شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۲
کد خبر: ۸۲۸۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
دهمین ویژه برنامه «تولد ماه» به مناسبت زادروز پرویز پورحسینی برگزار شد
دهمین نشست صمیمانه هنرمندان به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این بار به مناسبت زادروز استاد پرویز پورحسینی هنرمندی که به گواه همکارانش «آبروی تئاتر ایران است» عصر پنج‌شنبه ۱۹ شهریور در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ ویژه برنامه «تولد ماه» که به منظور بزرگداشت استادان و هنرمندان پیشکسوت کشورمان در سالروز تولدشان برگزار می‌شود، این ماه با حضور مسئولین فرهنگی و هنرمندان به مناسبت بزرگداشت «پرویز پورحسینی» بازیگر پیشکسوت تئا‌تر، سینما و تلویزیون برگزار شد.

این مراسم با حضور چهره‌هایی چون محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی، رضا بابک، داریوش مودبیان، اسماعیل خلج، شهرام کرمی، کاظم هژیرآزاد، قباد شیوا، سهیلا نجم و حسین محجوبی در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

شهرام کرمی: تئاتر در حسرت بازگشت پرویز پورحسینی است

شهرام کرمی مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اولین سخنران این مراسم بود. وی در خصوص برگزاری دهمین نشست صمیمانه «تولد ماه» گفت: این مراسم فرصتی است برای ما تا بتوانیم با تقدیر از چهره‌های شاخص هنری که برای اعتلای هنر این کشور تلاش کرده‌اند جبران کنیم. کسانی‌ که برای ما فرصتی ایجاد کرده‌اند تا بهتر زندگی کنیم.

وی افزود: پرویز پورحسینی از چهره‌های با سابقه‌ای است که نسل‌های متفاوتی از مردم با او خاطره دارند. او هنرمندی با شخصیت و بین‌المللی است. او با چهره‌هایی چون حمید سمندریان، علی رفیعی و بهرام بیضایی و چهره‌های بین المللی چون پیتر بورک همکاری کرده است.

کرمی با اشاره به حسرت نبود پورحسینی بر صحنه گفت: جامعه تئاتر این روزها در حسرت آن است که استادانی چون پرویز پورحسینی دوباره روی صحنه تئاتر  بازگردد.

وی در پایان سخنان خود از پیام تبریک تلفنی رضا کیانیان، مرضیه برومند و آتیلا پسیانی به پرویز پورحسینی خبر داد.

پرویز پور حسینی آبروی تئاتر ایران است

رضا بابک: پورحسینی آبروی جامعه تئاتر است

رضا بابک بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر و از دوستان نزدیک و قدیمی پورحسینی درباره آشنایی خود با پورحسینی گفت: من از دوران دانشجویی با پرویز پورحسینی همکلاس بودم و این افتخار بزرگی برای من است که از همان دوران او را به عنوان یک استاد در کنار خودم می‌دیدم.

بابک اضافه کرد: در این آشفته بازاری که رفتارهای بازیگری آبروی خود را از دست داده است، پرویز پورحسینی با رفتار حرفه‌ای خود، تبدیل به آبروی جامعه تئاتر کشور شده است.

وی در پایان گفت: مطمئنم که پورحسینی تا همیشه همین‌قدر شریف باقی می‌ماند و امیدوارم که جای خالی‌اش را در تئاتر پرکند.
 
اسماعیل خلج: بازی پورحسینی کلاس درس است

اسماعیل خلج بازیگر و نمایشنامه‌نویس کشورمان نیز گفت: دیدن بازی پرویز پورحسینی نه تنها لذت بخش است بلکه بسیار آموزنده است. علاقه‌مندان به هنر بازیگری می‌توانند به بازی او مثل کلاس درس نگاه کنند. 

پرویز پور حسینی آبروی تئاتر ایران است

مودیبان: پورحسینی خوشبوترین گل باغ تئاتر کشور است

داریوش مودبیان بازیگر و کارگردان تئاتر در ادامه این مراسم با تبریک زادروز پرویز پورحسینی گفت: سرآغاز آشنایی من با پورحسینی کلاس‌های مرحوم حمید سمندریان بود که در آن روزها کارهای بسیاری را از او دیدم و نکات مهمی را از او یاد گرفتم.

مودبیان افزود: مرحوم سمندریان باغبان تئاتر ایران و پرویز پورحسینی خوشبوترین گل این باغ است. مرحوم سمندریان همواره به ما هنرجویان در ارتباط با پورحسینی می‌گفت که او یکی از آیندگان تئاتر ایران است. چرا که حتی در ایفا نقش‌های کوتاه نیز با تمام توان حاضر می‌شود؛ او  پورحسینی را یکی از بزرگان آینده تئاتر می‌دانست و همانطور که می‌بینید پیش‌بینی او درست از آب درآمد.

کاظم هژیر آزاد: پورحسینی الگوی من بود

کاظم هژیرآزاد هنرمند باسابقه تئاتر کشور گفت: برای من در کنار تمامی درس‌هایی که در عرصه نمایش از پرویز پورحسینی فراگرفتم، فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر او در عرصه صنفی سینما و تئاتر الگو بوده است.

