سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۹
کد خبر: ۸۵۱۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
به همت مدیریت فرهنگی هنری و شهرداری منطقه ۱۲
بزرگ‌ترین کارگاه صورتگری جهان در روز ۲۵ دی ماه به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره ۴۶۴ جانباخته فاجعه منا و ۱۱ تن از جانباختگان حادثه سقوط جرثقیل در مکه و همچنین بزرگداشت مقام شامخ شهید آیت‌الله باقر النمر، با حضور ۴۷۵ هنرمند تصویرگر برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، صبح روز جمعه بیست و پنجم دی ماه روزی متفاوت در میدان امام حسین ع) رقم خورد و ۴۷۵ هنرمند تصویرساز گردهم آمدند تا یک‌جا و یک‌زمان با انتخاب سوژه‌ای واحد و مشخص اتفاقی بی‌سابقه را رقم بزنند.
 
هنرمندان از ساعات ابتدایی صبح روز جمعه گرد هم آمدند تا در کنار طرح و نقش و با تکنیک‌های متفاوت سیاه قلم، آبرگ، پاستل و آکرولیک، طرحی نو از شهدای فاجعه منا که پنج ماه قبل خبر آن دل‌های تمام ایرانیان را لرزاند، ایجاد کنند. 

طرح «پرواز ۴۶۴» به یاد جانباختگان فاجعه منا اجرا شد

سخت بود اما شدنی
شهرام امیری دبیر هنری این برنامه که طرحی از ساختمان کعبه را تصویر می‌کرد، درباره اجرای این طرح گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که حادثه منا نباید فراموش شود، با اطلاع‌رسانی که به هنرمندان کردیم، امروز این اتفاق انجام شد. برگزاری این برنامه از نظر عده‌ای سخت و ناشدنی بود. اما به لطف و مدد‌‌ همان شهدا امروز این برنامه به اجرا درآمد. 
 
وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۵۰ هنرمند استاد و سر‌شناس به همراه هنرجویانشان در این کارگاه حضور پیدا کردند، ادامه داد: هنرمندان با حضورشان در این برنامه نشان دادند که یاد و خاطر آن شهدا هیچ‌گاه از بین نخواهد رفت. در واقع هنرمندان که همیشه در پشت جبهه در حال فعالیت هستند این بار فرصتی دست داد تا رویاروی قرار بگیرند و پیام خون خواهی این شهدا را به گوش تمام جهان برسانند. 

طرح «پرواز ۴۶۴» به یاد جانباختگان فاجعه منا اجرا شد
 
این فاجعه نشانگر بی لیاقتی سعودی هاست
 استاد گنجی یکی از هنرمندانی که در این کارگاه هنری دو تصویر از شهدای منا را کشید، گفت: من نزدیک به ده بار به مکه مشرف شدم و دقیقا مسیری را که این شهدا رفتند، بار‌ها و بار‌ها تجربه کردم. این‌ها در واقع قربانی ندانم کاری‌های کشور عربستان سعودی شدند و لیاقت این را نداشتند که از این بندگان خدا محافظت کنند و باعث شدند که ایشان ظرف سه دقیقه از بین بروند. 

وی افزود: به اعتقاد من این کارگاه می‌تواند بازتاب خوبی در سطح جهانی پیدا کند. چرا که پیش از این چنین گردهمایی که هنرمندان دور هم جمع شوند و همه تصویر بکشند، روی نداده بود. 

طرح «پرواز ۴۶۴» به یاد جانباختگان فاجعه منا اجرا شد

تصویر سفیر ایران در لبنان در بزرگترین قاب
مهدی رعیتی از هنرمندان دیگر این کارگاه که چهره غضنفر اصل رکن آبادی را می‌کشید، درباره حضور خود در این کارگاه گفت: وقتی من با خبر شدم که قرار است چنین کارگاهی برگزار شود، درخواست کردم که چهره شهید رکن آبادی سفیر ایران در لبنان را در قابی با ابعاد یک متر در یک متر بکشم. در واقع کشیدن چنین تابلویی در شش تا هفت ساعت می‌تواند یک رکورد باشد. باوجود اینکه حضور این تعداد هنرمند در کنار هم نشانگر اتحاد ایرانیان و ترس انداختن براندام صهیونیست است. 

