جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۸
کد خبر: ۸۵۷۰۶
|
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
به همت فرهنگسرای اندیشه برگزار شد
آیین اختتامیه نخستین کنگره شعر مدافعان حرم با تجلیل از ۵ خانواده شهید مدافع حرم ۲۵بهمن‌ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد.
مراسم اختتامیه کنگره شعر مدافعان حرم
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه نخستین کنگره شعر مدافعان حرم شب گذشته ۲۵ بهمن‌ماه مصادف با سالروز میلاد حضرت زینب کبری (س) با معرفی برگزیدگان این کنگره و تجلیل از خانواده ۵ شهید مدافع حرم و با شعرخوانی استادان غلامرضا سازگار و محمد سهرابی، سخنرانی حجت الاسلام میثم امرودی و مدیحه‌خوانی سید مجید بنی‌فاطمه در تالار ایوان شمس برگزار شد.
 
در این مراسم معنوی چهره‌های ادبی - آیینی و شخصیت‌های فرهنگی اجتماعی بسیاری ازجمله حسن غفوری‌فرد، لاله افتخاری، حجت‌الاسلام میثم امرودی، غلامرضا سازگار، مصطفی خورشیدی، محمد سهرابی، محسن عرب خالقی، حسین سازور، محسن طاهری، سیدمهدی میردادماد، سیدمجید بنی‌فاطمه و بسیاری از شاعران آیینی کشور حضور داشتند.
  
در ابتدای این مراسم محسن عرب‌خالقی، دبیر نخستین کنگره شعر مدافعان حرم درباره کار این کنگره بیان کرد؛ نخستین کنگره شعر شهدای مدافع حرم در ابتدای دی‌ماه فراخوان خود را با محوریت شعر کلاسیک درباره مدافعان حرم و با نگاه ویژه به عناصر عاطفه و حماسه اعلام کرد.

عرب‌خالقی ادامه داد: ۳۰ دی‌ماه پایان مهلت ارسال آثار اعلام‌شده بود که این با توجه به استقبال ۵ روز هم تمدید شد و در مدت ۳۵ روز بیش از هزار شعر از شاعران کشور به دبیرخانه این کنگره ارسال شد.
 
دبیر نخستین کنگره شعر مدافعان حرم گفت: آثار ارسالی به این کنگره در ۳ مرحله داوری شد و از میان این آثار ۱۴ اثر به‌عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند. امشب در کنار معرفی و تقدیر از شاعران برگزیده این کنگره در خدمت ۵ خانواده شهید از شهدای مدافع حرم هستیم؛ خانواده‌هایی که فرزندانشان را در راه دفاع از حریم ولایت تقدیم کرده‌اند و از این بزرگواران هم تجلیل و تقدیر می‌شود.
  
در ادامه این مراسم غلامرضا سازگار از استادان برجسته شعر آیینی کشور که مهمان ویژه این مراسم بود، به شعرخوانی برای میلاد حضرت زینب (س) و شهدای مدافع حرم پرداخت.
 
این پیشکسوت شعر آیینی پیش از شعرخوانی در سخنانی کوتاه اظهار کرد: جوانان امروز ما آنقدر خوب شعر می‌گویند و می‌خوانند و به شعر شخصیت می‌دهند که شاید بهتر باشد من بنشینم و استفاده ببرم. اما دوستان احترام سن من را می‌گذارند و مرا برای شعرخوانی دعوت می‌کنند.

سازگار با بیان اینکه شهدای مدافع حرم اگر عاشورای سال ۶۱ در کربلا بودند به‌قطع همان کاری را می‌کردند که یاران امام حسین (ع) در آن روز انجام دادند، افزود: ما باید چیزی بهتر از شعر به این عزیزان هدیه می‌دادیم، ولی به‌عنوان شاعر این کمترین هدیه ما به این شهدای عزیز است.
 
این شاعر برجسته آیینی سپس شعری را با مطلع «ای بر شما سلام خداوندگارتان/ بر قله شرف قدم اقتدارتان» به شهدای مدافع حرم تقدیم کرد و پس از آن با بیان اینکه افتخار من در همه عمر این بوده که مداح حضرت زینب (س) بوده‌ام، شعری در مدح و منقبت آن حضرت برای حاضران قرائت کرد.
  
حجت‌الاسلام میثم امرودی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران که سخنران این مراسم بود، در سخنانی ضمن تبریک میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار اظهار کرد: علامه طباطبایی فرمودند که من ثواب المیزان را درازای ثواب یک شب پرستاری می‌دهم.
حجت‌الاسلام امرودی ادامه داد: درود بر کسانی که از پدران و مادرانشان پرستاری می‌کنند و نمی‌گذارند پای آن‌ها به خانه‌های سالمندان باز شود.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران بابیان اینکه در مراسم ما بیشتر از شهدای مدافع حرم حرف زده می‌شود، افزود: کمتر به جانبازی جانبازان مدافع حرم و عظمت رزمندگانی که همین امروز در حال دفاع از حرم اهل‌بیت‌(ع) در حال جهاد هستند پرداخته‌شده و می‌شود؛ جانبازان ارزش والایی دارند که باید موردتوجه ما قرار بگیرد.
 
وی در بخش اصلی سخنانش به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رسالت ما در خصوص شهدا اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند مسوولیت ما نسبت به شهدا دو چیز است؛ نخست حفظ نام و یاد شهدا و دوم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت.
 
