سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۱۸
کد خبر: ۸۵۸۰۱
|
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
نمایشگاه فروش آثار چند نسل از هنرمندان به عنوان یک رخداد فوق العاده بزرگ و جذاب در عرصه فرهنگی پنجمین دوره خود را از سر می‌گذارند که طی آن با استقبال کم نظیری از سوی جامعه هنری و علاقه‌مندان مواجه شده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رونق در عرصه هنرهای تجسمی همواره از دغدغه‌های این حیطه بوده است. اقتصاد هنر یا‌‌ همان بازار فروش آثار هنری موضوعی است که می‌تواند تاثیر زیادی بر رونق کسب و کار در این حوزه و ایجاد میل و رغبت نسبت به خلق آثار هنری ایجاد کند. چند روزی است که نمایشگاهی از آثار چند نسل از هنرمندان معاصر، با هدف گسترش فرهنگ عرضه و تبادل آثار هنری، رونق اقتصاد هنر و امکان حضور آثار هنری گران‌بها در فضای زندگی شهروندان آثار هنری را با قیمتی مناسب به خانه مردم علاقه‌مند راهی می‌کند.

نمایشگاه فروش آثار چند نسل از هنرمندان به عنوان یک رخداد فوق العاده بزرگ و جذاب در عرصه فرهنگی پنجمین دوره خود را از سر می‌گذارند که طی آن با استقبال کم نظیری از سوی جامعه هنری و علاقه‌مندان مواجه شده است. نمایشگاه فروش آثار چند نسل از هنرمندان معاصر ایران از بهمن سال ۹۱ اولین دوره خود را آغاز کرد که طی آن بیش از ۹۰ هنرمند پیشکسوت و نسل جوان با یک نگاه فرهنگی آثار خود را بسیار کمتر از قیمت واقعی آن و میانگین بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در معرض دید علاقه‌مندان گذاشتند. 

با توجه به استقبال خوب خریداران که بیشتر از میان مردم عادی و قشر متوسط جامعه بودند، همچنین رغبت بالای هنرمندان این رخداد امسال پنجمین دور خود را برگزار می‌کند که در این رویداد بیش از ۲۰۰ اثر تجسمی با همراهی و حضور ۸۷ هنرمند پیشکسوت و جوان در قالب: نقاشی، طراحی، فتوآرت و چاپ دستی ارایه خواهد شد. 

نکته قابل توجه این رویداد هنری علاوه بر حضور هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان جوان در کنار هم و ایجاد یک بازار یکسان و مشترک برای ایشان، حضور خریدارانی از طیف شهروندان هنر دوست و علاقه‌مند به جریان هنر معاصر ایران بودند و این باعث امیدواری و نشانگر اشتیاق و توجه عمومی به ارزش آثار هنری به عنوان پدیده‌ای تاثیرگذار و سرمایه گذاری در این بخش است. 

آشتی مردم با هنر در پنجمین نمایشگاه فروش آثار چند نسل از هنرمندان

نمود آثار هنری بر دیوار خانه 

محمد ابراهیم جعفری نقاش و شاعر و از هنرمندانی که در این دوره دو اثر ارائه داده است، درباره احساس خود از حضور در این نمایشگاه می‌گوید: خیلی دوست دارم که مردم قشر متوسط جامعه نمونه‌ای از کارهای هنری را در دیوار خانه‌اش داشته باشند، داشتن چنین آثاری خیلی بهتر از زدن یک عکس روی دیوار است. در واقع دیدن آثار هنری باعث می‌شود که حسی از ایرانی بودن و خاطره‌هایی این چنین در ذهن فرد ایجاد شود. 

وی با اشاره با قیمت‌های مناسبی که برای آثار در نظر گرفته شده و هنرمندان حاضرشدند برای اشاعه فرهنگ، کار خود را با قیمتی بسیار مناسب‌تر عرضه کنند، می‌گوید: وقتی که کودکی از مدرسه می‌آید و کاری را می‌بیند که توسط پدر و مادرش به دیوار زده شده باعث ارتباط او با هنر می‌شود. در واقع مسئله هنر چیزی است که کودکان خیلی از آن دور افتادند و توجه زیادی به این مسئله نمی‌کنند اما نمایشگاه‌های این چنینی باعث ورود هنر در اقشار متوسط جامعه و ایجاد خلاقیت می‌شود. همه انسان‌ها از وقتی که به دنیا آمدند هنر را درون خود دارند اما با بی‌توجهی نسبت به آن، بسیار از آن دور شده‌اند. 

آشتی مردم با هنر در پنجمین نمایشگاه فروش آثار چند نسل از هنرمندان

سنتی که هر ساله مداومت دارد

بهزاد شیشه‌گران هنرمند نقاشی که در این نمایشگاه سه اثر خود را عرضه کرده و از اولین دوره برگزاری این نمایشگاه فروش در جریان بوده و حمایت‌های خود را دریغ نکرده، در این باره می‌گوید: وقتی آقای سعلبی مدیر گالری لاله موضوع نمایشگاه فروش آثار هنرمندان چند نسل را با من در میان گذاشت، من کاملا از این موضوع استقبال کردم و گفتم اقدام مناسبی است. خواستم که این نمایشگاه به صورت مستمر و به عنوان یک سنت نمایشگاهی هرساله دنبال شود. خوشبختانه این مسیر طی شد و من هم در این چند سال با طیب خاطر کار ارائه دادم. 

