جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۲۹
کد خبر: ۸۴۴۳۹
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
عصر روز جمعه شش آذرماه نمایشگاهی از آثار پوستر هنرمند لهستانی لخ مایفسکی با حضور سفیر کشور لهستان و جمعی از هنرمندان گرافیک و دانشجویان این رشته در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) گشایش یافت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایشگاهی از آثار پوستر لخ مایفسکی با سخنرانی ایرج میرزاعلیخانی، لادن رضایی و یولیوش گویوو سفیر جمهوری لهستان آغاز به کار کرد.
  
در ابتدای این سخنرانی ایرج میرزا علیخانی از کسانی که در شکل‌گیری این نمایشگاه گام‌های گسترده‌ای برداشتند، تشکر کرد.
  
وی گفت: سفیر جمهوری لهستان بار اصلی این گردهمایی را کشید و باعث به وجود آمدن این اتفاق فرخنده شد. همچنین از امیرعبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری بسیار متشکرم که اگر شخص ایشان نبود ممکن بود برگزاری این نمایشگاه همچنان با چالش‌هایی روبه‌رو شود.

افتتاح نمایشگاهی از آثار پوستر لخ مایفسکی/ پوسترهایی که داد می‌زنند

علیخانی همچنین از دوستان و مسئولان موزه هنرهای امام علی (ع) که هرکدام به نوبه خود مسئولیت‌ها و همکاری‌های ویژه‌ای داشتند تا این ماجرا شکل بگیرد، صمیمانه قدردانی کرد.

استفاده از تجارب طراحان گرافیکی بسیار موثر است

وی با اشاره به اینکه لخ مایفسکی قرار بود از اواخر فروردین ماه به ایران بیاید تا این اتفاق امروز دست داد، بیان کرد: ماجرای آمدن طراحان بزرگ و برجسته برمی‌گردد به چهارسال پیش و صحبتی که با استاد فرشید مثقالی داشتیم که این نیاز جامعه ماست که از نزدیک با آثار هنرمندان تجسمی و در حیطه خودمان پوستر‌ها آشنا شویم.
 
وی افزود: پوستر‌ها وقتی در گوشی‌های تلفن همراه  و یا مانیتور و حتی کتاب دیده می‌شود  یک داستان دیگری دارد. اما وقتی من از نزدیک این پوستر‌ها را در اندازه‌های واقعی‌اش می‌بینم یک دنیای دیگر به رویم باز می‌شود. نمایشگاه قبلی ما که در همین موزه برگزار شد، پوسترهایی را با اندازه‌های بسیار بزرگ و غیرقابل تصور دیدیم. بنابراین با استاد فرشید مثقالی صحبت کردیم که ما نیاز داریم تا این گذاری که گرافیک ایران در سطح جهان انجام می‌دهد و خودش را مطرح می‌کند از نزدیک ببینیم و با آن روبه‌رو شویم. بنابراین در مرحله اول با هدف آشنایی با آثار هنرمندان و سبک‌های مختلف پوستر که شروع آن با مکتب لهستان شکل گرفت و در مرحله بعد نزدیک شدن با طراحان و درگیر شدن با ایشان و استفاده از تجارب آنها بود، این اتفاق‌ها انجام شد.
  
در ادامه یولیوش گویوو سفیر جمهوری لهستان از برگزاری این نمایشگاه ابراز خوشحالی کرد و به میهمانان خیر مقدم گفت.

افتتاح نمایشگاهی از آثار پوستر لخ مایفسکی/ پوسترهایی که داد می‌زنند

لادن رضایی پس از خوشامدگویی به حاضران گفت: در ابتدای سخن دوست دارم یادی از استاد بزرگوارمان زنده یاد مرتضی ممیز کنم که امروز جای او در میان ما خالی است. کسانی که رزومه مفصل آقای لخ مایفسکی را مطالعه کردند، دریافتند که ایشان تا چه اندازه پرکار هستند و برایشان وقت به راستی طلا و بلکه بیش از طلاست. پس در می‌یابیم که ایشان تا چه اندازه محبت کردند تا به دعوت من و ایرج پاسخ مثبت دهند و باوجود کسالت اخیرشان برای دیدار ما طراحان و به‌خصوص دانشجویان به ایران آمدند.
 
وی افزود: چند ماه پیش از این وقتی که از دیدارهای مکان‌های دیدنی ایران برای ایشان صحبت می‌کردم، گفتند لادن از تو ممنونم ولی من فقط به خاطر جوانان و دانشجویان ایرانی است که به ایران سفر می‌کنم، خواهش می‌کنم این را در نظر داشته باش.
 
پوسترهای لخ مایفسکی داد می‌ز‌نند
 
رضایی سرانجام به گوشه‌ای از آثار و سبک لخ مایفسکی و شیوه نگرش او اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه برشی مقطعی از آثار آقای لخ مایفسکی را به تماشا گذاشتیم که در آن بیش از پیش با مخاطب آثارش به گفت‌وگو پرداخته است و بیننده را به رمز گشایی از این زبان فرا می‌خواند. پوسترهای او چیزی است که محال است مخاطب بتواند از کنار آن بی‌تفاوت عبور کند حتما می‌ایستد و نگاه می‌کند و پیامش را می‌قاپد.

افتتاح نمایشگاهی از آثار پوستر لخ مایفسکی/ پوسترهایی که داد می‌زنند

وی افزود: پوسترهای لخ مایفسکی به راستی همه داد می‌زنند و در کسری از ثانیه بیننده را به جانب خودشان می‌کشانند. در پوسترهای او تصاویر هستند که بیش از واژگان حرف می‌زنند و مخاطب بی‌اینکه زبان خاص به کار رفته در پوستر را بداند پیام او و صدای او را درک می‌کند. البته نوشتار هم در این سروصدا و پیامرسانی به شدت فعال است. چراکه نوشتار بیش از حد تصویری است و در واقع جزئی از تصویر و حتی فعال‌تر از آن است. در نتیجه پوسترهای لخ هرچند ساده می‌نمایند اما در ‌‌نهایت سهل اما ممتنع هستند و حتی کوچک‌ترین و جزئی‌ترین آثار او را نمی‌توان اندکی جابه جا کرد چرا که همه چیز به یکباره به هم می‌ریزد.
 
در پایان لخ مایفسکی سخنانی کوتاه درباره برگزاری نمایشگاه و ابراز خرسندی از این اتفاق پرداخت.
 
افتتاح نمایشگاهی از آثار پوستر لخ مایفسکی/ پوسترهایی که داد می‌زنند
در روز هفتم آذر پس از سخنرانی تخصصی لخ مایفسکی درباره آثار و چگونگی شکل گیری هرکدام، کارگاهی سه‌روزه مخصوص علاقه‌مندان برگزار می‌شود.
مطالب مرتبط
نظر شما