جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۴
کد خبر: ۸۴۷۰۲
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
یادمان بهمن بوستان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد؛
حسین علیزاده با بیان اینکه خودم را یکی از شاگردان بهمن بوستان می‌دانم، گفت: وقتی می‌گوییم «ایران» حس عجیبی پیدا می‌کنم و بهمن بوستان به این دلیل در حافظه تاریخی ما می‌نشیند که خود ایران است و تمام خصوصیت‌هایش نمادی از ایران بود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم یادمان زنده‌یاد بهمن بوستان پژوهشگر، ادیب و نویسنده شامگاه چهارشنبه ۲۵ آذر باحضور حسین علیزاده، جهانشاه صارمی، رضا مهدی، علی ترابی، محمد اصفهانی، رامین صدیقی، حسام اینانلو، امیرعباس ستایشگر، بیژن بیژنی و شهرام صارمی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
 
بهمن بوستان پای هنرمندان مطرح موسیقی را به تلویزیون باز کرد
دکتر ایرج پارسی‌نژاد در ابتدای این مراسم گفت:‌ بهمن بوستان فرزند مجدالاولی بوستان داماد وحید دستگردی بود. در اعتبار دستگردی همین بس که پس از هفتاد سال بعد از تصحیح او، تصحیح دقیق‌تری از آثار نظامی گنجوی ارایه نشده است. ۵۰ سال پیش به اتفاق دوستم شفیعی کدکنی به کتابخانه مجتبی مینوی می‌رفتیم. استادانی مثل دکتر زریاب خویی دکتر سید جعفر شهیدی و... به این کتابخانه می‌آمدند و ما جوانانی بودیم که برای آموختن بیشتر به این محل مراجعه می‌کردیم. مجدالاولی از قضات دادگستری و کسی بود که ایرج میرزا قطعه‌ای برای او گفته است. او کسی بود که سید احمد کسروی در کتاب شرح زندگی‌اش از او به نیکی یاد کرده است.
  
وی افزود: من با بهمن در سال ۱۳۳۸ آشنا شدم. او دوسال پیش از من به دانشکده آمده بود. از همان لحظه آغاز آشنایی متوجه شدم که او شخصیت ممتازی است که مورد توجه استاد ما دکتر محمد معین است. دکتر معین به ما تحقیق در متون را درس می‌دادند و بهمن علاوه بر دستیاری او در فرهنگنامه دهخدا، در بعضی از مدخل‌های فرهنگ معین با ایشان همکاری می‌کرد و بسیار مورد اعتماد ایشان بود.
 
حسین علیزاده: خصوصیت‌های بهمن بوستان نمادی از ایران است

این استاد دانشگاه ادامه داد: اما بهمن تنها یک ادیب نبود. او مردی بود دوستدار طبیعت، کوهنوردی، غارپیمایی و دیگر خصوصیاتی که من به عنوان ادیب با آن برخورد کردم، شاید متفاوت باشد. اما جنبه‌ها و ویژگی‌های متفاوت را در خودش جمع کرده بود. وقتی به تلوزیون رفتم، بهمن از طریق دوست مشترکمان یعنی علی هاشمی از من خواست تا من او را به تلویزیون معرفی کنم. من او را به مقامی در تلویزیون معرفی کردم و ایشان از من پرسیدند که او در چه  زمینه‌ای می‌تواند کمک کند؟ من هم گفتم ایشان ادیب و دستیار استاد معین است و در خوشنویسی و موسیقی هم صاحب‌نظر است و علاوه بر این شناخت کاملی هم از ورزش باستانی و تاریخ آن دارد.
 
وی ادامه داد: در زمانی که بوستان در تلویزیون کار می‌کرد،‌ شخصیت‌هایی مثل احمد عبادی، حسن کسایی، جلیل شهناز و مجد و...  در انزوا بودند و بهمن پای آن‌ها را به تلویزیون باز کرد. او برنامه «هفت شهر عشق» را ادامه داد و باعث شد این شخصیت‌ها از فراموشی و خاموشی بیرون کشیده شوند. امیدوارم خانواده او منشا خدمت به فرهنگ ایران باشند.
 
امیراردلان: از بهمن بوستان درس زندگی گرفتم
در ادامه مهندس هوشنگ امیر اردلان درسخنانی گفت: بهمن بوستان یک نفر نبود، او یک قبیله بود. روزگاری که در غربت بودم، بهمن بوستان، بیژن بیژنی و یدالله کابلی کسانی بودند که همواره برای من نامه می‌فرستادند. نامه‌های بهمن بوستان به من درس زندگی می‌داد. من نمی‌دانستم که بهمن بوستان شاعر هم است اما مرصع‌ترین شعرش، دو فرزند او علی و رضا بوستان هستند.
 
حسین علیزاده: خصوصیت‌های بهمن بوستان نمادی از ایران است

محمدرضا طالقانی نیز در این مراسم گفت: من از بهمن بوستان تقلید می‌کردم و وقتی کنار ایشان می‌نشستم مدام به این فکر می‌کردم که چه چیزی می‌توانم از ایشان یاد بگیرم. وقتی برای آخرین بار به دیدار او رفتم، همسرشان به من گفتند اگر حافظه‌شان یاری نکرد، عیبی ندارد. تا من به خدمت ایشان رسیدم او به من گفت: «یا علی پهلوون» و دست روی سر من گذاشت و بسیار خوشحال شدم. کاش در زمان زندگی بهمن بوستان چنین مراسمی برایش گرفته می‌شد.
  