حجت‌الاسلام امرودی درباره وظیفه نخست توضیح داد: باید بدانیم که در شرایط کنونی که دورتادور کشور را فتنه‌ها، ناامنی‌ها، زشتی‌ها، و پلیدی‌ها گرفته است، ما اقتدار و امنیت و آسایشمان را مدیون جانفشانی شهدا هستیم. امنیت داخلی کشور ما به‌واسطه دفاعی است که امروز رزمندگان ما در عراق و سوریه و یمن و... انجام می‌دهند. امنیت و اقتدار ملی از خون شهداست.
  
وی با اشاره به مقاله «شهید» استاد شهید مرتضی مطهری اظهار کرد: در این مقاله شهید مطهری به شعری از پروین اعتصامی اشاره می‌کنند و شهدا را به شمعی تشبیه می‌کنند و می‌فرمایند شهدا شمع تاریخ هستند و هر چه در تاریخ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده از برکت خون آن‌ها است.
 
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران درباره وظیفه دوم «ترویج فرهنگ ایثار و شهدات» هم  توضیح داد: گاهی ایراد گرفته‌اند که یعنی چه که بچه‌های ما از اینجا می‌روند سوریه می‌جنگند! درحالی‌که باید دانست جهاد دو نوع است، یکی جهاد ابتدایی و دیگری جهاد دفاعی؛ در جهاد ابتدایی ۱۴ تفاوت با جهاد دفاعی دارد و در آن بسیاری از وظایف از دوش آدمی برداشته‌شده است.
 
وی افزود: مثلاً در جهاد ابتدایی نیازی نیست که خانم‌ها در جهاد شرکت کنند ولی در جهاد دفاعی همه باید حضور یابند. در جهاد ابتدایی خدعه و زهر در کام دشمن کردند مجاز نیست ولی در جهاد دفاعی مجاز است و... . امروز جهاد ما در سوریه و عراق از نوع جهاد دفاعی است و جهاد رزمندگان ما در این مناطق مصداق کامل آن نوع از جهاد است.
حجت‌الاسلام امرودی سپس به ریشه جریان تکفیر و داعش اشاره کرد و گفت: داعش صرفاً یک سروصدا و جنجال است که توسط صهیونیست‌ها به پا شده است. داعش گردوخاک کردن رژیم صهیونیستی است و استکبار جهانی و صهیونیسم سرمنشأ آن هستند.

وی ادامه داد: حضرت امام راحل در عمر شریفشان چند پیش‌بینی کردند که همه محقق شد فقط یک پیش‌بینی آن مانده است که امیدواریم هر چه زودتر آن‌هم محقق شود. امام (ره) فرمودند، رژیم پهلوی از بین خواهد رفت که محقق شد، فرمودند من صدای شکستن استخوان‌های کمونیسم را می‌شنوم و ما دیدیم که کمونیسم در شوروی سابق فروپاشید، فرمودند آپارتاید در آفریقا از بین خواهد رفت و ما آن را به چشم دیدیم.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران افزود: تنها پیش‌بینی که منتظر تحقق آن هستیم آن است که امام فرمودند «اسرائیل از صفحه روزگار محو خواهد شد» و ما بی‌صبرانه منتظر تحقق آن هستیم و امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد.
وی در پایان با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری کنگره شعر مدافعان حرم از شهید ارغوانی یادکرد و گفت: این شهید از شهدای مدافع حرم است که از مجموعه شهردای تهران جان خود را در دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) تقدیم کرد.
 
بخش شعرخوانی آیین اختتامیه نخستین کنگره شعر مدافعان حرم به قرائت اشعار برگزیده توسط شاعران برگزیده این دوره از کنگره اختصاص‌یافته بود. از بین ۱۴ برگزیده این کنگره ۱۲ شاعر شعرهای برگزیده را بابیان خودشان برای مخاطبان قرائت کردند.
 
برگزیدگان نخستین کنگره شعر مدافعان حرم عبارت بودند از «سیده تکتم حسینی» از افغانستان، «یوسف رحیمی» از قم، «مهدیه اکبری» از قم، «رضا خورشیدی» از قم، «محسن کاویانی» از قم، «ابراهیم زمانی» از قم، «حسین اوتادی» از تهران، «سعید پاشازاده» از شمیرانات، «پیمان طالبی» از گیلان، «محمدحسین ملکیان» از اصفهان، «مجید لشکری» از زاهدان، «امیرعلی سلیمانی» از همدان، «سیدعلیرضا شفیعی» از اهواز و «دادیار حامدی» از مازندران.
در آیین اختتامیه نخستین کنگره شعر مدافعان حرم از خانواده شهدای مدافع حرم: شهید ۱۸ ساله «سیدرضا حسینی»، شهید ۱۹ ساله «ابوالفضل حسینی» شهید ۲۳ ساله «سبحان قلندری»، شهید ۲۳ ساله «محمدحسین جعفری» و شهید ۲۸ ساله «سیدمیثم حسینی» تجلیل شد.
 
مراسم اختتامیه نخستین کنگره شعر مدافعان حرم همچنین با شعرخوانی شاعر برجسته آیینی «محمد سهرابی» و با مدیحه‌سرایی مداح اهل‌بیت(ع) «سید مجید بنی فاطمه» همراه بود.
مطالب مرتبط
نظر شما