جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۹
کد خبر: ۸۲۷۷۰
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
آیین تجلیل از استاد پیشکسوت قلم‌زنی مهدی علمداری در مراسم «طلوع ماندگار» فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم تجلیل از «مهدی علمداری» استاد هنر قلم‌زنی چهارشنبه ۱۱ شهریور با حضور جمعی از پیشکسوتان هنرهای تجسمی در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
 
احسان کاظم: پاسداشت مفاخر هنری از اولویت‌های کاری ماست
احسان کاظم رئیس فرهنگسرای فردوس و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ تهران گفت: پاسداشت مفاخر هنری و نزدیک کردن توده مردم و مخاطبان فرهنگسرا با مفاهیم هنری کشور یکی از دغدغه‌های جدی ماست. خدا را شکر می‌کنم که به مدد همکارانم در مجموعه برنامه طلوع ماندگار میزبان این مفاخر بودیم و این نشست‌ها به اعتقاد من منشأ خیر و برکت است.
 
وی افزود: با توجه به اعتماد مردم به مراکز هنری و فرهنگسراها یکی از خدمات ما در این مجموعه آموزش است که از نتایج آن می‌توان به ایجاد فضای آموزشی سالم و حرفه‌ای برای مردم اشاره کرد.
 
وی بیان کرد: امروزه مردم اقبال زیادی به زمینه‌های گوناگون هنری دارند که نقش بزرگان هنر برای انتقال تجربه‌های گران‌بها به مخاطب را نباید نادیده گرفت درحالی‌که متأسفانه در این مورد کاستی‌های زیادی به چشم می‌خورد و افرادی که برای تدریس شاخه‌های مختلف هنر به ما مراجعه می‌کنند دانش و صلاحیت کافی ندارند و از سوی دیگر حضور بزرگان در چنین مجموعه‌هایی کم‌رنگ است و ما امیدواریم به‌واسطه برگزاری این نشست‌ها کاستی‌ها تا حد قابل‌توجهی برطرف شود.
  
بهمن نامور: وقتی فلز به سخن درمی‌آید
بهمن نامور مطلق معاون صنایع‌دستی کل کشور ضمن تشکر از مسئولین فرهنگسرای فردوس برای اجرای این کار پسندیده گفت: امیدوارم سایر فرهنگسراها نیز چنین روندی را پیش گیرند و به تجلیل از هنرمندان پیشکسوت بپردازند.
 
وی افزود: به استاد مهدی علمداری استاد برجسته قلم‌زنی کشور تبریک عرض می‌کنم و می‌گویم که ایشان شایسته مراسم‌های بزرگ هستند و این ما هستیم که به چنین تجلیل‌هایی نیاز داریم نه شخص استاد چراکه با این کار موجب اعتلای فرهنگ و تشویق جوانان می‌شویم.
 
وی ادامه داد: همه جای دنیا در ترویج هنرهای کهن فعالیت‌های ملی انجام می‌دهند چراکه هنر مختص یک سازمان یا وزارت خانه خاص نیست. استادان برجسته هویت هنری ما را حراست و منتقل می‌کنند و اگر تمثال علمداری‌ها نباشند ما چگونه بگوییم که ایرانی هستیم.
  
نامور مطلق گفت: صنایع‌دستی در کشور ما مظلوم است و یک معاونت کوچک دارد که در سازمان کوچک نمی‌شود کار بزرگ کرد. باید همه بسیج شوند و هنر فاخر ایران را به نسل بعد منتقل کرده و سبک الگوی مصرف جامعه را تغییر دهند. اگر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌عنوان المان‌های هویت انتقال پیدا کند اتفاق بزرگی خواهد افتاد.
 
وی اذعان کرد: ما در دوره پسا تحریم بیم آن را داریم که فرهنگ غربی بیاید و حاکم شود که برای جلوگیری از آن باید تدابیر ایجابی اتخاذ شود که یک نمونه آن همین تجلیل از اساتید پیشکسوت است. دستگاه‌های ترویجی مثل صدا و سیما باید آگاه باشد و آگاهی دهد. مثلا وقتی کارگاه‌های پیشرفته و مدرن هنری در کشور هست نباید سراغ کارگاه‌های نمور برود و آن‌ها را نشان دهد.
 
