. بنابراین خلاقیت هنری را به عنوان زیر ساخت این موضوع مورد بحث قرار می‌گیرد.
 
این استاد روان‌شناس با اشاره به اینکه این شکل از کارگاه‌ها برای اولین بار در سطح کشور برگزار می‌شود، درباره محور پایانی این کارگاه‌های آموزشی بیان کرد: با همه این موضوع‌ها چنانچه نقش مردم وجود نداشته باشد، مثل این است که کاری نکرده‌ایم. بنابراین خلاقیت را در جذب مشارکت‌های اجتماعی مورد توجه قرار خواهیم داد. جذب مشارکت‌های اجتماعی از خانه شروع می‌شود. یعنی مادری که نقش مستخدم دارد، زمانی که بچه‌ها به او کمک کنند مدیر می‌شود. پدری که نقش تدارکات‌چی دارد، اگر بچه‌ها کمکش کنند رهبر خانه می‌شود و همچنین در اقشار دیگر.
نظر شما