سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۴
کد خبر: ۸۳۴۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
محمود صلاحی در دیدار با فعالان حوزه کودک عنوان کرد:
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دیدار با هنرمندان و فعالان عرصه کودک گفت: از همین امروز در فرهنگسرا‌ها، خانه‌های فرهنگ و کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پهنه پایتخت با بیش از ۵۰۰ هزار مخاطب به ارائه کتاب‌ها بپردازید.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ جمعی از هنرمندان حوزه کودک از جمله ابراهیم فروزش و محمدعلی طالبی کارگردان سینما، نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی، عادل بزدوده نویسنده و کارگردان تئاتر عروسکی، مهین جواهریان انیماتور، سیدعلی کاشفی خوانساری، وحید طوفانی، حسین شیخ‌الاسلامی،محسن هجری و مصطفی خرامان نویسندگان حوزه کودک افشین علا، بابک نیک طلب و حدیث لزرغلامی از شاعران عرصه کودک، مرجان فولادوند سردبیر همشهری بچه‌ها و ... همزمان با روز جهانی کودک با رئیس و معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیدار کردند. 

بچه‌ها نمی‌توانند مدافع حقوق و نیازهای خودشان باشند
سیدعلی کاشفی خوانساری، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان گفت: برای هنرمندان عرصه کودک، هر روز روز جهانی کودک است. پیش از این، در چنین روزی کمتر شاهد اجرای برنامه‌ای مناسب برای کودکان و نوجوانان بودیم. اما حالا با تزاحم و تراکم برنامه‌ها در این روز مواجه هستیم. امیدوارم در طول سال هم این برنامه تداوم داشته باشد و مختص به روز جهانی کودک نباشد. 

وی افزود: اتفاق‌های کوچک و گام‌های کوچک هم ارزشمند است. اگر حضور و همراهی ما برای شکل گیری اتفاق‌های خوب برای کودکان کمک کند و امکان اجرایی شدن برخی پیشنهاد‌ها به وجود بیاید، ارزشمند است. بچه‌ها نمی‌توانند مدافع حقوق و نیازهای خودشان باشند، بنابراین ما کودکان دیروز، باید برای آنان تلاش کنیم. 

باید همین امروز برای کودکان کاری کنیم / حوزه کودک، حوزه سادگی است

نباید در این مسیر خسته شویم
وحید طوفانی پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان نیز گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ظرفیت زیادی دارد و از شرایط خوبی برخوردار است. در کار فرهنگ و هنر باید بسیار بیشتر تلاش کرد و ما نباید در این مسیر خسته شویم. 

عادل بزدوده هنرمند تئا‌تر عروسکی هم گفت: کدام یک از مسئولان تا به حال راغب بوده‌اند کودکانشان را به دیدن آثار کودک ببرند؟ آیا اصلا این موضوع دغدغه‌شان هست؟ در زمینه کودک و نوجوان کار می‌کنیم، سرمایه می‌گذاریم، اما تداوم و حمایت نداریم. باید از راس شروع کنیم و دغدغه را به مجلس ببریم. 

باید آثاری تولید کنیم که کودکان احساس هویت کنند
مهین جواهریان فعال حوزه انیمیشن هم درباره دغدغه خود در زمینه هنر کودک و نوجوان گفت: خوراک فرهنگی، فکری، ذهنی و رشدی کودکان امروز در خارج از مرز‌ها تامین می‌شود و آنقدر جذاب است که بچه‌های ما تمام فضای فکریشان با آن اشغال شده است و کوچک‌ترین فضایی برای تفکر بچه‌ها باقی نمانده است. فرهنگ ما آنقدر غنی است که آثار جذاب می‌توانند خلق شوند که بچه‌های ما احساس هویت کنند. 

ابراهیم فروزش نیز درباره سینمای کودک گفت: اواخر سال ۴۹ من جذب مرکز سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدم و مسئولیتی هم به من داده شد. در اواخر سال ۴۹ هفت فیلم به جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان دادیم. اکنون ۴۴ سال از آن سال می‌گذرد و امکانات بیشتری داریم، اما حالا چقدر برای بچه‌ها تولید کرده‌ایم؟ 

باید همین امروز برای کودکان کاری کنیم / حوزه کودک، حوزه سادگی است

وی ادامه داد: سینمای ایران با سینمای کودک و نوجوان به جهان شناخته شد. اما الان چنین موقعیتی وجود ندارد. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسراهای خود فیلم‌هایی را نمایش می‌دهد که مردم دوستشان دارند. امیدوارم این حمایت ادامه پیدا کند. 

کمک کنید که کتاب‌ها به دست مخاطبان برسد
مصطفی خرامان هم در این جلسه گفت: چه حمایت صورت بگیرد یا نه، کار بنده نوشتن کتاب است و حاضرم خودم هم آن را چاپ کنم. اگر قرار است به بچه‌ها کمک شود، هیچ جا سالم‌تر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیست. واقعیت این است که سازمان می‌تواند کمک کند تا کتاب به دست مخاطب برسد. 

