جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۹
کد خبر: ۸۳۵۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
نشست خبری برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در ماه‌های محرم و صفر؛
نشست خبری تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای عزاداری حسینی ماه‌های محرم و صفر با حضور معاون فرهنگی و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نشست خبری اعلام برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ماه‌های محرم و صفر در روزهای عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین با حضور حجت الاسلام حسن ناصری‌پور سرپرست معاونت فرهنگی و مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری برگزار شد و از پوستر مجموعه برنامه جلوه سوگ رونمایی شد. 

حجت الاسلام ناصری‌پور در ابتدای این نشست با بیان اینکه ماه محرم، بزرگ‌ترین ظرفیت فرهنگی کشور است، گفت: طبق آمار در روزهای عزاداری سالار شهیدان، اتفاقات ناگوار و آسیب‌های اجتماعی به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. 

وی ادامه داد: جامعه اسلامی در خاموشی به سر می‌برد اما باید حادثه‌ای رخ می‌داد تا عقل‌ها بیدار شود و نگاه دنیا به اسلام تغییر کند که حتی مکاتب غیردینی و غیراسلامی هم حسین (ع) را الگوی خود قرار دهند. با تمام تلاش‌ها برای کمرنگ کردن این حادثه، این جریان بیدار، روشن و آماده است و اجتماع ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفری اربعین سال گذشته گواه این مدعاست. 

۵ دهه، ۵ برنامه در میدان امام حسین (ع) 
سرپرست معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در ادامه از برگزاری مجموعه برنامه جلوه سوگ که حاصل تجمیع برنامه‌های این سازمان در ۵ سال گذشته است خبر داد و گفت: در طول ماه‌های محرم و صفر، در ۵ دهه این برنامه‌ها برگزار خواهد شد. 

وی افزود: دهه اول ماه محرم، انتهای برنامه‌های فرهنگی میدان امام حسین (ع) هیئت عزاداری برپا خواهد شد. در دهه دوم توسط گروه‌های برجسته اجرای تعزیه را خواهیم داشت و در دهه سوم ماه محرم، دو گروه نمایشی به اجرای نمایش آیینی می‌پردازند که تا کنون اجرای تئا‌تر «ردای سرخ خورشید» قطعی شده است. دهه چهارم این مجموعه برنامه اختصاص به ویژه برنامه یک نذری ساده دارد که طی آن نذورات مردمی، جمع آوری می‌شوند. در آخرین دهه هم، در ۱۰ روز منتهی به اربعین، عزاداری هیئات اقوام ایرانی در محوطه میدان امام حسین (ع) برگزار خواهد شد. 

برپایی ۱۴ تکیه با موضوعات سبک زندگی عاشورایی
ناصری‌پور با اشاره به ۱۴ تکیه در حاشیه این برنامه‌ها گفت: هر کدام از تکایا به موضوع خاصی می‌پردازد. از ظهر چهارشنبه تکیه «بصیرت» به منظور آشنایی با انحرافات عزاداری‌ها در سطوح مختلف با محوریت شیعه لندنی آغاز به کار می‌کند. همچنین تکیه «روایت کربلا» که شامل ماکت مسیر کاروان کربلا تا روز عاشورا است رونمایی می‌شود. تکیه «پرده عشاق» برای تجلیل از خادمان حسینی برقرار خواهد بود. تکیه «احسان» مربوط به برنامه یک نذری ساده است که از ابتدای محرم کار خود را آغاز خواهد کرد. 

وی اضافه کرد: در تکیه «شهدا» علاوه بر پرداختن به وقایع مهم انقلاب اسلامی مانند خرداد ۴۲ و ۱۷ شهریور که مقارن با ماه محرم بود می‌پردازیم؛ همچنین مقام شهدایی که در روز عاشورا به شهادت رسیدند را گرامی می‌داریم و طرح هم عهدی با شهدا که در هفته دفاع مقدس با استقبال روبه‌رو شد را ادامه می‌دهیم. 

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری گفت: در تکیه «آفتاب در حجاب» بحث عفت را با محوریت حضرت سکینه(س) اجرا می‌کنیم و در غرفه عتبات نمایشگاهی توسط ستاد عالی عتبات برقرار می‌شود که به جمع آوری نذورات مردمی اختصاص دارد. تکیه «هنر» هم با سمپوزیوم ویژه هنری کار خود را آغاز می‌کند که در روز اربعین از آن رونمایی خواهیم کرد. 

پخش برنامه پرده عشاق از شبکه سه سیما
حجت الاسلام ناصری‌پور در ادامه با اشاره به برنامه‌های جنبی «جلوه سوگ» گفت: شهروندانی که با پای پیاده به کربلا می‌روند در حاشیه این برنامه ثبت نام کرده و نایب الزیاره ۵ نفر از مردم می‌شوند و در این برنامه مشارکت موثری در برگزاری اجتماع بزرگ اربعین خواهیم داشت. همچنین هر شب یک سخنرانی مذهبی با رویکرد سبک زندگی در محل خیمه میدان امام حسین (ع) برگزار می‌شود. 

وی افزود: برنامه تلویزیونی «پرده عشاق» هر شب از شبکه سه سیما به مدت ۵۰ دقیقه پخش خواهد شد و برنامه زنده‌ای هم از میدان امام حسین(ع) در رادیو جوان پخش می‌شود. 

ناصری‌پور تاکید کرد: البته علاوه بر برنامه‌هایی که به صورت محوری در میدان امام حسین (ع) برگزار می‌شود و مناطق مختلف شهر تهران در آن مشارکت خواهند کرد، برنامه‌های متنوعی هم در فرهنگسراهای پایتخت برگزار می‌شود؛ از جمله شب‌های شعر «بر آستان اشک»، همایش «نوگلان حسینی»، تعزیه خوانی و شعرخوانی آیینی، سوگواره خمسه و سوگواره اقوام در مناطق مختلف شهر برگزار خواهد شد. 

اعزام ۱۱۰ مبلغ به هیئات برای پاسخگویی به شبهات
وی با اشاره به محصولات فرهنگی تولید شده برای این روز‌ها گفت: ۴۰ منبر یک دقیقه‌ای با موضوع سبک زندگی تهیه شده و به همراه لوح فشرده توصیه علما برای زندگی و همچنین پرچم ویژه این ماه بین مردم و به هیئات مذهبی شهر تهران توزیع خواهد شد. ۱۱۰ مبلغ هم با تعامل حوزه علمیه امام رضا(ع) قبل از سخنرانی هیئات، به مناطق مختلف شهر اعزام خواهند شد تا پاسخگوی شبهات مردم باشند. 

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان گفت: رونمایی از بازخوانی ۱۰ نوحه قدیمی و چند برنامه دیگر در حوزه موسیقی عاشورایی در این روز‌ها برگزار خواهد شد که توسط معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری به اطلاع عموم خواهد رسید. 

در انتهای این نشست، از پوستر متفاوت مجموعه برنامه جلوه سوگ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه عزاداری ماه‌های محرم و صفر رونمایی شد.
مطالب مرتبط
نظر شما