جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۱
کد خبر: ۸۴۶۸۸
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
آیین اختتامیه دومین سوگواره نمایشی و هنرهای مذهبی خمسه برگزار شد
در اختتامیه دومین سوگواره خمسه، بعد از رونمایی از پوستر سومین دوره، مقرر شد این سوگواره به پیشنهاد داریوش ارجمند و با تایید رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از سال آینده با نام «سوگواره نمایشی و هنرهای مذهبی پنج تن آل عبا (ع)» برگزار شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه دومین سوگواره نمایشی و هنرهای مذهبی خمسه شامگاه سه شنبه ۲۴ آذر ماه، با حضور محمود صلاحی رئیس، امیر عبدالحسینی معاون هنری، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و شهرام کرمی مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، داریوش ارجمند، نرگس آبیار، رحمت امینی، حسین مسافر آستانه، حسین پارسایی، امیر دژاکام، محمدمهدی عسگر‌پور، رضا اسماعیلی، ابراهیم آبادی، اردشیر صالح‌پور، علی اصغرخسروی دبیر و امیرحسین شفیعی مدیر اجرایی سوگواره، جمعی از مدیران فرهنگی هنری مناطق ۲۲گانه شهر تهران و هنرمندان شرکت کننده در این دوره، در سالن آمفی تئا‌تر فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. 
 
در ابتدای این مراسم علی‌اصغر خسروی پس از ارائه آماری از عملکرد سوگواره خمسه گفت: این رویداد هنری با عنایت خامس آل عبا (ع) با این باور به پایان رسید که تئا‌تر، وسیله انعکاس اندیشه‌ها و آرمان‌های شریف است. سوگواره خمسه به مدد نام نیک خود، محفلی را فراهم کرد که شور و شوق بانیان و شرکت کنندگان در آن به ما نوید آینده‌ای سرشار از عطر ناب معنویت می‌دهد. 

خسروی اضافه شدن بخش مدافعان حرم را اتفاقی جدید در سوگواره خمسه خواند و تاکید کرد: این سوگواره با هدف تجلیل از نیاز و معنویت دیروز و امروز بنا شد؛ این دوره با ستایش و تکریم خانواده عزیز دو شهید مدافع حرم رقم خورد و در ادامه نیز ما به همین شهدا خواهیم پرداخت. 

در ادامه با حضور محمود صلاحی، داریوش ارجمند و امیر دژاکام از خانواده‌های سردار شهید حاج حسین همدانی، شهید مدافع حرم میثم نجفی و جانباز مدافع حرم روح‌اله بختیاری تجلیل شد. همچنین به مناسبت سالروز تولد سردار همدانی، در دکور و فضای برگزاری آیین اختتامیه، ۶۴ فانوس روشن بود که فانوس شصت و پنجم را فرزند سردار شهید حسین همدانی به منظور ۶۵ ساله شدن این شهید والا مقام روشن کرد. 

تمام امکانات سازمان فرهنگی هنری در اختیار جامعه هنری است
محمود صلاحی در سخنان خود با اشاره به برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه هنرهای نمایشی گفت: هنر تئا‌تر به واسطه تماس بی‌واسطه‌ای که با مخاطب دارد، یکی از تاثیرگذار‌ترین هنرهاست. از ابتدا، ارتقای هنر نمایش در دستور کار سازمان فرهنگی هنری بوده و خواهد بود. بیشترین جلساتی هم که با دکتر قالیباف شهردار تهران داشته‌ایم، بیشتر از مسائل عمرانی، مربوط به هنرهای نمایشی به ویژه تئا‌تر بوده است. 
  
مشاور شهردار تهران اضافه کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پیش از این با برگزاری چهار دوره جشنواره تئا‌تر شهر و سوگواره نمایشی خمسه تلاش کرده تا زمینه‌ای را فراهم کند که هنرمندان به ویژه جوانان، محلی برای ارائه هنر خود داشته باشند. 
 
معرفی برگزیدگان سوگواره خمسه / رونمایی از پوستر سومین دوره سوگواره با نام پنج تن آل عبا(ع)

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: حتما من و همکارانم به همین میزان قناعت نمی‌کنیم و تمام امکانات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را در اختیار جامعه هنری کشور قرار داده‌ایم. ما مدیران، چند صباحی در این سازمان مشغول به فعالیتیم و آنچه در آینده این هنر ماندگار است، حضور خود هنرمندان خواهد بود تا با هنر، این فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی را حفظ و منتقل کنند. 
 