مرجان فولادوند دیگر نویسنده کودک و نوجوان نیز گفت: هر کدام از ما که اینجا جمع شده‌ایم در حوزه‌ای برای کودکان در حال فعالیت هستیم. اما حقیقت این است که ما خیلی منفردیم و در هیچ جا جمع نمی‌شویم تا هم‌افزایی صورت بگیرد. جایی که فعالیت‌ها بتواند عرضه شود، وجود ندارد. 

باید همین امروز برای کودکان کاری کنیم / حوزه کودک، حوزه سادگی است

فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه کودک
پس از شنیدن مشکلات فعالان حوزه کودک، محمود صلاحی با اشاره به اینکه باید همین امروز کاری در حوزه کودک انجام شود، گفت: جلسات زیادی تشکیل شده اما بازخورد و بازتابی نداشته؛ مهم‌ترین دلیلش هم این است که همیشه هر کاری را وارد یک پروسه زمان‌بر می‌کنیم تا جایی که هم عطش برای انجام کار بخوابد و هم ابعاد مختلفی از کار فراموش شود. 

وی اضافه کرد: در خلال گفتگو‌ها به مشکل توزیع کتاب‌هایتان در حوزه کودک اشاره کردید. جامعه ما در حوزه توزیع دچار مشکل است و این اتفاق تنها به کتاب‌های کودک اختصاص ندارد. ما بیش از ۳ هزار انتشارات در تهران داریم که کتاب‌هایشان را باید در کمتر از هزار دویست مرکز عرضه کنند. این در حالی است که باید برای هر ناشر حداقل سه مرکز توزیع کننده وجود داشته باشد. 

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: پیشنهاد من به ناشران و نویسندگان کتابهای کودک و نوجوان این است که از همین امروز در فرهنگسرا‌ها، خانه‌های فرهنگ و کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پهنه پایتخت با بیش از ۵۰۰ هزار مخاطب در هر روز، خودشان به ارائه کتاب‌ها بپردازند. 

وی تاکید کرد: حوزه کودک، حوزه سادگی است؛ ما به دنبال زرق و برق هستیم اما بچه‌ها به سادگی راضی می‌شوند. شما هم از همین خصلت استفاده کنید و در تمام مراکز، تنها به می‌زی برای عرضه کتاب‌ها اکتفا کنید تا به کمک هم، حوزه کودک و نوجوان را در فرهنگسرا‌ها گسترش دهیم. 

محمود صلاحی در خصوص فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری برای کودکان گفت: با آغاز دوباره موسیقی در فرهنگسرا‌ها از تمامی استادان بنام در این عرصه استفاده خواهیم کرد. اجرای نمایشگاه‌ها و گالری‌های ویژه کودکان هم گام بعدی سازمان در این زمینه خواهد بود. گالری‌هایی که کارهای کودکان در آن به نمایش درآمده و حتی به فروش برسند. 

باید همین امروز برای کودکان کاری کنیم / حوزه کودک، حوزه سادگی است

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خصوص مشکلات سینمای کودک گفت: تهران در حوزه سینما ضعیف است. در دهه گذشته که دکتر قالیباف شهردار تهران هستند، اتفاقات بزرگی در حوزه فرهنگ افتاده است. بودجه‌ای که شهرداری به فرهنگ تخصیص داده است چندین برابر بودجه‌ای است که متولیان اصلی فرهنگ کشور هزینه می‌کنند و ۵ پردیس سینمایی شهرداری تهران هم گواه همین اتفاق است. ما ظرفیت سینمایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را در اختیار فیلمسازان حوزه کودک قرار می‌دهیم. هر کدام از شما که داوطلب بود از همین امروز حاضریم تا نخستین فیلم کودکی که تا به حال امکان نمایش عمومی را نیافته آبان ماه روی پرده برود. 

صلاحی درباره اجرای تئاترهای کودک در فرهنگسرا‌ها گفت: بیشترین آمار اجرای نمایش کودک را در سالن‌های تهران داریم. علاوه بر این بخش کودک و نوجوان یکی از اصلیترین بخش‌های جشنواره تئا‌تر شهر است که از پایان چهارمین دوره آن چند هفته‌ای است که می‌گذرد. همچنین از گروه‌های تئاتری کودک حمایت‌های ویژه‌ای کردیم و خواهیم کرد. 

امیرعبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری هم گفت: تصمیم سازمان این است که یک مدیریت هنری کودک و نوجوان را در دل معاونت هنری تاسیس کنیم تا اقدامات بهتری را در این زمینه صورت گیرد.

در پایان مقرر شد تا جلسه بعدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با فعالان حوزه کودک به طور مستمر ادامه داشته باشد. 
مطالب مرتبط
نظر شما