وی افزود: پورحسینی یکی از بنیان‌گذاران خانه سینما بود که برای راه‌اندازی این نهاد تلاش فراوانی کرد و در همه دوره‌های پرفراز و نشیب آن در کنار این نهاد ماند. البته او در کنار این فعالیت‌ها، در تاسیس خانه تئاتر نیز نقش مهمی داشت.

هژیرآزاد در پایان اظهار کرد: من در همین محفل از ایشان خواهش می‌کنم که یک بار دیگر به عرصه تئاتر باز گردند و بازهم از فعالیت‌های صنفی تئاتر حمایت کنند.

پرویز پور حسینی آبروی تئاتر ایران است

سهیلا نجم: نمره پورحسینی بیست است

سهیلا نجم از استاد هنرهای نمایشی در ادامه این مراسم گفت: من هم همانند آقای رضا بابک معتقدم پرویز پورحسینی آبروی جامعه تئاتر است که اگر او نبود، به یقین تئاتر کشور ما کامل نبود.

این استاد دانشگاه افزود: من در نمره دادن سختگیر هستم اما اگر اجازه داشتم به فعالیت او در عرصه بازیگری نمره بدهم، بدون شک نمره 20 را برای او مناسب می‌دانستم.

نجم در پایان گفت: در تمامی این سال‌ها پورحسینی را یک چهره حرفه‌ای دیدم که همواره از اخلاق حرفه‌ای برخوردار بوده است و برخلاف بسیاری از بازیگران که فکر می‌کنند اقتضای آرتیست بودن انجام کارهای غیراخلاقی است، سعی کرده تا از حواشی دور کند.

پرویز پور حسینی آبروی تئاتر ایران است

محمود صلاحی: کثرت هنرمندان نباید مانع تقدیر از آن‌ها شود

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که میزبان اصلی این برنامه بود نیز ضمن خیرمقدم به همه مهمانان، در سخنان کوتاهی گفت: در کشور ما هنرمندان بسیاری حضور دارند که متاسفانه نتوانستیم آن‌ها را به مخاطبان معرفی کنیم. هرچند که آن‌ها با آثار خود، می‌توانند به مخاطبان معرفی شوند ولی این نباید مانع انجام وظیفه ما در معرفی آن‌ها شود.

وی افزود: ما هنرمندان بزرگی در تمام عرصه‌های هنر داریم و کثرت این هنرمندان در شاخه‌های مختلف نباید مانع تقدیر از آنها شود.

پورحسینی: برگزاری چنین مراسمی احترام به هنر و حرفه بازیگری است

پرویز پورحسینی آخرین سخنران این مراسم بود که به دعوت رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روی صحنه رفت و با تقدیر از برگزارکنندگان برنامه تولد ماه گفت: برگزاری چنین مراسمی احترام به هنر و حرفه بازیگری است.

وی افزود: جای خالی استادم حمید سمندریان را در این مراسم احساس می‌کنم، کسی که باعث شد تا من در این عرصه بمانم و با حمایت و انرژی مثبت خود همواره از من پشتیبانی کرد.

پورحسینی درباره بازگشت دوباره به تئاتر گفت: هرچند بسیاری از دوستان از من انتظار دارند که دوباره به عرصه تئاتر برگردم ولی من تمایل دارم که حضور در یک نقش برای من یک نوع آموزش نیز باشد.

پرویز پور حسینی آبروی تئاتر ایران است

پورحسینی اضافه کرد: مدتی پیش یکی از کارگردانان جوان تئاتر به سراغ من آمد و گفت که در نمایش من بازی کنید ولی من در پاسخ به او گفتم که برای حضور در این نمایش باید احساس کنم نقشم چیزی را به من اضافه می‌کند؛ پس هر نقشی را بازی نخواهم کرد.

این بازیگر با سابقه سینما و تئاتر با اشاره به اوضاع نابسامان این روزهای تئاتر کشور گفت: در این دوره به هیچ‌وجه از تئاتر حمایت نمی‌شود و فعالان تئاتر باید از جیب خود برای ادامه حیات این هنر خرج کنند.

وی در پایان افزود: سینمای نوین ما مدیون تئاتر است و نباید فراموش کرد که پیشرفت تئاتر باعث پیشرفت عرصه‌های دیگر نمایشی خواهد شد.

پخش کلیپی از کارهای قدیمی پرویز پورحسینی همراه با گفت‌وگویی از هما روستا بازیگر شناخته شده و سرشناس تئاتر، سینما و تلویزیون از دیگر بخش‌های این مراسم بود.  

محمود صلاحی، قباد شیوا و استاد محجوبی هدیه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را به مناسبت زادروز استاد پرویز پورحسینی به او تقدیم کردند.

پرویز پور حسینی آبروی تئاتر ایران است

در پایان مراسم نیز کیک تولد ۷۵ سالگی پرویز پورحسینی با حضور اعضای خانواده‌اش بریده شد.
مطالب مرتبط
نظر شما