طرح «پرواز ۴۶۴» به یاد جانباختگان فاجعه منا اجرا شد
 
طراحی دختری معلول
 در گوشه‌ای دیگر از این کارگاه که همگی با دست‌های خود مشغول طرح زدن روی کاغذ بودند، دختری کاشانی در کنار تشویق‌های حاضران به علت معلولیت با پاهای خود مشغول کشیدن چهره مرحوم غلامرضا محمودی بود که شگفتی مخاطبان را در بر داشت. 

برگزاری مراسم اختتامیه / دلگرمی بازماندگان
سید علیرضا فاطمیان‌پور رییس فرهنگسرای شهر و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲ در اختتامیه این مراسم گفت: وظیفه من این است که از تمام کسانی که در این روز سرد زمستانی در پیاده راه شهدا حاضر شدند تا در بزرگ‌ترین کارگاه تصویرگری جهان شرکت کنند، تشکر کنم که حضور ایشان باعث دلگرمی به بازماندگان فاجعه منا است. 

طرح «پرواز ۴۶۴» به یاد جانباختگان فاجعه منا اجرا شد
 
در ادامه مراسم اختتامیه سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین که از نزدیک از این کارگاه هنری دیدن کرد، با تشکر از حضور خانواده معظم شهدا، هنرمندان و انجمن حمایت از حقوق جان‌باختگان فاجعه منا، گفت: این حرکت پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر فراموش نشدن فاجعه منا برگزار شد و برگزاری این نمایشگاه فریاد اعتراض‌آمیز هنرمندان علیه خفقان حاکم بر دنیاست. 
 
رهایی دنیا از دست جنایتکاران
 رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: ۳۵ سال پیش زنان و مردان در همین خیابان ۱۷ شهریور علیه خفقان شاه فریاد زدند و جواب آنان، گلوله بود، ولی به آزادی رسیدند و امیدواریم این حرکت اعتراض‌آمیز هنرمندان نیز به آزادی بینجامد و شاهد رهایی دنیا از دست جنایتکاران باشیم.
  
وی افزود: ما به سازمان‌های بین‌المللی که خودشان شریک این جنایات هستند امیدی نداریم و به خدمت امام زمان (عج) عرضه می‌داریم. امام زمان (عج) تو شاهد باش که این ملت برای اعتلای کلمه الله و آرزوی ظهور شما قیام کردند و به میدان آمدند. شما دعا کنید خدا در ظهور شما تعجیل فرماید. 
 
سردار نقدی در ادامه تصریح کرد: دنیای کنونی، دنیای سیاه و خفقانی است و باید آزادی و حقیقت‌خواهی را مانند شهدای ۱۷ شهریور فریاد کرد. 

طرح «پرواز ۴۶۴» به یاد جانباختگان فاجعه منا اجرا شد
 
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه ابرقدرت‌ها مؤسساتی را به نام حقوق بشر درست کردند و هیچ‌کس به جز افراد سرمایه‌دار را بشر حساب نمی‌کنند، گفت: ‌آنهایی که ۱۱ سپتامبر را مبدأ تاریخ کرده‌اند و قربانیان این حادثه که جزو سرمایه‌داران بودند و البته قربانی تروریستی نامیده شده‌اند که خودشان آن را ساخته بودند تا ابد این موضوع را فریاد می‌زنند، اما از دنیا رفتن ۷ هزار حاجی در لباس احرام و یا شهادت پسران شیخ زکزاکی را نمی‌بینند و هیچ موضعی در خصوص آن نمی‌گیرند. 
 
رونمایی از تمبر یادبود
 در پایان مراسم اختتامیه کارگاه و نمایشگاه صورتگری جان‌باختگان فاجعه منا و سقوط جرثقیل در حج تمتع از تمبر یادبود جانباختگان مظلوم مکه و مدینه با حضور سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سید علی‌رضا فاطمیان‌پور رئیس فرهنگسرای شهر، سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس و فاطمه روح‌افزا مدیرعامل انجمن جانباختگان حادثه منا رونمایی شد و هنرمندان این کارگاه هنری عکس یادگاری گرفتند.
مطالب مرتبط
نظر شما