صلاحی اضافه شدن بخش «مدافعان حرم» را از ابتکارهای برگزار کنندگان دومین سوگواره خمسه دانست و اضافه کرد: ما باید پاسدار عزیزانی باشیم که این روز‌ها جایی بیرون از مرزبندی‌های کشورمان برای اسلام و برای حفظ حرمت این حریم با پست‌ترین و غاصب‌ترین دشمنان می‌جنگند. خوشحالم که هنرمندان هنرهای نمایشی دین خود را به شهدای مدافع حرم ادا می‌کنند. 
  
تجلیل از نمایش‌های بخش مدافعان حرم 
  
در ادامه با حضور محمود صلاحی، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، محمدمهدی عسگرپور کارگردان و پدر شهید مدافع حرم عبداله باقری از نمایش‌های برگزیده بخش مدافعان حرم تجلیل شد. 

در این بخش علی محمد رادمنش برای نمایش «به سوی دمشق»، مهدی دریایی برای «مجلس‌نامه مدافعان حرم»، سید علی موسویان برای نمایش «سبز، سفید و سرخ» و ابوالفضل حاج‌علی‌خانی برای «گذر گداز» مورد تقدیر قرار گرفتند. 

همچنین از رحمت امینی برای نماش «برگزین»، حمید ابراهیمی برای نمایش «حلقه»، مجید امرایی برای نمایش «گوهر نیل»، کوروش زارعی برای نمایش «اروند خون» و توحید معصومی برای نمایش «طوفان» که در بخش «ویژه» سوگواره خمسه حضور داشتند، با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد. از ابراهیم آبادی هنرمند پیشکسوت هنر تئا‌تر هم که نمایش «پله آخر» را در این دوره روی صحنه برده بود، با حضور داریوش ارجمند تجلیل شد. 
 
ابراهیم آبادی در سخنان کوتاهی با تقدیر از برگزارکنندگان این سوگواره نمایشی گفت: در روز افتتاحیه، با عوامل برگزاری به منزل دو شهید مدافع حرم رفتیم. پدران و مادران این شهدا مانند سرو ایستاده، پای پوستر سوگواره ما را امضا کردند. من ایمان دارم، همان‌گونه که نوای با صلابت زینب کبری (س) ستون‌های قصر دژخیم را لرزاند، قامت این پدران و مادران جهان را به لرزه در خواهد آورد. 

دغدغه شهردار تهران برای احیای تکیه دولت
داریوش ارجمند دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به عاشورا به عنوان یک مکتب هنری گفت: من سال‌های زیادی را در حوزه مطالعه بر مکتب عاشورا صرف کردم. عاشورا یک مکتب هنری تام است؛ مکتبی که تمامی جلوه‌های هنری از شعر و موسیقی گرفته تا تئا‌تر و سینما را دربر می‌گیرد. این هنر‌ها در هم تنیده‌اند، به طوری که دیدن تعزیه تلفیقی از موسیقی، نمایش و معماری است. تعزیه پیش از این در محل ویژه‌ای اجرا می‌شد که معماری خاص خود را می‌طلبید. 

معرفی برگزیدگان سوگواره خمسه / رونمایی از پوستر سومین دوره سوگواره با نام پنج تن آل عبا(ع)

ارجمند افزود: شهردار تهران بار‌ها از دغدغه‌اش برای ساخت محلی مانند تکیه دولت در یکی از بوستان‌های بزرگ پایتخت گفته است و خوشحالم که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تا به این حد به هنر متعالی ایرانی ارج می‌نهد و این روز‌ها به پناه‌ هنرمندان تبدیل شده است. 

دختر شهید مدافع حرم، دستیار نرگس آبیار شد
اجرای نمایش «عباس» با بازی «رستا رضوی» و «محدثه باقری» فرزند عبدالله باقری شهید مدافع حرم، یکی از بخش‌های تاثیرگذار آیین اختتامیه بود که فضای سالن را دگرگون کرد. محدثه باقری اولین اجرای خود را به «نرگس آبیار» کارگردان فیلم تحسین شده «شیار ۱۴۳» تقدیم کرد. آبیار هم روی سن رفت و «محدثه» را به عنوان دستیار جدید خود معرفی کرد و گفت: به من گفته بودند که محدثه به فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی علاقه‌مند است؛ من هم هر آنچه که تا به حال آموخته‌ام را با کمال میل در اختیار محدثه باقری قرار خواهم داد و او در کنار من، در پشت صحنه فیلم‌هایم حاضر خواهد شد. 

