جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۶۷۳۶
|
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
مراسم رونمایی از آثار هنرمند آلمانی برگزار شد
رونمایی از آثار گونتر اوکر که با تاثیر از اشعار حافظ خلق شده، روز شنبه ۱۸ اردیبهشت با حضور هنرمندان، مسئولان فرهنگی و علاقه‌مندان به هنر در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) انجام شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم رونمایی از نمایشگاه آثار گونتر اوکر، هنرمند ۸۲ ساله آلمانی به نام «کرنش به حافظ» برگزار شد. این مراسم از ساعت ۱۸ روز شنبه ۱۸ اردیبهشت در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) اجرا شد و هنرمندان و مسئولان فرهنگی از جمله محمود صلاحی، هوشنگ مرادی کرمانی، لوریس چکناواریان، رسول نجفیان، غلامحسین میرخانی، کامبیز درمبخش، احمد عربانی، اصغر همت در این برنامه حضور داشتند. هنرمندان آلمانی نیز مهمانان ویژه این آیین افتتاحیه بودند. 

هنر متعلق به همه بشریت است
محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری در سخنانی درباره ارتباط فرهنگی میان هنرمندان ایرانی و هنرمندان آلمانی گفت: از هنرمند بزرگ آلمان و جهان، آقای گونتر اوکر تشکر می‌کنم که ارزشمندترین نمایشش را در گرامیداشت مقام حافظ به نام «کرنش به حافظ» اجرا کرده است. در بزرگی و عظمت حضرت حافظ هنرمندان بزرگی در گوشه گوشه جهان سخن گفته‌اند و در این فرصت کم مجال نیست که آنها را نام ببریم و از نکاتی که در مورد حافظ گفته‌اند، سخنی به میان بیاوریم. ولی باید از یکی از علاقه‌مندان حافظ از کشور آلمان به نام «گوته» نام ببریم. او خودش می‌گوید من برای اشعارم تاثیر زیادی از حافظ گرفته‌ام، خودش هم شاعری بزرگ است و شهرت بین‌المللی دارد و سروده‌هایش را با الهام از حافظ در دیوان شرقی و غربی منتشر کرده، کتابی که بارها در جهان چاپ شده و امروز در دنیا طرفداران زیادی دارد. 

وی افزود: حضور جناب آقای گونتر اوکر فرصتی است که از دریچه چشم یک هنرمند بزرگ آلمانی به اشعار حافظ نگاه کنیم و همراه با همه اقوام و ملل جهان در کنار نوای صلح و انسانیت از پیام‌های آموزنده حافظ بزرگ بهره ببریم. جا دارد از خانم ماریا شوگراف، وزیر مختار سفارت آلمان هم تشکر کنیم که در برگزاری این مراسم خیلی کمک کردند. تشکر آخرم به خاطر این است که آقای گونتر اوکر پیام‌ حافظ را از دید خودش به همه مردم جهان رسانده است. 

صلاحی با اشاره به رویکرد شهرداری به هنر تصریح کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همیشه از هنرمندان بزرگ دنیا استقبال می‌کند. چند ماه پیش میزبان آقای لخمایوفسکی بودیم. اعتقاد ما بر این است که هنر متعلق به همه بشریت است و نمی‌تواند در یک جا مسدود بماند. باید انتشار پیدا کند که همه بشریت از آن استفاده کنند. ما تجلی یک هنر را در انسان از عنایات خدای بزرگ می‌دانیم و اگر کسی این جلوه خدا را دریافت کرد، متعلق به همه بشریت است. ایرانی باشد یا آلمانی فرقی نمی‌کند. 

برای حافظ ارزش زیادی قائل هستم
آقای گونتر اوکر، چهره اصلی مراسم و خالق مجموعه آثار «کرنش به حافظ» هم متن آماده‌ای به این شرح قرائت کرد: با کمال میل به اولین خاطراتم از کشور شما و پذیرایی صمیمانه شما و دوستی‌هایی که ایجاد شد، فکر می‌کنم. من برای شاعر بزرگ حافظ ارزش زیادی قائل هستم، برای آزادی شاعرانه‌اش و برای نزدیکی عمیقش به احساسات انسانی و برای شور و اشتیاق و رنجی که در آفرینش هستی می‌بیند و اینها را در آثار خودش نشان می‌دهد. اشعار حافظ چیزی است مابین آنچه که قابل گویش است و چیزی که قابل گویش نیست. این اشعار این انگیزه را به من دادند که آثار او را با رنگ‌هایی که به کار بردم همراهی کنم و با آوازی پر از رایحه باغ بهشت در دشتی به فراخی اشتیاق که بر فراز آن باد شرقی می‌وزد. همه اینها این انگیزه را به من داد که نوشته‌های این شاعر را تزیین کنم و تاجی بر سر آن بنهم. 

حافظ‌ خوانی رسول نجفیان و اجرای دونوازی کمانچه و دف استاد هادی منتظری و استاد مسعود حبیبی، از دیگر بخش‌های مراسم بود. در پایان نیز از کتاب مجموعه آثار اوکر رونمایی شد.

نمایشگاه نقاشی «کرنش به حافظ» که با همکاری موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود به مدت دوماه تا ۱۵ تیرماه در طبقه سوم موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برپا خواهد بود. 

مطالب مرتبط
نظر شما