وی گفت: آینده امیدوار کننده است به شرط آنکه به هویت اصلی خودمان برگردیم و هنری مثل قلم‌زنی را که تاریخچه‌ای دیرینه در کشورمان دارد به دست فراموشی نسپاریم. در این رشته ما در تمام دنیا حرف اول را می‌زنیم و گوهران گران‌بهایی مثل استاد علمداری را در کشورمان داریم که فلز را به سخن در آورده و به زیبایی از افسانه‌های ملی با زبان هنر سخن گفته‌اند. باید قدر این استادان را بدانیم.
  
امیر علمداری: بزرگ‌ترین درسی که از پدرم گرفتم صبر بود
امید علمداری فرزند استاد علمداری که وی نیز در همین حیطه فعالیت می‌کند، گفت: از زمانی که چشم باز کردم تلاشم بر این بود که علاوه بر هنر قلم‌زنی از اخلاق والای پدرم سرمشق بگیرم.
  
وی افزود: بزرگ‌ترین درسی که از پدرم گرفتم صبر بود چراکه صبر ایشان در تمام مراحل زندگی مثال زدنی است و همیشه ما را به این امر تشویق می‌کردند.
  
مهدی علمداری هنرمند پیشکسوت قلم‌زنی که از شهر هنر پرور اصفهان شرف حضور یافته بود گفت:‌ تشکر سخن دیگری ندارم. فقط خجالت‌زده و شرمنده‌ام. زبانم بند آمده و از همه تشکر می‌کنم.
 
نیوشا ضیغمی: استاد علمداری سرمایه ملی است
پس از آن نیوشا ضیغمی از بازیگران سینما به قرائت لوح سپاس پرداخت و احسان کاظم رئیس فرهنگسرای فردوس لوح را به استاد علمداری تقدیم کرد.
 
نیوشا ضیغمی بازیگر سینما گفت: استاد علمداری سرمایه ملی هستند و هنرشان یکی از ماندگارترین و تأثیرگذارترین هنرهاست.
  
شهرام مریخی: تقدیر از پیشکسوتان در رأس امور است
 
شهرام مریخی از مسئولان میراث فرهنگی گفت: استاد علمداری نه به اصفهان که به تمام کشور و حتی کل جهان تعلق دارند و هرکسی در سراسر این کره خاکی با دیدن آثارشان مجذوب خواهد شد.
 
وی افزود: خوشبختانه چند وقتی است اداره کل میراث فرهنگی با شهرداری تهران تعامل خوب و مثبتی داشته و صمیمانه از رئیس فرهنگسرای فردوس برای برپایی این مراسم تشکر می‌کنم.
 
مریخی اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله در اداره کل میراث فرهنگی تقدیر از پیشکسوتان است که در همین راستا سال گذشته و خرداد امسال طی مراسم‌هایی از آنان تجلیل شد چراکه حفظ احترام این بزرگواران بسیار حائز اهمیت است.
  
علی مصدق: مهدی علمداری را باید نقاش قلم زن‌ها دانست
 
علی مصدق پژوهشگر و کارشناس صنایع‌دستی گفت: من از کودکی شیفته کارهای استاد علمداری بودم و به اعتقاد من آثار ایشان را تنها باید با دیده دل نگریست و به قول هاتف اصفهانی: «چشم دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی است آن بینی».
 
وی افزود: استاد علمداری شاگرد مکتب بزرگی هستند که وصف آن را باید بزرگان بگویند فقط به همین بسنده می‌کنم در آن مکتب از سرآمدان بودند و کارهایشان زبان زد بود.
  
مصدق ادامه داد: در حقیقت مهدی علمداری را باید نقاش قلم زن‌ها دانست که با قلم پولادینش نقاشی می‌کند و ادبیات را به تصویر می‌کشد.

نظر شما