جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۴
کد خبر: ۸۴۸۷۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۸
جشن کتاب یار با تقدیر از کتابداران سازمان فرهنگی هنری برگزار شد؛
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مراسم «جشن کتاب یار» انسان‌های موفق را مدیون کتاب دانست و بر حضور نویسندگان در فرهنگسراها و معرفی و تبلیغ بیشتر برای کتاب و کتاب‌خوانی تاکید کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جشن کتاب‌یار وی‍ژه تقدیر از کتابداران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عصر روز یکشبنه ۶ دی ماه، در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن با حضور محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ حسن ناصری‌پور، سرپرست معاونت فرهنگی سازمان؛ حامد طراحی، مدیر امور کتابخانه‌های سازمان؛ حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، از فعالان فرهنگی؛ روسای فرهنگسراها و مدیران سازمان و تعداد زیادی از کتابداران کتابخانه‌های این سازمان برگزار شد.
 
محمود صلاحی، در این مراسم، با اشاره به اهمیت کتاب در اسلام گفت: معجزه اصلی پیامبر اسلام کتاب بود. البته این معجزه در صدر دیگر معجزات ایشان از جمله شق القمر قرار گرفته است. انسان‌های موفق همه مدیون کتاب هستند. استاد دانشگاه، مراجع تقلید، طلاب علوم دینی و خلاصه تمام دانشجویان مدیون کتاب هستند. 
 
وی با اشاره به اینکه کتاب بر گردن همه ما دِین دارد، گفت: همان‌طور که همه ما به مادر خود مدیون هستیم و مادر جایگاه ویژه‌ای در اسلام و قرآن دارد، ما نیز مدیون کتاب هستیم و کتاب واژه‌ای مقدس در زندگی ماست. اگر بپذیریم که همه ما به کتاب مدیونیم، هر کس به اندازه فهمش باید دِین خود را ادا کند. 
 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ادامه افزود: کتابداران باید همواره با حوصله و روی باز و لبخند با مراجعان خود، به خصوص دانشجویان برخورد کنند. در مناطقی که خانه‌های ساکنان آن، کوچک‌تر است و دانشجویان و دانش‌آموزان برای مطالعه درس در این فضاهای کوچک، با مشکل مواجه می‌شوند، ضروری است که کتابخانه‌ها در ایام نزدیک امتحانات و کنکور ساعات طولانی‌تری را در طی روز باز باشند و حتی میزان حقوق کتابداران این کتابخانه‌ها نیز متناسب با همین ساعات، افزایش پیدا کند. حتی در برخی از مناطق جنوب شهر تهران، اگر لازم باشد، باید کتابخانه‌ها در این روزها تا ساعت ۱۲ شب نیز به مراجعان خدمات ارائه کنند.

جبران اسراف وقت با کتابخوانی
وی ضمن اشاره به ضرورت افزایش کتابخانه‌ها و ایجاد روحیه کتابخوانی در مردم گفت: مدیران باید از وقت آزاد مردم برای افزایش کتابخوانی استفاده کنند. چرا در کشورهایی مثل مسکو و ژاپن افراد به محض نشستن در مترو، کتاب‌های جیبی‌شان را در می‌آورند و مشغول مطالعه می‌شوند ولی در کشور ما بخش مهمی از عمرمان تلف و هدر می‌شود؟ هم رئیس مترو، و هم کمیسیون شورای فرهنگی شهر تهران و هم صدا و سیما بايد برنامه‌ریزی‌های لازم در تقویت روحیه کتابخوانی افراد داشته باشند، خصوصا در شهر تهران که با توجه به این ترافیک‌های زیاد، به شدت وقت افراد هدر می‌رود. اهمیت این موضوع وابسته به آن است که بدانیم اسراف صرفا به هدر دادن نان و غذا محدود نمی‌شود، بلکه اسراف وقت یکی از بالا‌ترین اسراف‌هاست. 

