سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۶
کد خبر: ۸۶۵۰۲
|
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶
دومین رالی عکاسی تئاتر برگزار می‌شود
«مسابقه عکاسی ۱۰ استاد» دومین تجربه رالی عکاسی جشنواره تئاتر شهر است که به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های پنجمین دوره این جشنواره برگزار می‌شود.
«مسابقه عکاسی ۱۰ استاد» در پنجمین جشنواره تئاتر شهربه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ هدف از برگزاری این بخش علاوه بر بهره‌گیری از نگاه عکاسان نوگرای تئاتر و استفاده از تجربه این هنرمندان و نگاه حرفه‌ای این حوزه ترکیب مناسب از هنر میان‌رشته‌ای عکاسی و نمایش است.
  
در این طرح که به‌عنوان طرح «مسابقه عکاسی ۱۰ استاد» از آن یاد می‌شود، ۱۰ نفر از عکاسان حرفه‌ای که سابقه آموزش و حضور جدی در عکاسی کشور داشته‌اند به‌عنوان استاد و هدایت‌کننده با شرکت‌کنندگان همراه شده و به‌صورت گروهی، شرکت‌کنندگان را از روز اول جشنواره تا انتها راهنمایی می‌کنند.
  
در طرح مسابقه عکاسی ۱۰ استاد، عکاسان شرکت‌کننده همراه با هم‌گروهی و یک استاد، به‌صورت رالی در روزهای جشنواره عکاسی کرده و هر گروه هر شب و بعد از عکاسی روزانه از نمایش‌های جشنواره در فضای کارگاهی حاضرشده و بعد از مدت‌زمان لازم برای انتخاب و ویرایش، عکس‌های منتخب خود را برای امتیازگیری به بخش داوری تحویل می‌دهند. تمامی عکس‌های گروه‌های ده‌گانه پس از کدگذاری، توسط داوران، امتیازدهی می‌شود و این امتیازها در پرونده کاری گروه‌ها ذخیره و به امتیازهای روزهای دیگر افزوده می‌شود. 
    
ستاد جشنواره، دو هفته مانده به آغاز جشنواره کارت شرکت در نشست را به همه عکاسانی که عکس‌های خود را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند، ارائه خواهد کرد. عکاسانی که کارت یارگیری دریافت می‌کنند در روز یارگیری در سالن اجتماعات حاضر خواهند شد که ۱۰ روز قبل از نشست به عکاسان شرکت‌کننده اعلام خواهد شد. در این نشست ۱۰ نفر از استادان عکاسی نیز در سالن و همراه با شرکت‌کنندگان حاضر و تمامی عکس‌ها با کدهای مخصوص و در سکوت کامل عکاسان به نمایش درخواهد آمد. از بین عکس‌های به نمایش درآمده هر استاد کدهای موردنظرش را بدون شناخت عکاس و فقط از روی عکس‌های عکاسان انتخاب و یارگیری می‌کند.
  
در صورتی که یک عکاس مورد انتخاب دو یا چند استاد به صورت مشترک باشد، حق انتخاب به عکاس داده می‌شود تا با ارائه دلیل استاد را انتخاب کند. 
 
در گروه هر استاد، ۴ شرکت‌کننده حضور خواهد داشت و جمعاً ۴۰ عکاس همراه با ۱۰ استاد عکاسی در بخش رالی باهم به رقابت خواهند پرداخت.
 
هر شرکت‌کننده موظف است روزانه ۵ قطعه عکس از هر نمایشی که استاد عکاسی از بسته روزانه نمایش‌ها برایش انتخاب می‌کند، بعد از مشاوره با استاد و هم‌تیمی‌های خود و حداکثر تا ۲ ساعت بعد از اجرای آخرین نمایش را به‌صورت تیمی به میز داوری تحویل دهد.
 
با توجه به تعداد نمایش‌های حاضر در جشنواره در دو بخش عکاسی صحنه و عکاسی خیابانی، هر گروه موظف است از بسته روزانه خود که شامل هر دو ژانر نمایشی می‌شود برنامه عکاسی‌اش را تکمیل کند. امکان اینکه نمایشی از بسته روزانه حذف و یا نمایشی دیگر جایگزین آن شود وجود ندارد.
  
پس از تکمیل جدول برنامه اجراهای نمایشی در جشنواره، قرعه‌کشی برنامه عکاسی هر گروه از نمایش‌ها با حضور اعضای گروه‌ها انجام و بسته روزانه هر گروه مشخص می‌شود. عکاسان به‌صورت روزانه و توسط استاد گروه خودشان برای عکاسی از نمایشی که در بسته روزانه‌شان قرار دارد انتخاب می‌شوند. استاد گروه تعیین می‌کند که کدام عکاس در روز اجرا از چه نمایشی عکاسی کند و عکاسان حق اعتراض به انتخاب استاد خود را ندارند، اعم از اینکه انتخاب استاد از بین نمایش‌های صحنه‌ای باشد و یا خیابانی.
 