معرفی برگزیدگان سوگواره خمسه / رونمایی از پوستر سومین دوره سوگواره با نام پنج تن آل عبا(ع)

 «رفته بچرخه برمیگرده» رکورددار جوایز
آخرین بخش مراسم، اهدای جوایز برگزیدگان بخش مسابقه دومین سوگواره خمسه بود. 

در بخش موسیقی، ضمن تقدیر از میثم کرمی و سید جمال‌الدین حسینی برای ساخت موسیقی «مکالمه طولانی شبدیز و نگار»، جایزه ویژه به ایمان خلج برای نمایش «شهادت خوانی شمعون و شهرزاد» اهدا شد. 

تندیس سوگواره در بخش طراحی صحنه مشترکاً به علیرضا مهران برای نمایش «دست‌های سرخ» و محمد امینی برای نمایش «آتش‌راه» و در بخش طراحی لباس به مقدی شادمان برای طراحی لباس نمایش «رفته بچرخه برمیگرده» رسید. 

معرفی برگزیدگان سوگواره خمسه / رونمایی از پوستر سومین دوره سوگواره با نام پنج تن آل عبا(ع)

در بخش بهترین بازیگر مرد، علیرضا حسینی برای «آوای آب» و میثم کرمی برای «مکالمه طولانی شبدیز و نگار» به طور مشترک رتبه سوم را کسب کردند؛ علی برجی برای «هفت هشتم» و فرامرز قلیچ خانی برای بازی در نمایش «چهارراه» دوم شدند و جایزه بهترین بازیگر شامل تندیس سوگواره و سکه تمام بهار آزادی به وحید کرمی برای بازی در نمایش «رفته بچرخه برمیگرده» اهدا شد. 
 
معرفی برگزیدگان سوگواره خمسه / رونمایی از پوستر سومین دوره سوگواره با نام پنج تن آل عبا(ع)

در بخش بهترین بازیگر زن نیز، مائده غدیری و رستا رضوی به طور مشترک سوم شدند، آرزو رو‌شناس برای «قربانی» دوم شد و جایزه بهترین بازیگر زن شامل تندیس سوگواره و سکه تمام بهار آزادی به فاطمه سرلک برای بازی در نمایش «آوای آب» رسید. 

در بخش نمایشنامه‌نویسی، سینا شفیعی برای نوشتن «آوای آب» سوم شد، سیروس همتی به رتبه دوم رسید و تندیس سوگواره به عباس عبدالله‌زاده برای نگارش نمایشنامه «رفته بچرخه برمیگرده» اهدا شد. 

معرفی برگزیدگان سوگواره خمسه / رونمایی از پوستر سومین دوره سوگواره با نام پنج تن آل عبا(ع)

در بخش کارگردانی هم، لوح تقدیر به آتیه جاوید برای نمایش «آوای آب»، ربع سکه برای مقام سوم به علی برجی و حمید اصغری برای نمایش «هفت هشتم»، نیم سکه برای کاوه محمودی برای نمایش «چهارراه» و سکه تمام بهار، تندیس سوگواره و لوح تقدیر رتبه اول به عباس عبدالله‌زاده برای کارگردانی نمایش «رفته بچرخه برمیگرده» رسید. 

معرفی برگزیدگان سوگواره خمسه / رونمایی از پوستر سومین دوره سوگواره با نام پنج تن آل عبا(ع)

در پایان نیز با حضور داریوش ارجمند، امیر عبدالحسینی، شهرام کرمی، اردشیر صالح‌پور، حسین پارسایی و علی‌اصغر خسروی از پوستر سومین دوره سوگواره رونمایی شد و مقرر شد به پیشنهاد داریوش ارجمند و با تایید محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سوگواره خمسه از سال آینده با نام «سوگواره پنج‌تن آل عبا (ع)» در فرهنگسرا‌ها و تماشاخانه‌های پایتخت برگزار شود.
نظر شما