شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۶
کد خبر: ۸۲۹۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
اولین فیلموگرافی ایران با موضوع گوهر خیراندیش به کارگردانی پوریا حیدری اوره شنبه ۲۱ شهریور ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ اولین فیلموگرافی ایران با موضوع گوهر خیراندیش به کارگردانی پوریا حیدری اوره شب گذشته ۲۱ شهریور ماه با حضور اهالی سینما و رسانه‌ها در پردیس سینمایی ملت رونمایی شد. 

این مراسم به میزبانی موسسه تصویر شهر و با اجرای پوریا تابان برگزار شد و امید روحانی، مازیار رضاخانی، تینا پاکروان و سید جمال ساداتیان از سخنرانان این رونمایی فیلم بودند. 

اولین فیلموگرافی ایران رونمایی شد

در ابتدای این مراسم گوهر خیراندیش ضمن خیرمقدم به مهمانان گفت: امیدوارم این اثر به عنوان اولین فیلموگرای ایران آغازی باشد برای ثبت فیلمو گرافی هنرمندان دیگر سینما و عذرخواهی می‌کنم که به دلیل ازدحام جمعیت مراسم با تاخیر شروع شد. 

در ادامه مازیار رضاخانی مدیر سینمایی پردیس ملت در سخنانی کوتاه در مورد این بازیگر گفت: گوهر خیراندیش این فرصت را به ما داد تا برگزارکننده این مراسم باشیم و به نمایندگی از موسسه تصویر شهر به همه حاضران خیر مقدم می‌گویم. راز ماندگاری گوهر سینمای ایران نه فقط نقش آفرینی در آثار فاخر سینما بلکه قلب خاص و پاکی است که نمونه دیگری ندارد. 

اولین فیلموگرافی ایران رونمایی شد

تینا پاکروان سخنران دیگری بود که با قرائت یادداشتی از این بازیگر تقدیر کرد. 

در یادداشت پاکروان آمده است: «کوتاه می‌گویم در مورد کسی که زیاد باید در موردش صحبت کرد، اگر گوهر یکدانه سینمای ایران شده بی‌دلیل نیست. این گوهر در فراز و فرود زندگی کاریش چنان استوار و سختکوش و خستگی ناپذیر پیش رفته که در هر مرحله‌ای درخشش بیشتری یافته است. این روز‌ها خیلی می‌شنویم و می‌بینیم کسانی که معتقد‌اند عاشق بازیگری‌اند. من به عنوان کسی که در پیچ و خم سینما ٢٠ سال به خود و سینما پیچیده‌ام، می‌گویم، خیلی‌ها عاشق شهرت‌اند اما عاشق سینما بودن چیز دیگری است، عاشق بازی بودن حتی سخت‌تر. گوهر خیراندیش از جنون بازی در خود آگاه می‌شود. در دبیرستان مانند بسیاری شروع می‌کند، تئا‌تر را به عنوان خانه اول برمی گزیند، تجربه می‌کند. با بازی در نمایش «عروس» به کارگردانی همسرش مرحوم اسماعیل خانی وارد عرصه تئا‌تر می‌شود. 

اما شیراز محدود است و فضای وسیع تری می‌طلبد. به تهران می‌آید با همسری که همراه و همدل اوست، بچه به بغل بی‌خستگی پیش می‌رود، درس می‌خواند زیرا تجربه بی‌علم را نمی‌پسندد. مدرک خود را از دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران در رشته بازیگری و کارگردانی می‌گیرد. حالا دید او باز‌تر شده است، پا از تئا‌تر به پهنه سینما می‌گذارد و با فیلم «روزهای انتظار» سینما را تجربه می‌کند. با نامداران بسیاری همچون کیانوش عیاری، سیروس الوند و اصغر هاشمی تا سال ١٣٧٠ که نام گوهر خیراندیش از بازیگر به ستاره تغییر می‌کند با بازی درخشانش در فیلم «بانو» ساخته داریوش مهرجویی و می‌درخشد و درخشان می‌ماند در بسیاری از فیلم‌ها، سریال‌ها و تئاتر‌های این مملکت و می‌شود گوهر ما. 

نام بردن از تمام کارهای او، شاید از مجال و حوصله این برنامه خارج باشد اما لازم است چند نمونه را در قدرت بازیگری و تغییر در لحن و بیان و بازی از او نام ببرم. 

گوهر خیراندیش یعنی: تبلور حس جنون در «بانو»، معصومیت در «دنیا» و سریال «میوه ممنوعه»، اشرافیت در «کلاه پهلوی»، مدیریت در «مکس»، طنازی در «آتش بس ٢»، روشنفکری در «آذر شهدخت، پرویز و دیگران»، جسارت در «خواستگار محترم»، سنت و مذهب در «دعوت». او آنقدر قدرت می‌یابد که وقتی در این سن دوباره با بازی در «ملاقات بانوی سالخورده» استاد سمندریان پا به عرصه تئا‌تر می‌گذارد، صحنه را می‌لرزاند، با عزمی راسخ برای اثبات استادی خود به یک استاد‌تر شاید. در تفسیر گوهر خیراندیش همین جمله کافی است که بگویم او گوهری است خیراندیش.» 

اولین فیلموگرافی ایران رونمایی شد

سید جمال ساداتیان سخنران دیگر این رونمایی بود که درباره همکاری با این بازیگر گفت: من دو اثر سینمایی را در خدمت خانم خیراندیش بودم. «دایره زنگی» و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و در هر دو فیلم نیز خاطره تلخ و شیرین از وی دارم. در «دایره زنگی» وی همزمان در دو پروژه بازی می‌کرد اما تعهد کاری‌اش قابل تحسین بود. در فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» متاسفانه دچار سانحه شد، ولی فیلمبرداری متوقف نشد و علی رغم توصیه‌های پزشک به بازی ادامه داد و فیلم به جشنواره رسید. تعهدات انسانی، اخلاقی و رفتاری بانو خیراندیش قابل ستایش است. تحلیل و ارزیابی او از نقشی که بازی می‌کنند کاملا حرفه‌ای است و در کنار کارگردان به عنوان مشاور حضور فعال دارد. امیدوارم سایه وی بر سر سینمای ایران مستدام باشد و بیشتر از حضورش بهره‌مند شویم. 

امید روحانی آخرین سخنران مراسم بود که در سخنانی کوتاه از گوهر خیراندیش گفت: من این اقبال بلند را داشتم که در کنار بسیاری از بزرگان سینما کار کنم. یکی از بزرگ‌ترین شانس‌های من حضور در فیلم «دایره زنگی» بود که از آثار موفق سینمای ایران است و در این اثر افتخار همبازی شدن با گوهر خیراندیش را داشتم. تجربه حیرت انگیزی بود، او همیشه از کلیشه به دور است و مفهوم تازه‌ای از بازیگری ارائه داده است. 

اولین فیلموگرافی ایران رونمایی شد

عبدالله اسکندری، خسرو معصومی، رضا ناجی، فاطمه گودرزی، سید ضیا الدین دری، شهره سلطانی، محمود جعفری، کامران ملکی، علیرضا علویان، امیر احمد انصاری، امیر علی دانایی، مجید توکلی، شراره رخام و محمد حاتمی از جمله میهمانان این مراسم بودند.

برچسب ها: موسسه تصویر شهر
نظر شما