پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۷
کد خبر: ۸۵۰۲۲
|
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
مشاور رسانه‌ای شهردار تهران با بیان این‌که مجموعه شهر آفتاب از زیرساخت‌های نمایشگاهی برخوردار است، گفت: ما استدلال‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را درک‌ می‌کنیم و می‌دانیم جابه‌جایی نمایشگاه کتاب تهران به شهر آفتاب با مسائل و مشکلاتی روبه‌روست اما از آنها می‌خواهیم به‌تدریج و لااقل در سال‌های آینده به منظور کاهش ترافیک و آلودگی تهران با پیشنهاد شهرداری تهران همسو شوند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید مجید حسینی، درباره فرایند آماده‌سازی پروژه باغ کتاب، اظهار کرد: بر اساس دستور شهردار تهران، مجموعه باغ کتاب پایان اردیبهشت‌ماه و پس از برپایی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تکمیل و افتتاح خواهد شد.
 
وی توصیح داد: افتتاح مجموعه باغ کتاب در دو فاز انجام می‌شود؛ نخست، فاز عمرانی این مجموعه است که اکنون فقط هشت درصد از آن باقی مانده است. فاز دوم، مباحث بهره‌برداری را دربردارد که در دو بخش در حال آماده‌سازی است. بخش نخست این فاز که شامل راه‌اندازی فروشگاه‌ها، نگارخانه‌ها، کافه کتاب و ... است، تا پایان اردیبهشت‌ماه افتتاح می‌شود. در حال حاضر نمی‌توان به صورت قطعی درباره افتتاح بخش دوم این فاز اعم از راه‌اندازی تئاتر، هنر مدرن و مباحث علمی نظر داد چرا که نیاز به مطالعات علمی دارد.
 
شهر آفتاب از زیرساخت‌های نمایشگاهی برخوردار است

مدیر پروژه باغ کتاب در پاسخ به این پرسش که «پیش‌بینی می‌کنید مجموعه باغ کتاب برای سال‌های آینده بتواند به مکانی برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تبدیل شود؟» گفت: درباره تعیین‌ مکان این نمایشگاه در سال آینده، باید منتظر نظر معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بود. در هر صورت اساساً نظر شهرداری تهران باغ کتاب نیست. پیشنهاد ما برای برپایی این رویداد فرهنگی، مجموعه شهر آفتاب است و برای این پیشنهاد چندین دلیل داریم.
 
حسینی توضیح داد: بر اساس گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روزانه ۵۰۰ هزار نفر از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیدن می‌کنند. وقتی نمایشگاه کتاب تهران در مرکز شهر برگزار شود، این تعداد بازدیدکننده فاجعه ایجاد ترافیک و آلودگی تهران را به دنبال خواهد داشت. از طرف دیگر تمام نمایشگاه‌های دنیا که بالای ۲۰۰ هزار نفر بازدیدکننده دارند، در مرکز شهر برپا نمی‌شوند بلکه در کنار شهر شاهد برپایی آنها هستیم.
 
وی با بیان این‌که برپایی نمایشگاه کتاب تهران با این حجم زیاد بازدیدکننده در مرکز شهر به دلیل حجم وسیع ترافیک و آلودگی شهر، به دیگر شهروندان آسیب می‌زند، گفت: مدیریت شهری این آمادگی را دارد تا در صورت انتخاب شهر آفتاب از سوی وزارت فرهنگ و اشاد اسلامی، مشکل رفت و آمد بازدیدکنندگان را از طریق اتوبوس و مترو برطرف کند.
 
مدیر پروژه باغ کتاب ضمن تأکید بر این نکته که شهر آفتاب از زیرساخت‌های نمایشگاهی برخوردار است، اظهار کرد: این مجموعه برای نمایشگاه طراحی شده است این در حالی است که طراحی مصلای امام خمینی (ره) ویژه برپایی نماز و مراسم عبادی است.
 
مدیرعامل مؤسسه نشر شهر با بیان این‌که در مجموعه شهر آفتاب بهترین پارکینگ، سیستم رفاهی و سرویس‌دهی مناسب در اختیار بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران قرار می‌گیرد، افزود: در مجموعه شهر آفتاب ۷۰ هزار متر فضای مسقف در اختیار داریم. شهرداری تهران می‌تواند بالای ۴۰ هزار متر دیگر هم به صورت راه‌اندازی چادر تأمین کند.
 
حسینی بیان کرد: از طرف دیگر برپایی نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب، به دلیل معنوی بودن این مکان به دلیل همجواری با حرم امام خمینی (ره)، امتیاز محسوب می‌شود. همچنین برپایی نمایشگاه کتاب تهران در این مکان، دسترسی بازدیدکنندگانی که از خارج شهر یا خارج از کشور می‌آیند نیز تسهیل می‌کند و باعث می‌شود این عزیزان درگیر ترافیک و سایر مسائل تهران نشوند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که «سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری این هفته خود صراحتاً از برگزاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) خبر داد؛ نظر شما در این مورد چیست؟» گفت: در گفت‌وگویی که با معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم اعلام شد هنوز در این مورد تصمیم نهایی اتخاذ نشده است. در مجموع شهرداری تهران این آمادگی را دارد که نمایشگاه کتاب تهران را در شهر آفتاب برگزار کند و برای آن نیز استدلال‌های فنی دارد. البته ناگفته نماند که ما نیز استدلال‌های وزارت ارشاد در این‌باره را درک می‌کنیم و می‌دانیم جابه‌جایی نمایشگاه به شهر آفتاب مسائلی را به دنبال دارد اما پیشنهاد می‌کنیم دوستان ما در این وزارتخانه به دلیل کاهش ترافیک و آلودگی تهران به‌تدریج و حداقل در سال‌های آینده به این جابه‌جایی اقدام کنند.

منبع: ایبنا
نظر شما