چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۳
کد خبر: ۸۵۶۷۸
|
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
صلاحی در بازدید از موزه ملی ملک مطرح کرد:
محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همراهی امیر عبدالحسینی معاون هنری و هنرمندانی چون استاد مجتبی ملک‌زاده، استاد ایرج نعیمایی و دکتر سوگل مشایخی در بیست‌ویکمین «چهارشنبه هنر» از موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نشست «چهارشنبه‌های هنر» که به‌منظور دیدار هنرمندان برجسته کشور با رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود، در بیست و یکمین هفته به بازدید محمود صلاحی از موزه ملی ملک اختصاص داشت. در این بازدید  امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، مجتبی ملک‌زاده از استادان شناخته‌شده هنر خوشنویسی، استاد ایرج نعیمایی پژوهشگر نام‌آشنای هنر موسیقی و دکتر سوگل مشایخی ادیب و شاعر، محمود صلاحی را همراهی کردند.
 
وقف‌نامه حسین ملک آیین‌نامه موزه‌داری است

کتابخانه و موزه ملک یکی از موقوفات ارزشمند و بی‌نظیر فرهنگی و تنها موزه وقفی است که مجموعه‌ای از آثار خوش‌نویسی، نگارگری و نسخ خطی نفیس در آن نگهداری می‌شود که یکی از گنجینه‌های بزرگ نسخ خطی ایران به شمار می‌رود. این موزه به‌واسطه حضور آثار ارزشمندی از هنرمندان نام‌آشنای دوره صفوی، آثاری از میرعماد و کمال‌الملک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مخزن مطبوعات، مخزن کتاب‌های چاپی و سربی، مخزن نسخ خطی که در آن کتاب‌های ارزشمند به‌صورت افقی نگهداری می‌شوند، مخزن آثار خوشنویسی و نگارگری و مخزن فرش‌های دستبافت موزه بی‌نظیری را تشکیل داده است.
 
وقف‌نامه حسین ملک آیین‌نامه موزه‌داری است

کارگاه مرمت این مرکز از مجهزترین کارگاه‌های مرمت موزه‌ای در ایران است. واحد آزمایشگاه برای آسیب‌شناسی اثر هنری، واحد مرمت کاغذ، واحد بازیافت، واحد ثبت و ضبط اطلاعات آثار و واحد صدور شناسنامه اثر هنری موزه ملک را به مرکزی ویژه برای حفظ و نگهداری آثار ارزشمند هنری تبدیل کرده است.
 
وقف‌نامه حسین ملک آیین‌نامه موزه‌داری است

محمود صلاحی در این بازدید با اشاره به نحوه نگهداری آثار هنری در موزه ملک گفت: وقف‌نامه حاج حسین ملک مانند یک آیین‌نامه و اساس‌نامه بسیار هدفمند و هوشمندانه است که در آن نحوه نگهداری، حفظ، صیانت و معرفی آثار هنری به بهترین شکل برای نسل آینده لحاظ شده و می‌تواند الگوی مناسبی برای مجموعه‌داری و موزه‌داری قلمداد شود.

وقف‌نامه حسین ملک آیین‌نامه موزه‌داری است
 
رییس سازمان فرهنگی هنری با بیان اینکه این موزه، اولین موزه خصوصی در ایران است اضافه کرد: سنت وقف به‌درستی به هنرمندان و فرهنگیان ما معرفی نشده است و ضروری است این امر موردتوجه جدی قرار بگیرد چنان‌که در کشورهای دیگر این سنت رایج است؛ تا حدی که آمریکا دارای بیشترین مراکز فرهنگی هنری وقفی است.
 
صلاحی در پایان گفت: توجه به میراث ماندگار مهم‌ترین عامل برای حفظ سنت‌های فرهنگی هنری جامعه است.  

وقف‌نامه حسین ملک آیین‌نامه موزه‌داری است

در این دیدار مقرر شد تا به‌منظور گسترش همکاری‌ها و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری، تفاهم‌نامه‌ای میان امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سید مجتبی حسینی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک امضا شود. بازدید رییس سازمان فرهنگی هنری از این موزه بیش از ۴ ساعت به طول انجامید و محمود صلاحی در آخرین دیدار این روز به صورت خصوصی از مرقع سوره واقعه به خط شکسته‌نستعلیقِ استاد مجتبی ملک‌زاده با صحافی، جلدسازی و تذهیب نفیس بازدید کرد.

مطالب مرتبط
نظر شما