شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۴
کد خبر: ۸۲۸۲۶
|
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
حسن موذنی کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون، فرهنگسراها را یکی از مهم‌ترین و پربیننده‌ترین مراکز تئا‌تر شهر تهران به دلیل اجرای نمایش‌های کودک می‌داند.
فرهنگسراها یکی از پر مخاطب‌ترین مراکز تئاتر کشور هستندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ حسن موذنی متولد ۱۳۴۸ و فارغ التحصیل کار‌شناسی ارشد کارگردانی تئا‌تر از دانشکده سینما تئا‌تر است. وی کار تئا‌تر را از سال ۱۳۶۶ با نمایش «پرنده‌های شط» به کارگردانی امیر دژاکام شروع کرد و اولین کار تصویری‌اش «صندوقچه اسرار» در سال ۱۳۷۰ به کارگردانی داریوش مودبیان است. موذنی ۱۰ سال به عنوان مسئول کانون تئا‌تر فرهنگسرای ارسباران مشغول به کار بوده و ۴ سال کار‌شناس مسئول هنری فرهنگسرای اندیشه بوده است. حسن موذنی این روز‌ها به عنوان مسئول هنری در مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مشغول به کار است. 

موذنی درباره استقبال مخاطبان از تئاترهای اجرا شده در فرهنگسرا‌ها گفت: به دلیل اجرای نمایش‌های کودک یکی از مهم‌ترین و پربیننده‌ترین مراکز تئا‌تر در تهران، فرهنگسرا‌ها هستند. ما پر مخاطب‌ترین تئا‌تر‌ها را به ویژه در فصل مدارس در فرهنگسرا‌ها داریم و بسیاری از گروه‌های تئا‌تر کودک مهمترین منبع درآمدشان اجرا در فرهنگسرا‌ها است. 

این کارگردان و بازیگر تئا‌تر و تلویزیون درباره نحوه اجرای تئا‌تر در فرهنگسرا‌ها گفت: متاسفانه اجرای تئا‌تر در فرهنگسرا‌ها مدیر محور شده است. اگر مدیر یک فرهنگسرا به تئا‌تر علاقه‌مند باشد، نمایش‌های مختلفی روی صحنه می‌رود و اگر علاقه‌ای نداشته باشد تئا‌تر در آن فرهنگسرا به کلی تعطیل می‌شود. برخی از فرهنگسرا‌ها به دلیل نوساز بودن سالن‌هایشان اجازه اجرای کار کودک نمی‌دهند و نگران خرابی صندلی‌های سالن‌شان با حضور بچه‌ها هستند. برخی از مدیران نیز به دنبال اجرای گروه‌های حرفه‌ای در فرهنگسرا‌ها هستند در حالی که اکثر سالن‌های فرهنگسرا‌ها استانداردهای لازم برای اجرای تئا‌تر را ندارند. 

موذنی با اشاره به اجرای آثار برگزیده جشنواره تئا‌تر شهر در فرهنگسرا‌ها گفت: متاسفانه در سه دوره گذشته علی‌رغم قولی که داده بودیم نتوانستیم همه نمایش‌های برگزیده را در فرهنگسرا‌ها به روی صحنه ببریم. در این زمینه نمی‌توان برای فرهنگسرا‌ها اجباری در نظر گرفت. مدیران فرهنگی هنری مناطق باید برای اجرای کار‌ها در فرهنگسراهای تحت پوششان احساس نیاز کنند و در سال حداقل چند ماهی را به اجرای تئا‌تر اختصاص بدهند. 

وی اضافه کرد: متاسفانه تئا‌تر بزرگسال در فرهنگسرا‌ها همیشه متهم به کم مخاطب بودن است. شاید کار‌ها چندان پر مخاطب نباشند ولی باقی فعالیت‌های فرهنگسرا‌ها هم ممکن است از مخاطب چندانی برخوردار نباشد اما فرهنگسرا‌ها خودشان را موظف به اجرای آن‌ها می‌دانند. با تئا‌تر هم باید چنین برخوردی شود به ویژه فرهنگسراهایی که از سالن‌های مناسب‌تری برخوردارند. خوشبختانه فرهنگسراهای ارسباران، فردوس، خاوران و بهمن هم سالن‌های خوبی دارند و هم مدیرانشان به این هنر علاقه‌مندند. 

حسن موذنی بازسازی مجموعه مبارک را یکی از اقدامات مثبت سازمان در خصوص حمایت از تئاتر و اختصاص نمایش کودک خواند و افزود: آقای احمدلو مدیر فرهنگسرای بهمن یکی از مدیران علاقه‌مند به هنر تئا‌تر است. ایشان به ما قول بازسازی مجموعه مبارک را دادند که متشکل از سه پلاتو و یک سالن تجربی و یک سالن «مبارک» است. اگر این مجموعه در اختیار اجرای نمایش قرار بگیرد اتفاقات خوبی در این زمینه در سازمان فرهنگی هنری می‌افتد. 

موذنی درباره خصوصیت منحصر به فرد جشنواره تئا‌تر شهر گفت: به دلیل وجود فرهنگسرا‌ها در نقاط مختلف تهران گروهای تئاتری از جای جای پایتخت به ویژه نقاط محروم می‌توانند کار‌هایشان را در یک سطح اجرا کنند و مورد ارزیابی قرار بگیرد. 

وی جشنواره تئا‌تر شهر را بهانه‌ای برای حضور و پرورش هنرمندان در مناطق دانست و افزود: جشنواره تئا‌تر شهر هر قدر به این سمت برود که فرهنگسرا‌ها را تشویق کند تا گروه‌ها اختصاصی تئاتر داشته باشند. یعنی اهالی هر منطقه کانون و یا پاتوق تئا‌تر داشته باشند تا هنر تئا‌تر را در فرهنگسرا بیاموزند، در فرهنگسرا گردهم جمع شوند و در فرهنگسرا تمرین کنند و در همان فرهنگسراها کار خود را اجرا کنند؛ می‌تواند بهانه‌ای برای پرورش هنرمندان در مناطق مختلف تهران باشند. 

وی در پایان گفت: امیدوارم همه مدیران فرهنگسراهای ما به فکر خدمت‌رسانی فرهنگی و هنری به مردم باشند. هدف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز گسترش هنر و فرهنگ در دامنه تهران است.
نظر شما