شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۹
کد خبر: ۸۴۷۴۵
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
در حاشیه نمایشگاه «به رسم یادگار» برگزار شد:
همزمان با برگزاری نمایشگاه «به رسم یادگار»، نشست تخصصی عکاسی تاریخی با سخنرانی محمد ستاری(هنرمند عکاس و مدرس) و محمدرضا طهماسب‌پور (مدرس عکس تاریخی) با موضوع «بررسی تطبیقی میان آثار چند عکاس اروپایی قرن نوزدهم که در ایران عکاسی کردند و همچنین ورود عکاسی رنگی به ایران با حضور اسماعیل فلاح‌خیر مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان و علاقه‌مندان به هنر عکاسی در موزه عکسخانه شهر برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همزمان با روز عکس تاریخی و در حاشیه نمایشگاه «به رسم یادگار» مباحثی درباره عکس مستند اجتماعی با بررسی تطبیقی میان آثار چند عکاس اروپایی قرن نوزدهم که در ایران عکاسی کردند و همچنین ورود عکاسی رنگی به ایران بررسی شد.
 
در این نشست محمد ستاری با اشاره به تحقیق و بررسی‌های خود درباره عکس مستند اجتماعی که با موضوع ایران و در کشور خودمان توسط عکاسان اروپایی انجام شده، گفت: من شش عکاس اروپایی قرن نوزدهم را برای این منظور انتخاب کردم که در کارهایشان مشابهت‌هایی به چشم می‌خورد. 
 
بررسی عکس مستند اجتماعی و ورود عکاسی رنگی به ایران

وی پس از معرفی این عکاسان و ذکر این نکته که می‌خواهد رویکرد ایشان را در حیطه عکاسی مستند اجتماعی بررسی کند، گفت: انتخاب این عکس‌ها به گونه‌ای بوده است که از اواخر دوره ناصری شروع می‌شود و به دوره پهلوی دوم می‌رسد. 

این هنرمند عکاس در ادامه به نمونه‌هایی چون نگاه به طبقه فرودست، پیشبینی آینده یک وضع رو به تغییر، دیدگاه قوم‌شناسانه، اصلاح‌طلبی و آرمان‌گرایی از برداشت‌های عکس مستند اجتماعی اشاره کرد و افزود: در عکاسی مستند اجتماعی انسان مطرح می‌شود که این نوع عکاسی با عکاسی سفری مشابهت‌های زیادی دارد.
 
ستاری در ادامه نمونه عکس‌هایی از این هنرمندان را نمایش داده و توضیحاتی درباره هرکدام ارائه داد.
 
محمدرضا طهماسب‌پور نیز پس از یادی از شهریار عدل که پژوهش‌های معتبری در زمینه تاریخ عکاسی ارائه کرده است، گفت: صحبت من در اینجا یک پژوهش خام است که هنوز کارهای زیادی روی آن انجام نشده است. در واقع اشاره به سرچشمه‌های عکاسی رنگی در ایران موضوع مورد صحبت من است. اینکه عکاسان چطور تمایل به عکاسی رنگی پیدا کردند و این تمایل از کجا شروع شده و به کجا ختم شده است.

بررسی عکس مستند اجتماعی و ورود عکاسی رنگی به ایران
 
طهماسب‌پور نمونه‌هایی از عکاسی رنگی را به نمایش گذاشت و با بیان اینکه هر کدام از این عکس‌های رنگی می‌تواند در مستندنگاری لباس‌ها، رنگ چهره، خیابان‌ها، رنگ صنف‌های مختلف و.... کمک کننده باشد، توضیحاتی ارائه کرد.  

نظر شما