جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۵
کد خبر: ۸۷۰۱۲
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
در آیین نکوداشت میراث معنوی دفاع مقدس مطرح شد؛
آیین نکوداشت میراث معنوی دفاع مقدس با عنوان «آواهای ماندگار» و تجلیل از حماسه‌خوانان دفاع مقدس صبح روز یکشنه دوم خردادماه در سالن اصلی کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «آواهای ماندگار»، آیین نکوداشت میراث معنوی دفاع مقدس، با حضور آیت‌الله حسن‌‌زاده امام جمعه موقت اهواز، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، احمد محیط طباطبایی قائم مقام کمیته ملی موزه‌های ایکوم ایران، مهدی شفیعی مدیرکل مرکز نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد، خسرو نشان مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان، جمعی از فعالان فرهنگی و هنرمندانی از جمله ناصر پلنگی، احمد خلیلی‌فرد، محمد قلی‌پور و ... برگزار شد.
  
امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره این مراسم گفت: به مناسبت فرارسیدن سالروز گرامیداشت فتح خرمشهر آیین نکوداشت حماسه‌خوانان دوران دفاع مقدس توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان خوزستان و با مشارکت و همراهی معاونت هنری سازمان در شهر اهواز برگزار شد و در این مراسم حاج صادق آهنگران، حاج غلامرضا کویتی‌پور، حاج حسن و حاج حسین فخری که هر کدام نقش ارزنده‌ای در خلق آواها و نواهای ماندگار و اثربخش دوران دفاع مقدس داشتند تجلیل شدند. 
 
اگر پیروز شدیم مسجد را نقاشی می‌کنم

وی افزود: همچنین از خانواده‌ استاد فقید حبیب‌الله معلمی سراینده سرودهای دفاع مقدس و شهید جمشید برون اولین حماسه خوان روزگار دفاع قدردانی و تجلیل شد.
  
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از تاثیر اشعار زنده‌یاد معلمی در سرودهای حاج صادق آهنگران گفت و افزود: غیر از صدای ماندگار و حس و حال و شور و نشاط انقلابی حاج صادق، شعرهای زنده‌یاد معلمی بود که با مفاهیمی ساده و روان و پرمعنا، شور و شوقی را در شنوندگان ایجاد می‌کرد و کلمات و اشعار آهنگین زیبا و تاثیرگذار باعث شد تا این نواها در قالب گنجینه معنوی و میراث هنری دفاع مقدس جاویدان و ماندگار شود.
 
عبدالحسینی در ادامه گفت: یکی از نکات مثبت این مراسم، کنار هم قرار گرفتن ۶ چهره شاخص آواها و نواهای حماسی بود و اینکه از شهید جمشید برون که می‌توان او را از موثران آواهای جبهه به ویژه در فتح خرمشهر دانست هم تجلیل شد و این نشان‌دهنده دقت برگزارکنندگان در حفظ میراث معنوی دفاع مقدس است. 
 
وی افزود: زمانی که در حاشیه این مراسم با استاد ناصر پلنگی از سرآمدان نقاشی انقلاب اسلامی که نقاشی دیواری مسجد جامع خرمشهر هم اثر اوست سخن میگفتم، ایشان با یادآوری شجاعت و صلابت و تاثیر شهید برون خاطره جالبی هم نقل کرد. استاد پلنگی گفت: «در همان بحبوحه فتح خرمشهر، جمشید گفت که اگر بعد از عملیات پیروز شدیم و زنده ماندم در بالای مسجد جامع به حماسه‌خوانی و اذان‌گویی می‌پردازم تا نشانه این پیروزی باشد و من گفتم که اگر این امر اتفاق بیفتد من هم دیواره‌های مسجد جامع را نقاشی می‌کنم. جمشید در همان عملیات شهید شد و من به نشانه پیروزی و بر اساس قولم به این شهید والامقام در همان شرایط و با امکاناتی اندک شروع به کشیدن روایت خرمشهر بر دیواره‌های مسجد جامع کردم» 
   
عبدالحسینی در پایان گفت: جای آن است که یاد و خاطره آن روزگاران را گرامی بداریم و به همه هنرمندان متعهد این مرز و بوم که آثار ماندگاری را خلق و ارائه و ثبت کردند، درود بفرستیم. 
نظر شما