صلاحی در انتقاد به برخی از کتابخانه‌ها گفت: من کتابخانه‌هایی دیده‌ام که فضای مناسب و در شأن، در اختیار ندارند. یکی از مراکزی که باید برای جذب خیران آن تلاش کنیم، کتابخانه‌ها هستند. لازم است که در هر منطقه‌ای یک یا دو نفر از افراد پولدار خیر شناسایی شوند تا به تجهیز کتابخانه‌ها بپردازند. من افرادی را می‌شناسم که حاضرند کتابخانه وقف کنند. پس ضروری است که چنین افرادی را شناسایی و از امکانات آنان بهره بیشتری ببریم. 

وی درباره اهمیت میزان خرید کتاب‌های نو برای به روزرسانی کتابخانه‌ها گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، باید هر سال برای کتابخانه‌های خود کتاب جدید خریداری کند و این کتاب‌ها را به نحو مطلوبی توزیع کند و به دست مناطق محروم نیز برساند. فهرست کتابخانه‌ها باید در تلویزیون و روزنامه‌ها اطلاع‌رسانی شود تا افراد با مکان کتابخانه‌های مختلف آشنا شوند. لازم است که تخفیفی برای عضویت دانشجویان و طلاب علوم دینی در کتابخانه‌ها در نظر گرفته شود. 
 
کتاب خوب و مسیر درست هدایت
صلاحی با اشاره به رفتارهای نادرست داعش برای معرفی غلط اسلام گفت: عدم آگاهی ما را دچار انحراف می‌کند. ترویج کتاب خوب مارا به مسیر درست هدایت می‌کند. صدا و سیما و رسانه‌ها باید در این راه درست و ترویج امر کتابخوانی تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند. ما باید دست به دست هم دهیم تا هفته کتابخوانی به سال کتابخوانی تبدیل شود. چرا صدا و سیما نباید حتی یک شبکه از شبکه‌های خود را به کتاب اختصاص دهد؟ در یک زمانی، پیش از پخش اخبار، یک آیه قرآن خوانده می‌شد. در کنار این کار خوب، چه اشکالی دارد اگر هر بار یک کتاب خوب، حتی با حضور نویسنده نیز معرفی شود؟ البته این مساله مهم در فرهنگسرا‌ها نیز باید اجرایی شود. یعنی نویسندگان باید در فرهنگسرا‌ها حضور یابند تا هم تبلیغی برای کتابخوانی شود و هم مردم نویسندگان کشور خود را بشناسند. 

همه‌ ما مديون كتاب هستيم // خبر ناقص..

وی در پایان با اشاره به امکانات مختلفی که فرهنگسرا‌ها برای ترویج امر کتابخوانی در اختیار دارند، گفت: نخستین کاری که من با حضورم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام دادم، یکپارچه‌سازی خدمات کتابخانه‌ای سازمان بود تا یک مدیریت واحد بتواند کتاب‌ها را خریداری و توزیع کند. 


در ادامه حجت الاسلام ناصری‌پور، ضمن عرض تبریک ولادت باسعادت نبی اکرم (ص) گفت: یکی از موضوعات و دغدغه‌های اساسی در حوزه فرهنگ، کتاب و کتابخوانی است. با الحاق مجموعه کتابخانه‌های معاونت شهرداری به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، وظیفه همه ما در این سازمان در حوزه کتاب بسیار سنگین‌تر شده است. 

وی با اشاره به رواج ترجمه گفت: سال ۷۹، آغاز دوره ترجمه کتاب‌های غربی در کشور ما بود. در آن مقطع، دولت وقت در ترویج کتاب‌های ترجمه، به شدت مترجمان و ناشران را تشویق می‌کرد.‌‌ همان زمان، دکتر محمود صلاحی و دوستانشان اقدام به نوشتن کتابی کردند که مطرح کردن آن نزد دیگران اگر موجب تمسخر نمی‌شد، حتما ریشخند آن‌ها را در پی داشت. ولی ایشان به کار خود ادامه دادند و همین اقدام، میزان اهمیت کتاب را در نظر آقای صلاحی نشان می‌دهد. 
 
