پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۸
کد خبر: ۸۵۷۴۱
|
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات سراج برگزار شد
سومین دوره مسابقات جلسات قرآنی محلات شهر تهران با عنوان سراج که با حضور ۱۸ هزار شرکت کننده و با ۲ هزار ساعت داوری توسط ۱۷۰ تن از مربیان قرآنی در دو ماه گذشته به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، با رونمایی از پوستر چهارمین دوره مسابقات به کار خود پایان داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات سراج، ویژه جلسات قرآنی محلات شهر تهران شامگاه ۲۷ بهمن با حضور محمود صلاحی رئیس و جمعی از معاونان و مدیران ارشد سازمان فرهنگی هنری، رضا تقی‌پور، ابوالفضل قناعتی و عباس شیبانی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، علی اکبر توپچی دبیر برگزاری مسابقات، حمید فرزام مدیرعامل خبرگزاری ایکنا و تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان در مسجد امام جعفر صادق (ع) تهران برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم که با قرائت قرآن توسط امیرعلی یادگاری نفر اول بخش قرائت ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز شد، همزمان با هفتمین شب درگذشت شیخ راغب مصطفی غلوش، با پخش یکی از قرائت‌های به یادماندنی ایشان، یاد این قاری برجسته مصری گرامی داشته شد. 

رونمایی از پوستر چهارمین دوره «سراج» / قضاوت ۲هزار ساعته ۱۷۰ داور

تشکیل بانک جامع اطلاعات جلسات قرآن شهر تهران
علی اکبر توپچی رئیس فرهنگسرای قرآن ضمن خیرمقدم به تمام حاضران در مراسم با اشاره به کیفیت بالای برگزاری مسابقات در دوره سوم گفت: سال گذشته مسابقات فقط در بعضی مناطق شهر تهران برگزار شد اما امسال شاهد رشد کیفی و کمی مسابقات بودیم که باید بابت این اتفاق از همه کسانی که در ماه‌های گذشته برای هر چه بهتر برگزاری آن تلاش کردند، تشکر کنم. 

تویچی ادامه داد: خوشبختانه امسال موفق شدیم بانک جامع اطلاعاتی از جلسات آموزشی قرآن در سطح محلات شهر تهران تشکیل بدهیم که با این اتفاق، امکان حمایت مادی و معنوی از جلسات قرآنکه از پایه‌های اصلی ترویج قرآن است آسان‌تر خواهد بود. 

دبیر برگزاری مسابقات با اشاره به سراسری شدن مسابقات سراج در سطح شهر تهران گفت: دوره دوم تنها ۸ منطقه مشارکت کردند اما این دوره تمام ۲۲ منطقه شهر تهران در مسابقات شرکت کردند. حضور ۱۰ هزار علاقه‌مند از ۱۸ هزار ثبت نامی، بی‌سابقه بود و بیانگر عشق و ارادت مردم تهران به قرآن است و وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند. در هزار جلسه، ۱۷۰ داور ۲ هزار ساعت قضاوت کردند که رقم کمی نیست. 

وی در پایان تاکید کرد: امروز، اختتامیه مسابقات سراج نیست و جریان سراج ادامه دارد. امیدواریم با حمایت مدیران سازمان فرهنگی هنری و اعضای شورای شهر تهران در سال‌های آینده شاهد رونق جلسات قرآنی و برگزاری باشکوه‌تر مسابقات سراج باشیم. 

تهران را به شهر قرآنی تبدیل کنیم
در ادامه بعد از ابتهال سعید پرویزی و قرائت سوره انسان توسط محمدرضا پورزرگری نفر اول مسابقات قرآن و قاری بین المللی کشورمان که با استقبال حاضران روبه‌رو شد، حجت الاسلام حسن ناصری‌پور سرپرست معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در سخنان کوتاهی گفت: جلسات قرآنی محلات شهر تهران محل رشد قرآن در شهر است. همکاران ما در سازمان فرهنگی هنری باید به تبیین قرآن در سال آتی توجه ویژه نشان بدهند تا شاهد تهران قرآنی باشیم. 

قرائت پیام آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع عالی قدر شیعه در شهر قم و سخنرانی محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از دیگر بخش‌های آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات سراج بود. همچنین پیش از اهدای جوایز، از پوستر چهارمین دوره مسابقات جلسات قرآنی محلات شهر تهران «سراج» که زمستان ۹۵ به همت سازمان فرهنگی هنری در پایتخت برگزار خواهد شد، رونمایی شد. 

