سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۸
کد خبر: ۸۶۵۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
آیین گشایش نمایشگاه آثار ششمین جشنواره بین‌المللی پوستر خلیج فارس و تجلیل از برگزیدگان این جشنواره شامگاه دیروز چهارشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه در آستانه فرا رسیدن روز ملی خلیج فارس با حضور بیژن پورمند مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ و رئیس فرهنگسرای فردوس، ایرج میرزاعلیخانی از استادان برجسته گرافیک، محمد اردلانی دبیر این جشنواره، استاد قدمعلی سرامی استاد دانشگاه و پژوهشگر ایرانی در حوزه زبان فارسی و جمعی از طراحان راه‌یافته به نمایشگاه و برگزیدگان در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدرضا آزادی‌نژاد معاون آفرینش و اجرا مراکز فرهنگی هنری منطقه ۵ و فرهنگسرای فردوس در ابتدای این مراسم ضمن قدردانی از تمامی هنرمندانی که در جشنواره بین‌المللی خلیج فارس با هنرنمایی خودشان آثاری در قالب پوستر خلق کردند، گفت: باید قدردان شهدای هشت سال دفاع مقدس باشیم که با خون خود و از جان گذشتگی و ایثار این زمینه را فراهم کردند که ذره‌ای از خاک ایران قابل گذشت نیست. 

نگاهی به خلیج فارس از منظر زبان‌شناسی

در ادامه مراسم قدمعلی سرامی استاد دانشگاه و پژوهشگر ایرانی در حوزه زبان فارسی با ارائه توضیحاتی پیرامون کلمه خلیج فارس از دیدگاه زبان‌شناسی گفت: کلمه خلیج از دو جزء «خَل» که در زبان مادری بخش‌های غربی ایران به ویژه لُری و لهجه‌های شوشتری، دزفولی و بهبهانی به معنی کج و منحنی و «یج» که در زبان مادری ما پسوند نسبت است تشکیل شده، بنابراین خلیج فارس به معنی پیشرفتگی آب در خشکی‌های ایران است.

وی افزود: دهخدا درباره این‌که ایرانی‌ها از چه زمانی بر این بخش از دریای فارس سلطه داشته است، عنوان می‌کند که متعلق به روزگاران قبل از میلاد مسیح (هزار اول قبل از میلاد مسیح) است، ایرانیان استیلای دریایی بر خلیج فارس داشتند و اعراب از‌‌ همان قدیم این نواحی و بحر عمان را می‌گفتند بحر الفارس و خلیج را خلیج فارس و یا عجم عنوان می‌کردند. 
 
این استاد دانشگاه بیان کرد: بیشتر جزایر کوچکی که در خلیج فارس هستند همچون مینو، هرمز، هنگام، خارک و... نام‌های ایرانی دارند که این موارد حاکی از ایرانی بودن خلیج فارس است. 
 
قدمعلی سرامی در پایان تصریح کرد: ایران تنها به خاکش ایران نیست بلکه وقتی کشورمان را با عنوان آب و خاک ایران یاد می‌کنیم یعنی دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس هم همچون میراث آبا و اجدادی ما است. 
 
 انتخاب برگزیده‌ها از میان ۷۶۴ اثر

در بخشی دیگر از این مراسم محمد اردلانی دبیر ششمین جشنواره بین‌المللی پوستر خلیج فارس گفت: ششمین جشنواره ملی و بین‌المللی پوستر خلیج فارس از سوی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۵ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همکاری پایگاه مردم‌نهاد «خلیج فارس ما» و گروه هنری نومانا برگزار شد. 
 
وی ادامه داد: فراخوان ششمین دوره از این رویداد بین‌المللی اسفندماه ۹۴ اعلام شد و شرکت‌کنندگان تا سی‌ام فروردین‌ماه ۷۶۴ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که از آن میان ۳۱ اثر به نمایشگاه راه یافت. 
 