نمایشگاهی با هدف حمایت مردمی

وی در اشاره به اهداف مثبت برگزاری این نمایشگاه بیان می‌کند: یکی از جنبه‌های مثبتی که در این نمایشگاه وجود دارد حمایت از مردمی است که می‌خواهند آثار هنرمندان را به شکل اصیل و اورجینال داشته باشند. اما بسیاری از نمایشگاه‌ها که آثار را ارائه می‌دهند، اغلب قیمت‌های بالا دارند که در توان خیلی‌ها نیست. اما این نمایشگاه فرصتی است که هر ساله در اختیار مردم طالب نمایشگاه‌های نقاشی قرار می‌گیرد و در واقع حمایتی است از خریداران که این قبیل کار‌ها را با قیمت پایین و با کیفیت بالا تهیه کنند. یا می‌توان گفت یک جور آشتی دادن مردم با توان مالی متوسط است با هنر. در این رویداد هنری یک دانشجو، یک خانم خانه دار، یک کارمند که علاقه‌مند به هنر هستند می‌تواند از این نمایشگاه استفاده کند و آثار اصیل و اورجینال را با قیمتی پایین بخرد. 

شیشه گران با قدردانی از برگزاری چنین نمایشگاهی که توانسته به خوبی هنرمندان را به سوی خود جلب کند و هرسال هنرمندان بیشتری را درگیر این رخداد کند، درباره تاثیر گذاری این نمایشگاه برای هنرمندان تجسمی می‌گوید: این جریان را می‌توان به نوعی همراهی هنرمند با مردم دانست وگرنه مبلغی که در قبال آثار دریافت می‌شود بسیار ناچیز است. فقط همدلی و همراهی کردن با مردمی است که علاقه مندند کار هنرمندان خوب را داشته باشند. هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه پیش قدمانی هستند که برای حمایت از مردم علاقه‌مند گام برداشتند. اگر چه این موضوع صرفه اقتصادی برای هنرمند ندارد اما از نظر معنوی لذت همراهی با بیننده‌ها و شور و شوق را در بر دارد. 

آشتی مردم با هنر در پنجمین نمایشگاه فروش آثار چند نسل از هنرمندان

ویژگی ارزان بودن آثار

البته برگزاری نمایشگاه‌های فروش مسئله‌ای است که همواره به صورت متنوع در حال جریان است اما این هنرمند نقاش درباره تفاوت این نمایشگاه نسبت به سایر نمایشگاه‌ها اظهار می‌کند: این اتفاق ویژه معمولا از سوی برخی گالری‌های محدود از جمله آریا هم شکل می‌گیرد. ولی ویژگی گالری لاله که هر ساله هم دامنه دعوت از هنرمندان خوب را در آن گسترش می‌دهد و تا به امروز همواره موفق بوده است، ویژگی ارزان بودن است. حداکثر قیمت‌هایی که برای آثار این نمایشگاه در نظر گرفته شده ۷۰۰ هزار تومان است. همچنین موقعیتی را فراهم آورده که جوانان کنار پیشکسوتان باشند و چندد نسل کنار هم قرار بگیرند که به نفع عموم جامعه و آمدن هنرمند در صحنه و همدلی و همصدایی با مردمی است که می‌خواهند از این هنرمندان کار و اثر داشته باشند. در واقع این رویداد فرصت مغتنمی است که مردم و خانواده‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. 

این نقاش و گرافیست که خرید آثار از سوی شخصی عادی و علاقه‌مند به نقاشی را بسیار حائز اهمیت می‌داند از آرزوی خود نسبت به اشاعه این فرهنگ می‌گوید: آرزو می‌کنم این نگاه اجتماعی فرهنگی در گالری‌های دیگر نیز اتفاق بیافتد و گسترش پیدا کند و به یک فرهنگ جدی و گستره تبدیل شود که طی آن خیلی‌ها قادر به خرید آثار هنرمندان خواهند شد. تنها تاکید و توجه‌ام به علاقه مندان و گالری دار‌ها است که این فرصت را غنیمت بشمرند و نگاه اجتماعی به فرهنگ را گسترش دهند تا خیلی‌ها وارد این عرصه شوند و با ذوق و سلیقه و ابتکار، دامن بزنند به اینکه آثار تجسمی به خانه‌های مردم برود. 

از علاقه‌مندان به بازدید و خرید این نمایشگاه که تا ۲۵ اسفندماه ادامه دارد، دعوت می‌شود به نگارخانه لاله، واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۶۰۴۹۲ تماس بگیرند.
مطالب مرتبط
نظر شما