پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۰
کد خبر: ۸۵۵۶۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
مراسم جشن تکلیف و آغاز عبادت و بندگی ۱۲ هزار دانش‌آموز دختر تهرانی با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران و جمعی از مسئولان برگزار شد.
بهجشن عبادت ۱۲ هزار دانش‌آموز تهرانی در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم جشن بلوغ ۱۲ هزارنفری دختران ۹ ساله در مصلی تهران، اولین کار مشترک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و آموزش‌وپرورش پس از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین این دو است. این فعالیت‌های مشترک باهدف ایجاد بستری مناسب برای آموزش‌های لازم شهروندی از دوران کودکی برگزار می‌شود. این مراسم نیز جزو دستور کار سازمان فرهنگی هنری در مورد توزیع عادلانه فرصت‌های فرهنگی و هنری برای شهروندان تهران در راستای تحقق سبک زندگی با رویکرد اسلامی قرارداد.
   
مراسم جشن عبادت صبح یکشنبه ۱۸ بهمن‌ماه با حضور ۱۲ هزار دانش‌آموز دختر تهرانی با مدیران و مربیان مدارس در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد. دانش آموزان با چادرهای نماز خود  وارد سالن شبستان مصلی تهران شدند. مراسم با قرائت قرآن کریم آغاز شد و پس‌ از آن دانش آموزان به خواندن سرودهایی با مضمون حجاب و به‌صورت دسته‌جمعی پرداختند. اجرای نمایش، روایت‌های داستان‌های متفاوت از واجبات و حرمات، خواندن شعر و... از دیگر برنامه‌های این برنامه به شمار می‌رفت. در میان تمام دانش‌آموزانی که در گوشه و کنار سالن شبستان نشسته بودند بچه‌هایی از مداس استثنایی هم به چشم می‌خوردند که با چادرهای نماز خود بر روی سجاده‌هایشان نشسته و منتظر شروع مراسم بودند. علاوه بر شور و هیجان بچه‌ها بنرهایی که روی یکی از دیوارهای سالن شبستان نصب‌شده بود هم به چشم می‌خورد. این بنرها میثاق نامه‌ای بود که دانش‌آموزان هر منطقه پای آن را امضا کرده بودند. در این میثاق‌نامه دختران سوم دبستانی باخدای خود پیمان بسته‌اند که از امروز به بعد نماز خود را ترک نکنند و محافظ حجاب خود باشند.
  
علی‌اصغر فانی وزیر آموزش پروش برای خوش‌آمد گویی و تشکر از همه‌کسانی که برای این مراسم زحمت‌کشیده‌اند به پشت بلندگو آمد و گفت: جشن تکلیف به‌منزله آغاز عبادت، بلوغ، نوآوری، فهم و بصیرت است. این جشن عبادت آیینی است که در آن ما باخدای خود عهد و پیمان می‌بندیم که بنده اوباشیم تا دستورات الهی را به‌موقع اجرا کنیم.

وی خطاب به دانش آموزان شرکت‌کننده در این آیین گفت: امروز به سنی رسیده‌اید که خداوند تکالیفی را بر شما جاری می‌کند و این نشان‌دهنده فهم، بصیرت و توانمندی‌هایی است که خداوند در وجود شما به ودیعه گذاشته است.
وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه به جایگاه ویژه این نهاد درروند شکل‌گیری شخصیت دانش آموزان اشاره کرد و گفت: آموزش‌وپرورش به‌عنوان مؤثرترین دستگاه و تشکل دولت و ملت نقش مؤثری در شکل‌گیری شخصیت دانش آموزان دارد.
به گفته وی، آموزش‌وپرورش باوجود بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز و حدود یک‌میلیون معلم و فرهنگی مسئولیت سنگینی در حوزه تعلیم و ترتیب را بر دوش خود حس می‌کند.
وی اظهار کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری آموزش‌وپرورش بیش از ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم دارد و از این منظر نقش این نهاد ممتاز و منحصر به فرد است.
وی افزود: این دستگاه دولتی متکلف آموزش و تربیت نسل فعلی و آینده‌سازان ایران اسلامی است که این موضوع تکلیف ما را سنگین می‌کند.

 همچنین در این مراسم جشن یکی از دانش آموزان منطقه ۱۱ به نام ملیکا وطن‌پور که به‌رغم بیماری و بستری در بیمارستان  به حفظ حجاب خود و انجام واجبات تاکید داشته است به‌عنوان مروج اقامه نماز، عفاف و حجاب از وی  تجلیل شد. محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به خانواده ملیکا وطن پور به‌عنوان یادگاری سفر زیارتی مشهد مقدس را هدیه دادند.
 
در پایان مراسم دانش آموزان به جماعت دو رکعت نماز شکر خوانند.
مطالب مرتبط
نظر شما