دبیر اجرایی ششمین جشنواره بین‌المللی پوستر خلیج فارس در ادامه به معرفی طراحان این ۳۱ اثر پرداخت و افزود: امین وطنی، امیرحسین عبادیان، بهناز جلدی، داود کلاهدوزان، فرید نامی، فاطمه بذرافشان، حمیدرضا بلندی، حسام بیک‌محمدی، حسین عبدی، حسین رسولی، کارو احمدی، کوروش کریمی، مهناز محمدخانی، مریم فرهادی، مرضیه رحیم‌زاده، مجتبی شبان، مرتضی نادری، مصطفی روستا، ناصر خادم، نصیر بشیری، نوید اچگان، رامین عبدی، رباب فاضل، سعید رضوانی، ساناز صادقی، سید جواد، شیرین برزگر، سهیلا خانلو، زهره دنیا‌دیده، زهرا خضایی و زهرا مودتی از هنرمندانی هستند که آثارشان به نمایشگاه راه یافته است. 
 
این مدرس و طراح گرافیک یادآور شد: آثار راه‌یافته به نمایشگاه را بیونگ چوی (کره جنوبی)، رفیق المانسی (مصر)، ماریا پاپیفستاچیو (یونان)، انور اوشکین (ترکیه)، ایرج میرزاعلیخانی، آرش تنهایی، هما دلورای و حسین محمدی وحیدی از ایران انتخاب کردند. همچنین داوری آثار برای کسب رتبه‌های بر‌تر را استادان فین نیگارد (دانمارک)، سرگه سروو (روسیه)، ریچارد ب. دابل دی (آمریکا)، اورهان اردهانلی (ترکیه)، ریزارد کاجا (لهستان)، ابراهیم حقیقی و محمد اردلانی از ایران بر عهده داشتند. 
 
وی با اشاره به برگزاری کارگاه سه روزه طراحی پوستر خلیج فارس، گفت: این کارگاه برای ارتقای سطح کیفی و کمی آثار هنرجویان علاقه‌مند به حضور در جشنواره برگزار و حدود ۳۰ اثر تولید شد. 
 
اردلانی عنوان کرد: در این نمایشگاه ۳۱ اثر برگزیده‌ی هیئت انتخاب آثار به همراه ۳۰ اثر از آثار هنرجویان کارگاه طراحی پوستر خلیج فارس به سرپرستی محمد اردلانی و همچنین آثار استادان مدعو در قالب‌های پوستر، تایپوگرافی، تصویرسازی، آرت ورک و لباس در گالری‌ ۱ و ۲ نگارخانه پردیسان به نمایش گذاشته شده است. 
 
ضرورت استفاده از پرچم کشورمان در منازل ایرانی

در ادامه ایرج میرزاعلیخانی از استادان برجستهٔ گرافیک و یکی از داوران ششمین جشنواره بین‌المللی پوستر خلیج فارس گفت: قطعا عموم ایرانیان به پرچم جمهوری اسلامی کشور علاقه‌مند هستند ولی متاسفانه هیچ نمودی ندارد، به طوری که می‌توانیم همچون مردمان کشورهای دیگر از پرچم کشورمان در منازل خود استفاده کنیم. 
 
وی با بیان این‌که بیش از ۷۰ درصد از آثار این رویداد بین‌المللی به راحتی می‌تواند در سطح جهانی مطرح شود، پیشنهاد کرد: این آثار در سطح شهر، فرودگاه‌ امام خمینی (ره) و مسیر رفت و آمد میهمانان خارجی نصب شود. 
 
در ادامه بیانیه هیات داوران ششمین جشنواره بین‌المللی پوستر خلیج فارس، پیش از اهدای جوایز از سوی ایرج میرزاعلیخانی قرائت شد. متن این بیانیه به این شرح است: 
 «دبیرخانه ششمین جشنواره ملی خلیج فارس بر این اعتقاد است که برگزاری چنین جشنواره‌هایی، تاثیر قابل توجهی در ارتقا فرهنگ اجتماعی، هنری و سیاسی جامعه دارد و نمود آن به خارج از مرزهاست، لذا توجه به ابلاغ جهانی پیام خلیج همیشه فارس و همچنین توجه به مخاطب جهانی را سرلوحه معیارهای این جشنواره قرار داده و کار‌شناسان مطرح طراحی پوستر با نگاه‌هایی گوناگون از نقاط مختلف دنیا انتخاب کرد. 