تقدیر از برگزیدگان دوره سوم

پایان بخش این مراسم اهدا جوایز به ۵ نفر اول بخش‌های مختلف مسابقات بود. در بخش بانوان و در رشته قرائت تحقیق، در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال مینا حسن‌پور از منطقه ۲۱، مهدیه بیگی از منطقه ۱۴، فاطمه اسماعیلی از منطقه ۱۷، مریم سادات حسینی از منطقه ۴ و سکینه خیرخواه از منطقه ۲ رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کردند. در گروه سنی بالای ۱۸ سال سمانه کوچکی از منطقه ۵، مریم سهرابی از منطقه ۱۴، فرزانه کریم‌زاده از منطقه ۳، فاطمه قلعه‌نویان از منطقه ۷ و الناز همتی از منطقه ۲۰ اول تا پنجم شدند و در رشته قرائت ترتیل در مقطع سنی زیر ۱۲ سال؛ فاطمه ترکاشوند از منطقه ۱۴، زهرا خلیلی از منطقه ۴، رضوانه انصاری از منطقه ۱، سارا تکلو از منطقه ۱ و فاطمه تاجریان از منطقه ۱۲ رتبه‌های اول تا پنجم را از آن خود کردند. در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نیز فاطمه نیکویی از منطقه ۸، فاطمه مؤمنی از منطقه ۱، هلیا محمد قاسمی از منطقه۵، آتنا علی‌نقی از منطقه ۱۶ و الناز قربانعلی آملی از منطقه ۱۵ به عنوان رتبه اول تا پنجم جوایز خود را دریافت کردند. همچنین در همین رشته در گروه سنی ۱۸ سال به بالا نیز فاطمه شفیعیان از منطقه۷، سما بابایی از منطقه ۸، فرزانه جعفریلن از منطقه ۷، سارا توسلی از منطقه۲ و مرضیه نوابی از منطقه ۲۰ مقام‌های اول تا پنجم را بدست آوردند. 

در بخش آقایان و رشته قرائت تحقیق در مقطع سنی ۱۲ تا ۱۸ سال به ترتیب امیر علی یادگاری از منطقه ۸، امیر حسین حیدری از منطقه۴، محمدحسین رفیعی از منطقه ۸، محمدرضا حقیقت‌فر از منطقه۱۵ و مهدی عسکری از منطقه ۱۷ به عنوان حائزین رتبه‌های اول تا پنجم شناخته شدند در رده سنی بالای ۱۸ سال نیز محمد پورعاشوری از منطقه۱۸، محمدرضا تقانی از منطقه۱۰، عباس حسنی از منطقه ۸، حسین شالچی طوسی از منطقه۱۱ و امیر باقری از منطقه ۲ جوایز خود را دریافت کردند. در رشته قرائت ترتیل، گروه سنی زیر ۱۲ سال علیرضا محمدی از منطقه ۵، علی فیضی از منطقه۴، امیرحسین تقی‌پور از منطقه ۱۴، محمدحسین محمدی از منطقه۵ و امیرحسین الله یارپور از منطقه ۱۰ مقام‌های اول تا پنجم را از آن خود کردند. در مقطع سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نیز محمدحسین بهزادفر از منطقه۱۳، محمدمهدی بیگی از منطقه ۱۳، امیرمحمد خزایی از منطقه ۱۴، محمدحسین باغی از منطقه ۱۴ و سبحان بحق از منطقه ۱۱ رتبه‌های اول تا پنجم را بدست آوردند. همچنین در رشته قرائت ترتیل در گروه سنی بالای ۱۸ سال نیز به ترتیب ابوالفضل خلیلی از منطقه۱، مصطفی سعیدی از منطقه ۲، حسین رفیع‌پور از منطقه۱، امیرحسین توحیدی از منطقه۹ و رضا عربی‌مهربانی از منطقه ۲۰ مقام‌های اول تا پنجم را در مرحله این دوره از مسابقات کسب کردند.

همچنین تکریم پیشکسوتان قرآنی یحیی علیمردانی، حسن رنجبر و محمد طالبی‌پور و همچنین حنانه خلفی، حافظ نوجوان کل قرآن کریم با اهدای لوح سپاس و هدایا حسن ختام این برنامه بود. از حاشیه‌های این مراسم می‌توان به برپایی غرفه عکس افتخاری، نمایشگاه تابلوی نقاشی پنج شهید کاروان اعزامی به حج تمتع، شهیدان حسن دانش، محسن حاجی‌حسنی کارگر، محمدسعید سعیدی‌زاده، فؤاد مشعلی و امین باوی، برپایی نمایشگاه عرضه کتاب‌های قرآنی و مذهبی و غرفه لوگو و جورچین قرآنی ویژه کودکان و خردسالان در محوطه بیرونی مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین اشاره کرد. 
مطالب مرتبط
نظر شما