وی ضمن یادی از اهمیت برنامه‌های هفته کتاب گفت: در تمام برنامه‌های هفته کتاب تهران، آقای صلاحی از من و دیگر دوستان خود جلو‌تر بوددند. علاقه رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به کتاب و الحاق کتابخانه‌های معاونت فرهنگی شهرداری به این سازمان، همه و همه موجب افزایش مسولیت و وظیفه ما در این حوزه شده است. 

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان در ادامه افزود: یکی از نقاط مثبت کتابخانه‌های سازمان، آن است که کتابداران ما به لحاظ تجربه و سواد در رشته کاملا مرتبط مشغول به کار یا تحصیل هستند. اما یک اشکال هم این است که از سال ۸۶ تاکنون، خرید کتابی در این سازمان صورت نگرفته است. و خداوند را شاکریم، که سازمان بودجه مناسبی را برای خرید کتاب‌های جدید برای سال آینده در نظر گرفته است. 

وی ضمن بیان چند نمونه آمار در حوزه کتاب و کتابخانه گفت: به طور استاندارد، برای هر کتابخانه باید ۲۰۰ متر فضا اختصاص یافته باشد ولی ما امروز حتی کتابخانه‌هایی با وسعت ۲۰ یا ۵۰ متر نیز داریم. بنابراین، مرمت و بازسازی و تجهیز کتابخانه‌های شهری یکی از اقدامات مهم رئیس کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. خصوصا که ما بزرگ‌ترین مجموعه کتابخانه‌های خاورمیانه در حوزه شهری را دارا هستیم. 

همه‌ ما مديون كتاب هستيم // خبر ناقص..

هر کس مهم‌ترین کار را انجام می‌دهد
حجت الاسلام محمدرضا زائری، دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: رهبر بزرگوار انقلاب جمله‌ای دارند که اگر هر یک از ما آن را سرلوحه خود قرار دهیم، اوضاع زندگیمان بهتر می‌شود. ایشان می‌فرماید: هر کس در هر جایی که هست، باید احساس کند که آنجا مرکز عالم است و او دارد مهم‌ترین کار دنیا را انجام می‌دهد. 

وی افزود: حضور همکاران و کتابخوانان روشندل و کم‌بینا در این مراسم جای خوشحالی بسیاری دارد. اگر همه ما احساس کنیم که در مهم‌ترین جای دنیا قرار داریم، حتما فردایی بهتر برای تهران و ایران رقم خواهیم زد. 

این برنامه با تجلیل از کتابداران و کتابخوانان بر‌تر ادامه یافت. 
در بخش کتابخوانان بر‌تر از محمدرضا دادگستر، سارا حجار و لیلا مهرداد تهرانفر تجلیل شد. 
در بخش اعضای فعال نابینا نیز از لاله نازپور، امیر صفائی، زهرا زارع دهنوی و میترا نصیری تقدیر شد. 
هم‌چنین از برگزیدگان مسابقه «به رنگ صبح» با نام‌های میکائیل اکرامی، ثریا فرجی، حسن عدنان، مهرداد خرمی، مصطفی شیروانی، زهرا سیفی، مریم سهرابی‌نیکو، منصوره نصرتی و مریم آواکثیری تقدیر شد. 
تقدیر و تشکر از تلاش‌های فراوان ناصر امین‌زاده، رئیس فرهنگسرای گلستان؛ و صادق کرمیان، رئیس فرهنگسرای عطار نیز بخش دیگر اهدای جوایز بود. 
دو تن از کتابداران کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نمایندگی از دیگر کتابداران، با هدیه‌ای از تلاش‌های محمود صلاحی تقدیر و تشکر کردند. 

ششمین مراسم جشن کتاب‌یار با اجرای استنداپ کمدی امیر کربلایی‌زاده به پایان رسید.
نظر شما