پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۱
کد خبر: ۸۵۹۹۸
|
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
ناصر امین‌زاده مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ و رییس فرهنگسرای گلستان با اشاره به برنامه‌های موفقی که در سال ۹۴ در این منطقه به اجرا درآمده، توجه به نیاز اهالی منطقه را از عوامل مهم در اجرای برنامه‌ها برشمرد و از برنامه‌ریزی‌های لازم برای فعالیت‌های سال آینده خبر داد.
از اجرای برنامه بی‌محتوا و شعاری پرهیز کردیمبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ناصر امین‌زاده با اشاره به اینکه برنامه‌های این منطقه مانند سایر مناطق در راستای اهداف ۱۸گانه سازمان فرهنگی هنری طراحی و اجرا شده است، ادامه داد: تلاش بر این بوده که برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که تا جای امکان مستمر بوده و بنا به نیاز‌ها و اقتضائات منطقه‌ای و در چارچوب اهداف کلان و امکانات و ضوابط بودجه‌ای در بازه‌های زمانی مشخص شده در قالب مراسم، نمایشگاه، بازارچه، کارگاه آموزشی، جلسه موضوعی، مشاوره و... اجرا شود. 
 
بازنگری گفتارها و نوشتارهای موجود
 
وی درباره دستیابی به موفقیت در برنامه‌ها گفت: همانطور که مشخص است صرف وجود سیاست‌های صحیح، اگرچه لازم است ولی کافی نیست. در نتیجه برخورداری و بهره‌گیری از رویکردی مناسب در اجرا و عملیاتی کردنسیاست‌ها با اتخاذ تمهیدات لازم و ایجاد بستر و زمینه مناسب به منظور تاثیرگذاری و اثربخشی فعالیت‌ها، شرطی بسیار اساسی تلقی می‌شود. واقعیت آن است که آنچه امروز در معرض دید و قضاوت نقادانه قرار گرفته تنها تصویر اسکلت و چارچوبی ناقص از اهداف مورد نظر در اساسنامه و سیاست‌ها و موضوعات مورد نظر ریاست سازمان فرهنی هنری در خصوص مسائل فرهنگی است. بازنگری نوشتار‌ها و گفتارهای موجود پیرامون مسائل فرهنگی، گویای این واقعیت است که تاکنون بار مباحث تئوریک بر وجه اجرایی آن غلبه داشته است. 
 
امین‌زاده برای تولید برنامه‌های متناسب با نیاز و ذائقه مردم ابراز کرد: بعد از اینکه به منطقه ۸ وارد شدم، با مطالعه شرایط گذشته و وضعیت موجود (نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و محدودیت‌ها) با کمک و هم فکری معاونان و مسئولان محترم مراکز و کار‌شناسان عزیز و با تشکیل کارگروه‌های مختلف، مبادرت به تعریف و یادآوری ضرورت‌ها و چارچوب‌های مسائل فرهنگی و تنظیم منشور محتوا بخشی برنامه‌ها کردیم. یعنی بازنگری کامل و جدی در محتوا و قالب و شیوه ارائه برنامه و بررسی و یافتن راه‌های بهبود روند کار برای تحقق اهداف منطقه و سازمان فرهنگی هنری را پی گیری کردیم. 
 
وی ادامه داد: چارچوب‌هایی که به عنوان اصول پذیرفته شده، تخطی از آن برای هیچ کس مجاز نبوده و ناظر بر عملیاتی شدن مضامین مطرح شده است. اصولی که اجرایی کردن آن در منطقه برای ارائه خدمات با کیفیت و جریان ساز و موثر محسوب می‌شود، بنابراین تصمیم گرفتیم با روش‌های سنجیده و منطقی به دغدغه‌ها و نیاز‌ها، سلایق و تمایلات مخاطبان و شرایط فرهنگی و اجتماعی روز اهتمام جدی داشته باشیم و از اجرای برنامه بی‌محتوا و شعاری و کلیشه‌ای و ویترینی پرهیز کنیم. 
   
معرفی موفق‌ترین برنامه‌های منطقه
 
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ در معرفی برنامه‌های موفقی که در این منطقه اجرا شده‌، گفت: بخشی از برنامه‌هایی که در سال ۹۴ در منطقه۸ به اجرا درآمد عبارتند از: برنامه‌های ادبی از جمله ترنم قلم، بشنو از نی، محفل داستان، همسفر با کتاب، قصه‌های مادرانه، عصرانه کتاب، معجزه مطالعه. وهمچنین در حوزه مسابقات کتابخوانی مسابقات پیام آور رحمت، مسافر ری، پیشوای سخاوت. در حوزه فعالیت‌های مذهبی نیز برنامه‌های نغمه عشاق، کمپین قرار شهدا، قرار بی‌قراران، سرّ ِ دلبران و شمیم یار را می‌توان نام برد. همچنین بخشی از محصولاتی که در سال ۹۴ توسط این مدیریت تولید و منتشر شد نیز شامل فلش کارت‌های آموزه‌های دفاع مقدس، عملیات‌های دفاع مقدس، نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی، ضرب المثل‌های قرآنی، نفوذ دشمن، سبک زندگی و نرم افزار گلشن یاران می‌شود. 

صرف وقت بیشتر و موثر‌تر
 
رییس فرهنگسرای گلستان درباره چشم‌انداز خود برای آینده این منطقه بیان کرد: برای سال آینده با توجه به مقدمه و سرآغازی که در سال ۹۴ پایه‌گذار آن بودیم، اهدافی را متصوریم که بخشی از آن‌ها عبارتند از ۱- توسعه جدی، موثر و هدفمند و جذاب برنامه‌های قرآنی. ۲- توسعه همه جانبه برنامه‌های کتاب و کتابخوانی، ۳- برگزاری جلسات در محتوای شعر و ادب، ترویج فرهنگ اصلاح الگوی مصرف، ارتقای روحیه قناعت و ساده‌زیستی با عنایت به افزایش نیاز کاذب مردم به مصرف کالا‌های تجملی و بی‌فایده و غیر ضرور که متاسفانه باعث افزایش میل به زندگی لوکس و تشریفاتی و انحراف ذهن‌ها از توجه به واقعیت‌های زندگی شده است و البته موارد بسیار دیگری مانند توجه بیشتر به فعالیت‌های هنری و هدفمند کردن آن، برنامه‌های ویژه به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت و توجه به موضوع رزق حلال. 
  
وی در پایان اشاره کرد: در سال ۹۴ با توجه به ریل‌گذاری انجام شده تقریبا به اهداف نزدیک شده و امیدواریم در سال ۹۵ با نصب العین قرار دادن منویات رهبر فرزانه انقلاب و دستورات ریاست سازمان فرهنگی هنری با صرف وقت بیشتر و موثر‌تر بر روی برنامه ریزی از هرگونه چالش جلوگیری کنیم. همچنین زمینه پیاده سازی و اجرای برنامه‌های مفید، جریان ساز و اثربخش را با همکاری و مشارکت و همفکری نخبگان و فرهیختگان محلی و منطقه‌ای را فراهم کنیم که در آن ۴عنصر هدف گزینی دقیق و روش گزینی و محتوا گزینی و مخاطب گزینی را به نحو مطلوب در نظر داریم.
مطالب مرتبط
نظر شما