پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۵
کد خبر: ۸۶۱۳۷
|
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به تامین اعتبار پردیس تئاتر تهران و مرکز تئاتر تجربی صبا و افتتاح این دو مجموعه در سال ۹۵ درباره برنامه‌های تئاتری این سازمان سخن گفت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهرام کرمی مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره فعالیت های این مرکز در سال ۹۴ گفت: برگزاری چهارمین جشنواره تئاتر شهر و دومین سوگواره خمسه از جمله فعالیت های مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال ۹۴ بوده است که خوشبختانه این دو رویداد هنری نسبت به دوره‌های گذشته پر رونق‌تر برگزار شدند. در راستای حمایت از اجرای عمومی نمایش برگزیده جشنواره تئاتر شهر از ۷۰ گروهی که در دوره چهارم شرکت داشتند ۱۹ گروه نمایشی امکان اجرای عمومی پیدا کردند.

وی افزود: حمایت از آثار برگزیده جزو سیاست‌های ما بوده است اما برخی از گروه‌هایی که موفق به اجرای عمومی نشده‌اند نتوانستند سالن اجرای مناسب برای کارشان پیدا کنند و دلیل این اتفاق نیز چند منظوره بودن فعالیت‌های فرهنگسراها است. البته ما به گروه‌ها اعلام کرده‌ایم در صورتیکه سالن مدنظرشان تحت پوشش شهرداری هم نباشد باز هم از آنها حمایت می کنیم که در همین راستا تا چندی پیش نمایش «با من حرف نمی زنی چرا؟» به کارگردانی هما پریسان در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه بود.

فعالیت خانه موزه انتظامی زیر نظر سازمان فرهنگی هنری
 
کرمی متذکر شد: همچنین تعدادی نمایش کودک نیز در فرهنگسراهای مختلف به صحنه رفت که مورد حمایت ما قرار گرفت. امیدواریم با افتتاح سالن های مرکز خاوران و مرکز تئاتر تجربی صبا بتوانیم آثار منتخب این ۴ دوره را برای اجرای عمومی مورد حمایت بیشتری قرار دهیم. درحال حاضر مترصد افتتاح سالن های جدیدی در مرکز تئاتر خاوران (پردیس تئاتر تهران) و مرکز تئاتر تجربی صبا هستیم که قرار است زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعالیت کنند. قطعا افتتاح این دو مرکز فعالیت ما را در حوزه تئاتر چند برابر خواهد کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال آینده نیز خانه موزه انتظامی رسما زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار می گیرد. بنابراین علاوه بر سالن ها و فرهنگسراهایی که هم اکنون در اختبار داریم این سه مرکز تئاتر نیز به جمع سالن های تئاتر شهرداری افزوده خواهند شد.

کرمی درباره زمان افتتاح دو مجموعه خاوران و صبا در سال ۹۵ بیان کرد: باوجود اینکه مقرر شده بود در چند ماه اخیر این دو مجموعه افتتاح شوند اما به دلیل عدم تامین اعتبار این امر میسر نشد. انشعاب آب و برق و گاز این دو مرکز تئاتری بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد که هنوز عملی نشده است. البته همه کارهای اداری برای افتتاح مجموعه خاوران و مرکز تئاتر تجربی صبا صورت گرفته است بنابراین امیدواریم این دو مرکز زودتر بتوانند به بهره برداری برسند. بعد از افتتاح این دو مجموعه ما می توانیم روی اجرای حرفه ای در این مکان ها متمرکز شویم و علاوه بر فرهنگسراها در این دو مجموعه نیز به فعالیت های تئاتری بپردازیم.

شهرداری برای افتتاح سالن استانداردها را مدنظر قرار می‌دهد

وی درباره انصراف از افتتاح فاز اول مجموعه تئاتر تجربی صبا در چند ماه گذشته عنوان کرد: معتقدیم سالنی که تحت نام شهرداری تهران افتتاح می‌شود باید همه زیرساخت‌ها اعم از امکانات تهویه، سیستم صدا، نور و برق و دیگر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری را دارا باشد. در مقطعی ما برای افتتاح فاز اول این مجموعه و افتتاح دو پلاتو در مرکز تئاتر تجربی صبا برنامه‌ریزی کردیم اما به این نتیجه رسیدیم که بهره‌برداری از این مرکز به این شکل در طولانی مدت موجب وقفه می‌شود چون هنوز زیرساخت‌های پایه‌ای ایجاد نشده است. دیدگاه ما این است که سالنی که در مجموعه شهرداری افتتاح می‌شود باید شان و جایگاه شهرداری را حفظ کند.
 
کارگردان «پوتین‌های عمو بابا» یادآور شد: خوشبختانه تامین اعتبار در خصوص راه‌اندازی این دو مجموعه صورت گرفته و به دستور شهردار تهران قرار است به سرعت در دستور کار قرار بگیرد.
  
مدیر مرکز هنرهای نمایشی شهرداری درباره تولید نمایش های فاخر در سال ۹۴ بیان کرد: امسال سه نمایش فاخر «اروند خون»، «بیرق ماندگار» و نمایش محیطی «دریادلان» با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به صحنه رفت. تلاش ما این بود که به تناسب مناسب‌ها نمایش‌های فاخری تولید کنیم که خوشبختانه هر سه این آثار با استقبال مخاطبان روبه‌رو شدند. البته با چند هنرمند دیگر نیز برای تولید چنین آثاری صحبت کرده بودیم که این همکاری ها ممکن نشد. به عنوان نمونه با حسین پارسایی برای روی صحنه بردن نمایشی در فرهنگسرای اندیشه صحبت هایی صورت گرفته بود که به دلیل مشغله کاری وی این فرصت مهیا نشد. در سال ۹۵ نیز رویکردمان تولید آثار فاخری است که بتوانند مخاطب عمومی را نیز جذب کنند.

برپایی دو رویداد هنری در سال ۹۵

وی درباره دیگر برنامه هایی که در سال ۹۵ در دستور کار مرکز هنرهای نمایشی شهرداری تهران قرار دارد، گفت: برگزاری پنجمین جشنواره تئاتر شهر و سومین سوگواره خمسه جزو برنامه های اصلی ما برای سال آینده هستند و قطعا با افتتاح مرکز تئاتر خاوران و مرکز تئاتر تجربی صبا رویکرد ما در برگزاری این دو جشنواره نیز تغییر خواهد کرد و اجرای نمایش های این دو رویداد هنری به این دو مجموعه تئاتری منتقل خواهد شد.
نظر شما