سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۷
کد خبر: ۸۴۳۸۷
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
ایوب آقاخانی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر:
ایوب آقاخانی نویسنده نمایش «اروند خون» این اثر را حلقه پایانی سه‌گانه‌اش درباره جنگ می‌داند.
«اروند خون» پایان یک سه گانه جنگیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ ایوب آقاخانی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر درباره نمایش «اروند خون» که علاوه بر بازیگری، نگارش متن آن را نیز بر عهده داشته گفت: «این نمایشنامه سومین حلقه از نوشته های من براساس مستندات جنگ است. اولین نمایشنامه‌ام «کابوس شب نیمه آذر» درباره زندگی شهید احمد کشوری بود که اسفند سال گذشته به کارگردانی علی کشوری روی صحنه رفت؛ دومین نمایشنامه نیز «تکه های سنگین سرب» درباره بخش‌هایی از زندگی شهید چمران بود و اجرای آن به کارگردانی خودم و بازی پیام دهکردی چند ماه گذشته در تالار چهارسو به پایان رسید و «اروند خون» حلقه پایانی این سه‌گانه است.
 
آقاخانی درباره مضمون این نمایش گفت: «اروند خون» درباره تراژیک‌ترین واقعه جنگ تحمیلی است که به این روزها نیز اتصال پیدا کرده. من این اثر نمایشی را بر اساس مستندات تاریخ جنگ و در پی خبر کشف اجساد ۱۷۵ غواص و شهدای جنگ تحمیلی در عملیات کربلای ۴ به نگارش درآوردم.
 
وی افزود: «سومین اثر از این سه‌گانه برخلاف دو نمایشنامه دیگر بر اساس پرتره شخصیت های جنگ شکل نگرفته بلکه بر اساس موقعیت رخ داده در کربلای ۴ و با محوریت ۵ شخصیت است. ۴ نفر از شخصیت‌های این نمایش مستند نیستند اما الهام گرفته شده از شخصیت های واقعی هستند و یک شخصیت آن کاملا تخیلی است»

این نمایشنامه نویس درباره داستان این اثر گفت: «بار دراماتیک داستان روی ۵ شخصیت اصلی گذاشته شده و زندگی این ۵ نفر که جملگی در عملیات کربلای ۴ حضور داشتند با رنگ آمیزی متفاوت به تصویر کشیده شده». 

آقاخانی تاکید کرد: «در نگارش این نمایشنامه تلاش بسیاری کردم که علاوه بر وجوه تراژیکی که این اتفاق داشته؛ شاعرانگی و احساسات نیز فراموش نشود. «اروند خون» به شیوه ای نوشته شده که حتی اگر کسی هیچ اطلاعی هم از جنگ و اتفاقات کربلای ۴ نداشته باشد بتواند با اثر ارتباط برقرار کنند و جزئیات دقیقی را از ماجرا دریافت کند».

نمایش «اروند خون» به نویسندگی ایوب آقاخانی، کارگردانی کوروش زارعی و تهیه کنندگی حمید نیلی از هشتم آذر ماه هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن به نشانی میدان بهمن، فرهنگسرای بهمن روی صحنه می‌رود.
نظر شما