جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۲
کد خبر: ۸۲۸۳۵
|
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹
محمود صلاحی در دومین جلسه معاونان آفرینش و اجرا مطرح کرد:
صلاحی با تاکید بر اهمیت فرهنگ و ماندگاری آن از طریق خلاقیت گفت: مهم است که چه زمانی و چگونه نسل جوان فرهنگ را از ما می‌پذیرد؟ وقتی آن را در قالب هنر و خلاقیت برای او اجرا کنیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ دومین جلسه شورای معاونان آفرینش و اجرای مناطق ۲۲گانه و فرهنگسراهای مستقل روز دوشنبه ۱۶ شهریور با حضور محمود صلاحی رئیس و حجت‌الاسلام ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. 
  
محمود صلاحی در این جلسه با بیان اینکه معاونان آفرینش و اجرا دو کار خلاقیت و اجرای آن را بر عهده دارند، گفت: آفرینش روح اساسی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است؛ هنر باید قالب باشد و فرهنگ محتوا و این جاگذاری به خلاقیت نیاز دارد. گاهی ما خیلی خوب فکر می‌کنیم ولی نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم. گاهی ما هم فکر می‌کنیم و هم عمل ولی هیچ نتیجه‌ای از آن ایجاد نمی‌شود. یعنی در این کار هم خلاقیت وجود دارد و هم اجرا ولی اثربخشی ندارد. ما باید به سوی کاری برویم که در آن، خلاقیت و اجرا در کنار هم باشد و البته در این اجرای خلاقانه اثربخشی نیز باید وجود داشته باشد.

امام خمینی(ره) خلاقیت و اجرای موثر داشت
وی افزود: افراد زیادی در کشور ما کتاب نوشته‌اند و ایده‌های بزرگ داشته‌اند. ولی فقط شخصی مانند حضرت امام خمینی‌(ره) با توجه به شرایط آن زمان توانست خلاقیتی در کار خود بیافریند و آن را نیز اجرایی کند. در سال گذشته و در زمان مدیریت قبلی، برنامه «مادران چشم به راه» برنامه زیبا و خلاقانه‌ای بود که در نوع خود ماندگار شد. حال، ما باید‌‌ همان برنامه را دوباره برگزار کنیم؟ آیا باید آن برنامه را‌‌ رها کرد و دیگر به سراغش نرفت؟ اکنون رویکرد جدید ما به این مسأله، بیانگر میزان خلاقیت ماست. اقدام فرهنگسرای اخلاق در معرفی مکبرین و موذنین نیز کار خلاقانه و موثری بود. 
   
صلاحی افزود: امروز خلاقیت آموزش دادنی است. معاونت فرهنگی سازمان باید برای نیرو‌هایش دوره‌های آموزشی مختلفی برگزار کند. زیرا فرهنگ مقوله مهمی است. فرهنگ به هویت و انسانیت باز می‌گردد. اینکه چه فرهنگی را در فرهنگسرا باید ارائه داد، قابلیت ساعت‌ها فکر کردن و اندیشیدن دارد. 
  
وی در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ هویت را می‌سازد و مانا می‌کند، گفت: اقتصاد، امنیت، تفریح و سیاست دغدغه‌های مهم امروز مردم جهان است. ولی مهم‌تر از همه دغدغه فرهنگی است. مساله فرهنگی، در کشور ما باید موضوع اول باشد. زیرا مهم‌ترین صحبت شخص اول مملکت و حتی رهبر کبیر انقلاب، فرهنگ است. آنقدر این موضوع اهمیت دارد که می‌توان گفت امام خمینی (ره) دو انقلاب برپا کرد؛ یکی انقلاب اسلامی و دیگری انقلاب فرهنگی. 

معاونان آفرینش و اجرا قلب سازمان هستند
صلاحی با تاکید بر ماندگاری فرهنگ از طریق خلاقیت گفت: نمی‌توان دائم و صرفا درباره فرهنگ هفت هزار ساله خود صحبت کنیم. از این فرهنگ باید روش ماندگاری استخراج کنیم. امروز قدرت‌های بزرگ به دنبال از بین بردن هویت ملت‌ها هستند. گروه‌های تکفیری در اولین اقدام خود قبرستان‌های قدیمی، کلیساهای قدیمی و مساجد قدیمی را تخریب می‌کنند. چه کسی این گروه‌ها را بسیج کرده که متدین‌ترین انسان‌ها را بکشند و زیر بنای تاریخی قدیمی‌ترین شهر‌ها را از بین ببرند؟ 

وی در پایان گفت: صرف تجلیل از یک شخص یا رونمایی از یک کتاب، هیچ دردی را دوا نمی‌کند. گرچه ما به دنبال اجرای چنین برنامه‌هایی نیز هستیم. ولی مهم است که چه زمانی و چگونه نسل جوان فرهنگ را از ما می‌پذیرد؟ وقتی آن را در قالب هنر و خلاقیت برای او اجرا کنیم. معاونان آفرینش و اجرا قلب سازمان هستند و وظیفه قلب، خون‌رسانی است.
برچسب ها: محمود صلاحی
نظر شما