جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۱
کد خبر: ۸۳۰۹۷
|
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
نخستین رالی عکاسی در چهارمین جشنواره تئاتر شهر
جشنواره تئاتر شهر، امسال در چهارمین دوره برگزاری خود، اتفاق جدیدی را تجربه می‌کند؛ برگزاری نخستین «رالی عکاسی تئاتر» به دبیری رضا موسوی و با حضور ۴۰ عکاس جوان تئاتر که هر شب در دبیرخانه این جشنواره در طبقه سیزدهم ساختمان ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود. ساختمانی که شب‌های برگزاری جشنواره تا ساعت ۲ بامداد میزبان عکاسان و داوران است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری، احتمالا به خاطر سرعتی که در روند برگزاری وجود دارد نام «رالی» را برای بخش مسابقه عکاسی تئاتر شهر انتخاب کرده‌اند. بخش پر طرفداری که چند روز پیش از برگزاری جشنواره آغاز به کار کرده و همچنان با شور حرارت دنبال می‌شود. ایده برگزاری هم از سوی رضا موسوی برای اولین‌بار مطرح شد. کسی که سابقه داوری و دبیری چندین دوره جشنواره عکاسی با موضوع تئاتر را برعهده داشته است. او در برگزاری این مسابقه به جنبه‌های مختلف مسابقه عکاسی توجه کرده که پررنگ‌ترین آنها مبحث «آموزش» است؛ اینکه برگزیدگان متوجه نقاط قوت آثارشان بشوند و عکاسانی که مقام کسب نمی‌کنند، متوجه علل عدم موفقیت خود شده و بحث سلیقه یا مسائل حاشیه‌ای را پیش نکشند. به عبارت بهتر در رالی عکاسی جشنواره تئاتر شهر، عکاسان شرکت کننده می‌توانند هر شب اشکال عکس‌های خود را بدانند و سعی کنند در اجراهای بعدی آن را برطرف کنند.
  
قصه از کجا شروع شد؟
فراخوان شرکت در بخش مدرسه عکاسی چهارمین جشنواره تئاتر شهر، اول تیرماه از سوی دبیرخانه جشنواره در سه بخش منتشر شد. تیم داوری متشکل از سیف‌الله صمدیان، محمود کلاری و كيارنگ علايى عکاسان بخش مسابقه حرفه يى هاى عكس تئاتر با موضوع شهر و شهر نشينى ( بخش اول )  را داورى و ٧ نفر را نامزد دريافت جايزه اعلام كردند ( نفرات اعلام شده : سمانه جويا ، مسعود مير ميرى ، ساينا قادرى ، پريناز آل آقا ،ساناز دريايى ، حسين اسماعيلى ، مريم ملك مختار ) رقابتى که در نوع خودش ساختارشکنانه بود. داوری به صورت زنده و در برابر چشم  بیش از ۱۱۰ عکاس برگزار شد. میکروفن داوران باز بود و هر عکسی مقابل عکاسش قبول و یا رد می‌شد.
انتخاب نفرات راه یافته به بخش رالى عكس تئاتر صحنه‌ای و رالى عكس تئاتر خيابانى را هم سيف الله صمديان ، محمود كلارى و فردين خلعتبرى برعهده داشتند که در ۲۸ مرداد طى مراسمى كه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد، معرفی کردند.  در نهایت ۲۰ عکاس برای بخش تئاتر صحنه‌ای و ۲۰ عکاس برای تئاتر خیابانی به بخش رقابتی مسابقه عکاسی جشنواره تئاتر شهر راه پیدا کردند.

روزی سرنوشت‌ساز برای عکاسان
۱۸ شهریور روز سرنوشت‌سازی برای پذیرفته‌شدگان مدرسه عکاسی جشنواره تئاتر شهر بود. ساعت ۱۶ روز چهارشنبه ۱۸ شهریور در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) جلسه توجیهی برگزار شد و فرصتی فراهم شد تا شرکت‌کنندگان رالی با مسئولان برگزاری دیدار کنند و از برنامه و زمان‌بندی مسابقه مطلع بشوند. در این نشست طی مراسم قرعه‌کشی، عکاسان تئاتر صحنه‌ای هر کدام با ١٠ نمایشی که مسئولیت عکاسی آن را بر عهده داشتند، آشنا شدند. البته ماجرا برای عکاسان تئاتر خیابانی گونه‌ای دیگر رقم خورد. رالی عکاسی برای آنها نقشه‌خوانی هم دارد و شرکت‌کنندگان در مسابقه عکاسی تئاتر خیابانی می‌توانند از تمامی آثار عکاسی کنند. رضا موسوی در این رابطه می‌گوید: «روزهای اول، عکاسان بخش تئاتر خیابانی مانند عکاسان صحنه‌ای حداقل وظیفه‌شان را انجام می‌دادند و در نهایت از دو نمایش عکاسی می‌کردند؛ اما این روزها از ۵ یا ۶ اجرا عکس می‌گیرند.» شرکت‌کنندگان در بخش عکاسی تئاتر خیابانی بر اساس جدول اجرای برنامه‌ها می‌توانند برنامه‌ریزی کنند تا حداکثر نمایش‌ها را پوشش دهند. داوران نهایی بخش تئاتر صحنه در رالى،  مریم زندی ، حسن غفارى و ابراهيم حسينى و داوران بخش عكس تئاتر خيابانى ابراهيم سيسان و شكوفه هستند که رحیم نوروزی هم چند روز قبل به آنها اضافه شد.