حسین علیزاده: خصوصیت‌های بهمن بوستان نمادی از ایران بود
حسین علیزاده نیز در این مراسم گفت: این سخنی که می‌گویند کسی که از دنیا می‌رود زنده است واقعا بهمن بوستان اینگونه است. هوشنگ اردلان عزیز اشاره کرد؛ روح بهمن بوستان اینجاست. و واقعا برخی‌ها آنقدر بزرگ و خالص هستند که همیشه وجودشان احساس می‌شود و مرگ در مورد آنها معنی ندارد.
 
وی افزود: من خودم را یکی از شاگردان بهمن بوستان می‌دانم. معمولا در زندگینامه‌هایی که از امثال من می‌نویسند، تنها نام استادان موسیقی نوشته می‌شود اما واقعا کسانی وجود دارند که در زندگی ما نقش بسزایی دارند و ما از آنها بسیار می‌آموزیم ولی از نظر تخصصی هرگز نامی از آنها برده نمی‌شود.
 
حسین علیزاده: خصوصیت‌های بهمن بوستان نمادی از ایران است

این آهنگساز ادامه داد: بوستان در واقع یکی از مشوقان من بود. وقتی که ۲۴ -۲۵ سال داشتم، روزی از حیاط رادیو عبور می‌کردم که ایشان را دیدم. همین برنامه رادیویی بهمن بوستان که امشب هم بخش‌هایی از آن را پخش کردند، برنامه بسیار جذابی از ایشان بود. در آن زمان خیلی با هم آشنا نبودیم اما ایشان از همان اول من را حسین صدا زد. برگشتم و دیدم یک آقای بلند و خوش تیپ و خوش صدا من را صدا می‌کند. به من گفت این قطعه جدید تو را که از برنامه گلچین هفته پخش شد شنیدم و به نظرم اثر خوبی است و من این قطعه را برای آرم برنامه‌ام استفاده کردم. برای من افتخار بسیار بزرگی بود چرا که شنیده بودم فردی به اسم بهمن بوستان وجود دارد که موسیقی را بسیار خوب می‌شناسد.
 
علیزاده یادآور شد: وقتی از رادیو و موسیقی رادیو صحبت می‌شود خیلی کم از بهمن بوستان سخن گفته شده در حالی که بهمن بوستان یکی از افراد تعیین کننده در برنامه موسیقی رادیو و تلویزیون بود. وقتی به گذشته نگاه می‌کنم می‌بینم تشویقی که آن روز در حیاط رادیو توسط بهمن بوستان انجام  شد؛ بعدها نیز ادامه داشت. همیشه فکر می‌کردم که کسی معلم انسان است که او را بفهمد و انسان را تشویق کند؛ به هرحال بسیاری از معلم‌ها هستند که نه تنها شاگردشان را تشویق نمی‌کنند بلکه ممکن است جلو او را نیز بگیرند.

حسین علیزاده: خصوصیت‌های بهمن بوستان نمادی از ایران است 

وی افزود: من وقتی می‌خواهم از استادانم یاد کنم بهمن بوستان برایم جایگاه ویژه‌ای دارد. آن زمان که مدت‌ها در ایران نبودم و بعدها به ایران برگشتم روزی ایشان به همراه علی (فرزند بهمن بوستان) پیش من آمدند. او علی را به سمت من هل داد و گفت علی را به تو سپردم. من خوشحالم که علی امروز در کنار ما هست و حضوری بسیار تعیین کننده دارد و بویی از پدرش دارد. رضا (فرزند دیگر بهمن بوستان) نیز همچنین کارهای ارزشمندی انجام می‌دهد، منتهی خودش بسیار بی سروصدا است.
 
حسین علیزاده  گفت: وقتی همه ما می‌گوییم «ایران»، بلافاصله انعکاسی در وجود ما پیدا می‌کند. ما کسانی هستیم که تظاهر نمی‌کنیم و شعار نمی‌دهیم. زیباترین خصوصیتی هم که امشب در اینجا دیده می‌شود این است که فضا شعار زده نیست و حس خوبی در بین ما جاری است. همین لحظه هم که می‌گوییم «ایران» حس عجیبی پیدا می‌کنم چرا که این کلمه هویت ما را ترسیم می‌کند. تمام زندگی و هویت و تاریخ ما را تعیین می‌کند. اصلا بدون آن وجودمان بی معنی است. بعضی‌ها هستند که نامشان واقعا همان بار را دارد. وقتی این دوستان در این مراسم از بهمن بوستان صحبت می‌کردند، من احساس می‌کردم که از ایران سخن می‌گویند.
  
حسین علیزاده: خصوصیت‌های بهمن بوستان نمادی از ایران است

این استاد موسیقی بیان کرد: بهمن بوستان به این دلیل به ذهن ما و حافظه تاریخی ما می‌نشیند که خود ایران است. بهمن بوستان در واقع یکی از ارزش‌هایی است که هیچ وقت فراموش نمی‌شود به دلیل اینکه تمام خصوصیت‌هایش نمادی از ایران بود؛ او یک ایرانی واقعی بود و من وقتی می‌گویم بهمن بوستان یعنی ایران.
 
حسین علیزاده: خصوصیت‌های بهمن بوستان نمادی از ایران است

این برنامه با اجرای یک قطعه ساز و آواز با حضور علی بوستان به همراه محمد معتمدی و تکنوازی تار حسین علیزاده پایان یافت. 
نظر شما