انتخاب داوران خارجی برای یک رویداد ملی ازین روی بود که به جای خود گوییمُ خود قضاوت کنیمُ خود شنویم، دیگرانی که مخاطبان واقعی موضوع جشنواره خلیج همیشه فارس در سراسر دنیا هستند را اینبار قاضی واقعی قرار دهیم. 

بر این اساس و برای اعمال نظر فنی داوران، سیستم داوری آنلاین با امکان اعطای امتیاز به هر پوس‌تر با توجه به ویژگی‌های حرفه‌ای برای هر یک از هیأت داوران بدون اطلاع از نام طراح و امتیاز اعطا شده توسط دیگر داوران طراحی و اجرایی شد تا سالم‌ترین نوع داوری بدون هرگونه اعمال نفوذ شرکت کنندگان یا دیگر داوران بر روی یکدیگر به وقوع پیوست. 

و هیچ چیز سخت‌تر از انتخاب نبود، آن هم میان ۷۶۴ اثر زیبا و تلاش‌های خالصانه برای پاسداشتِ آب و خاک و نامِ این مرز و بوم. لیکن فضای محدود نمایشگاهُ قانون نانوشتهٔ همهٔ مسابقات و نمره‌های متفاوتی که مجموع هیأت داوران بین المللی به آثار ارسالی دادند اجباری بود که باعث راه یابی ۳۱ اثر از فراخوان، ۲۴ اثر از بخش ورک شاپ به بخش نمایشگاه جشنواره و حسرت ما برای نمایش دادن باقی پوستر‌ها شد. 

و صد البته بی‌شک پایداری نام خلیج فارس در جهان گواهی حضور اصلی جشنوارهٔ ملی پوستر خلیج فارس است، که همهٔ شما برندگان آن هستید. 
 
دبیرخانهٔ تارنمای MyPersianGulf. ir ضمن سپاسگزاری از مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۵ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای فردوس، گروه هنری نومانا، سایت نگارخانهٔ ایرانی و همهٔ شرکت‌کنندگان و حامیان این حرکت ملی، امیدوار است با همت جمعی ملت بزرگ ایران و حمایت متولیان فرهنگی کشور، این جشنواره تداوم یافته و با ارتقای آن به سطح جهانی، راستی و درستی خلیج همیشه فارس و ایران اسلامی را با هنر گرافیک به جهان رسا‌تر بنمایانیم. 
 
تصویرگری کودکان از خلیج فارس
 
برگزاری کارگاه نقاشی کودکان با موضوع خلیج فارس از جمله برنامه‌های جنبی این مراسم بود که طی آن جمعی از کودکان به منظور آشنایی با خلیج فارس، جایگاه آن در میان کشور‌ها و اهمیت نام فارس بر خلیج نیلگون با همراهی و راهنمایی می‌شا اکبری و صدف مهدی‌زاده از مربیان نقاشی به خلق اثر پرداختند. 
 
پخش کلیپ گزارش اجرایی ششمین جشنواره بین‌المللی پوستر خلیج‌فارس، شعرخوانی صابر قدیمی از شاعران جوان کشورمان و اجرای خوانندگی «بابک برهانی» خواننده موسیقی پاپ کشورمان بخشی دیگر از برنامه‌های این مراسم بود. 
 
تجلیل از مقام هنری برگزیدگان جشنواره بین‌المللی پوستر خلیج فارس

 دبیرخانهٔ ششمین جشنوارهٔ بین‌المللی پوستر خلیج فارس با توجه به اختلاف میانگین امتیازات داده شده توسط هیأت داوران، تلاش هنرمندانی چون امیرحسین قیصری، محمد شفق، ریحانه علایی، نوید اچگان، بهزاد نوحسینی و داریوش وارث را حائز تقدیر دانست و در ادامه با حضور بیژن پورمند، ایرج میرزاعلیخانی و محمد اردلانی، تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی ۴۰ میلیون ریالی مشترکاً به بهاره فراست کیا، ایمان یزدان‌پژوه و نرگس غیومیان؛ تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی مشترکاً به مجتبی نوبهار و سادات آگوچکیان و تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی ۲۰ میلیون ریالی به علیرضا (ارسطو) معظمی اهدا شد.
نظر شما