مراسم افتتاحیه؛ آغاز مسابقه عکاسی
نخستین اجراها از ساعت ۱۵ روز پنجشنبه ۲۶ شهریور در ۱۴ سالن نمایشی روی صحنه رفتند. اجرای هر نمایش صحنه‌ای توسط چهار  شرکت‌کننده در رالی عکاسی ضبط شد، هر کدام از شرکت‌کنندگان ‌هم دو نمایشی که از قبل مشخص شده بود را پوشش دادند و از ساعت ۱۹ به دبیرخانه جشنواره مراجعه کردند. برای هر شرکت کننده هم با سیستم مجهز به نرم‌افزارهای گرافیکی ویرایش تصویر در برنامه شركت نموده تا از هر نمایش ۵ عکس دلخواه خود را انتخاب کرده، ویرایش کنند و در اختیار داوران جشنواره قرار دهند. کار داوری از ساعت ۲۱ همان روز آغاز شد. داوران با عکس‌های فراوانی بر اساس کدهای مشخص شده روبه‌رو شدند. کدهایی که هر کدام مختص به یک شرکت کننده بود. دبیر بخش عکس چهارمین جشنواره تئاتر شهر در رابطه با دلایل این اتفاق می‌گوید «ما تمام تلاش خود را انجام دادیم تا اثر، خودش امتیاز کسب کند و نام صاحب اثر تاثیری بر امتیازی که داوران به آن می‌دهند نداشته باشد؛ به همین دلیل به ایده کدگذاری رسیدیم. هر شرکت‌کننده کدی دارد که روی پرونده‌اش درج شده است. همه عکس‌هایی که در طول جشنواره گرفته می‌شوند هم در همین پرونده جمع آوری می‌شود.»


شرکت‌کنندگان در جشنواره رالی عکاسی از امتیازاتی که از داوران دریافت کرده‌اند آگاهی ندارند. هر عکسی از داوران امتیازی بین ۱ تا ۱۰ می‌گیرد. بنابراین هر شرکت کننده در هر روز می‌تواند از ۱۰ تا ۱۰۰ امتیاز کسب کند. روز پایانی جشنواره کسی که در مجموع بالاترین امتیاز را کسب کرده باشد، به عنوان برگزیده انتخاب می‌شود. 
  
اوج هیجان در طبقه سیزده

داوران اولین رالی عکاسی، هر روز از ساعت ۱۸ تا ۲ بامداد در طبقه سیزدهم ساختمان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با شور و اشتیاق حاضر هستند و عکس‌ها را با دقت داوری می‌کنند. مهم‌ترین نکته‌ای که رالی عکاسی دارد، به جز حال و هوای متفاوت شرکت‌کنندگان، خاصیت علمی و آکادمیک آن است. شرکت‌کنندگان موظف هستند که در سه نشست تخصصی حضور پیدا کنند. عدم حضور در این نشست‌ها و یا تاخیر یک ساعته به معنای حذف از دور مسابقه است. تا کنون سه نفر از عکاسان به همین دلیل از رالی خارج شده‌اند. هر ۵ دقیقه تاخیر هم ۵ امتیاز منفی دارد که باعث شده شرکت کنندگان در رالی منظم‌ترین هنرمندان این جشنواره باشند. در این نشست‌های تخصصی چند نمونه از عکس‌ها تحلیل و بررسی می‌شوند، شیوه‌های نوین عکاسی آموزش داده می‌شود و حتی کارکرد مناسب برخی از نرم‌افزارهای گرافیکی هم یکی از سر فصل‌های این نشست‌ها است. البته آخرین نشست مربوط به ارائه مبحثى علمى در زمينه عكاسى است كه بصورت كارگاهى و براى هر شركت كننده با زمان ١٠ دقيقه در نظر گرفته شده است . كنفرانسى که در حضور داوران بیان می‌شود و امتیاز و جایزه مخصوص به خودش را دارد. اين بخش نيز داورانى دارد كه بر مبناى انتخاب موضوع ، ارائه ، قدرت و  فن بيان ، انسجام ، استدلال و استنتاج از يك تا ١٠ امتياز به شركت كنندگان ميدهند. داوران اين بخش ابراهيم حسينى ، توماج دانش بهزادى ( بازيگر و برنده تنديس بهترين بازيگرد مرد جشنواره تئاتر فجر سال ١٣٩٣) ابراهيم سيسان ، شكوفه هاشميان و روشن نوروزى ( عكاس مستند و برگزار كننده جايزه عكاسى شيد ) هستند.
  
موسوی در پایان درباره عوامل اجرایی این ایده گفت: سينا عدلى عكاس، ترلان لطفى زاده گرافيست و بيتا دهقان‌زاده نقاش به عنوان تيم اجرايى مسابقه فعاليت دارند که جا دارد از زحمات شبانه روزی آنها در این هفته تشکر کنم.

چهارمین دوره جشنواره تئاتر شهر به همت مدیریت امور هنرهای نمایشی معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان بزرگترین رویداد تئاتری پایتخت از ۲۶ شهریور آغاز شده تا ۲ مهرماه ادامه دارد. برگزیدگان جشنواره رالی عکاسی همگام با دیگر بخش‌های این جشنواره، ساعت ۱۸ دوم مهر ماه در سالن آمفی‌تئاتر فرهنگسرای اندیشه معرفی خواهند ش
مطالب مرتبط
نظر شما