بدیهی است انتخاب گروه برتر با توجه به مجموع امتیازات کسب‌شده توسط هر چهار عکاس انجام می‌شود و داوران هر شب بعد از دریافت عکس‌ها، امتیازات هر عکس را برای ارزیابی نهایی ثبت خواهند نمود. توضیحات کامل روش ارسال عکس و چگونگی داوری عکس‌های این بخش به‌صورت مکتوب و بعد از یارگیری در اختیار عکاسان پذیرفته‌شده قرار خواهد گرفت.
 
عکاسان شرکت‌کننده علاوه بر حضور در کارگاه‌های آموزشی که به‌منظور ارتقای سطح علمی عکاسان برگزار می‌شود موظف هستند، از زمان آغاز نمایش‌ها (بعدازظهرها)‌ تا زمان تحویل عکس‌ها به گروه داوری که اغلب تا ساعت‌های پایانی روز به طول می‌انجامد در برنامه حاضر باشند. بدیهی است عدم شرکت در هر یک از نشست‌ها بدون اطلاع قبلی مترادف با حذف عکاس از دور مسابقه است.
 
چنانچه هر عکاسی بنا بر دلایلی از ادامه فعالیتش در مسابقه انصراف دهد، عکاس دیگری که در روز یارگیری در فهرست همان استاد قرار داشته و این فهرست تا روز آخر جشنواره در اختیار دبیر بخش عکس جشنواره است، انتخاب و جایگزین خواهد شد.
 
داوران به هر عکس از ۱ تا ۱۰ امتیاز می‌دهند. به عبارتی به بدترین عکس هر عکاس نیز حداقل یک امتیاز تعلق خواهد گرفت؛ بنابراین تلاش عکاسان برای ارائه پنج عکس از تمامی نمایش‌های اجراشده در یک روز قابل‌ملاحظه خواهد بود.

به همه اعضای گروه برتر «مسابقه عکاسی ۱۰ استاد»، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و نیز جایزه نقدی به میزان هر نفر یک میلیون تومان و به استاد گروه برتر دو میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

به همه اعضای گروه دوم مسابقه ۱۰ استاد، لوح تقدیر و نیز جایزه نقدی به میزان هر نفر پانصد هزار تومان و به استاد گروه برتر یک‌میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

ستاد برگزاری جشنواره مجاز به استفاده از همه عکس‌های ارسالی در طی دو مرحله یارگیری و رالی، با رعایت حقوق معنوی عکاسان در کتاب و برنامه‌های جشنواره است.

بدیهی است تنها عکاسانی مجاز به حضور در مسابقه هستند که دارای دوربین‌های قطع متوسط و حرفه‌ای با تنظیمات دستی باشند.

اسامی ۱۰ استاد مسابقه متعاقباً توسط ستاد جشنواره اعلام خواهد شد.

حضور همه عکاسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای کشور در مسابقه آزاد است. عکاسان علاقه‌مند موظف به ثبت‌نام در دبیرخانه جشنواره به شکل تکمیل و ارسال فرم مخصوص از طریق ایمیل به نشانی f.t.c.phototheater@gmail.com هستند. عکاسان متقاضی حضور در «مسابقه عکاسی ۱۰ استاد» باید ۱۰ قطعه عکس از میان عکس‌های خود (اعم از عکس تئاتر و یا هر عکس در ژانرهای دیگر)  را به ابعاد ۳۰×۲۰ و کیفیت ۳۰۰ DPI،  انتخاب و حداکثر تا تاریخ ۳۰ خردادماه به نشانی ایمیل f.t.c.phototheater@gmail.com ارسال کنند.

پنجمین جشنواره تئاتر شهر با سه موضوع اصلی سبک زندگی و حقوق و اخلاق شهروندی، هویت اسلامی و ایرانی در شهر تهران و نشاط و امید در زندگی شهروندان، از هنرمندان برای شرکت در این جشنواره دعوت می کند.

 این جشنواره در هشت بخش مسابقه تئاتر صحنه­‌ای، مسابقه تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر خیابانی، تئاتر شورایی، مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی، مسابقه عکاسی تئاتر، مدرسه‌ی تئاتر، و بخش ویژه برگزار خواهد شد.

گروه‌های نمایشی تا پایان اردیبهشت‌ماه برای شرکت در این جشنواره فرصت دارند. برای مشاهده فراخوان این جشنواره کلیک کنید.
مطالب مرتبط
نظر شما