جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۰
کد خبر: ۸۴۲۶۸
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
شاعر مجموعه «تلنگر باران»:
شکارسری در شب شعر «یاد یار و دیار»، گفت: شعر دینی، جانبدارانه و محتواگراست. برای مثال نمی‌توان درباره عاشورا گفت بدون این‌که اسامی خاصی چون کربلا و نینوا وجود نداشته و به عنصر تشنگی اشاره نشده باشد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،شب شعر عاشورایی با عنوان «یاد یار و دیار»، عصر دیروز ۲۶ آبان ماه ساعت ۱۷: ۳۰ در فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار شد. 

حمیدرضا شکارسری، شاعر مجموعه «چراغانی بی‌دلیل» با اشاره به این‌که صحبت کردن درباره شعر دینی، از بس که درباره آن سخن گفته شده، کار دشواری است گفت: گاهی منابع و ماخذ درباره یک موضوع کم است و این مساله پژوهش در این زمینه را سخت می‌کند. گاهی هم اتفاق عکس می‌افتد به این معنی که آن‌قدر درباره موضوعی گفته و نوشته شده که سخن گفتن درباره آن سخت شده؛ شعر و ادبیات دینی درشمار این مقوله‌هاست. 

شکارسری، شعر آئینی را جدای از شعر دینی دانست و افزود: آئین، اعم از دین است. وقتی می‌گوییم شعر آئینی با زمانی که از شعر دینی می‌گوییم تفاوت دارد. شعر دینی، جانبدارانه و محتواگراست. برای مثال نمی‌توان درباره عاشورا گفت بدون این‌که اسامی خاصی چون کربلا و نینوا وجود نداشته و به عنصر تشنگی اشاره نشده باشد. به همین خاطر نمی‌توان گفت، وقتی حافط می‌گوید: «سر‌ها بریده بینی، بی‌جرم و بی‌جنایت» به واقعه عاشورا اشاره کرده؛ یکی از تاویل‌هایی که از این شعر می‌توان داشت همین مساله است اما تعبیرهای دیگری هم وجود دارد در حالی‌که شعر دینی، تک صدا و تک تاویل است و شاعر، آگاهانه گستره تاویل خود را محدود می‌کند. 

شاعر مجموعه «عصر پایان معجزات» به این‌که شعر دینی می‌تواند اجتماعی یا سیاسی هم باشد، اشاره و بیان کرد: شعر دینی می‌تواند به موضوعات اجتماعی یا سیاسی بپردازد اما از دریچه دین به این دو مقوله نگاه می‌کند. 

مصطفی محدثی خراسانی، یکی دیگر از حاضران در شب شعر عاشورایی «یاد یار و دیار» بود. وی با اشاره به این‌که شعر عاشورایی در سال‌های اخیر بسیار تغییر کرده و دیگر، تنها به بیان مصیبت و رنج و مرارت نمی‌پردازد گفت: قرن‌ها شعر عاشورایی در چنبره خون و بیان مصیبت بود. از قصیده کسایی مروزی تا ترکیب‌بند محتشم کاشانی که هنوز هم جزو نمونه‌های عالی این‌گونه شعر است به مرثیه سرایی و بیان رنج‌ها و مرارت‌ها می‌پرداخت اما این چند دهه اخیر همه چیز تغییر کرده است. 

شاعر مجموعه «بودن در نبودن» به این‌که پس از انقلاب از قالب‌هایی چون نیمایی و سپید هم برای بیان مفاهیم دینی و عاشورایی بهره برده شد اشاره و بیان کرد: پیش از این، تصور غالب این بود که از قالب شعر سپید، تنها برای بیان موضوعات اجتماعی و سیاسی می‌توان بهره برد اما شعر موسوی گرمارودی و دیگران، براین تصور باطل، خط بطلان کشید. 
 
در شب شعر عاشورایی «یاد یار و دیار»، بخش‌هایی از کتاب حمید گروگان که نام برنامه از آن گرفته شده بود، خوانده شد. این کتاب به واقعه عاشورا و زندگی جابربن عبدالله انصاری می‌پردازد. جابر از یاران رسول خدا و صاحب عمری طولانی بوده است. او گرچه موفق به حضور در کربلا و یاری رساندن به سالار شهیدان نمی‌شود اما نخستین زائری است که همزمان با اربعین حسینی وارد این سرزمین می‌شود و به حضور امام سجاد می‌رسد. 

گروگان در این کتاب به نقل خاطراتی از رسول اکرم (ص)، حضرت علی و امام حسن و حسین (ع) پرداخته است. 

در این مراسم مصطفی محدثی خراسانی، حمیدرضا شکارسری، اصغر معاذی، مجید سعدآبادی و مهدی ابوالقاسمی شعر خواندند. حامد عسگری از شاعران عاشورایی هم در جلسه حضور داشت. ایمان ابراهیمی هم در قالب موسیقی پاپ شعر معروف حسین منزوی درباره عاشورا (شتک زده است به خورشید، خون بسیاران/ برآسمان که شنیده است از زمین باران) را در قالب موسیقی پاپ اجرا کرد. 

در انتها نیز حاضران به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی از کتابخانه فرهنگسرای عطار بازدید کردند. علاوه بر این شاعران حاضر در این شب شعر عاشورایی، به دعوت کارکنان فرهنگسرای عطار به کمپین سلام بر حسین پیوستند.
نظر شما