چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۲
کد خبر: ۸۷۳۰۵
|
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
نهمین نشست کارگاهی محفل داستان با هم بخوانیم در فصل بهار عصر روز سه‌شنبه مورخ ۱۸ خرداد ماه ۹۵ با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
ونه گات می‌گوید حاکمان آمریکا سالانه برای اهداف جنگ‌طلبانه خود، میلیاردها دلار را صرف مسائل  واهی می‌کنند
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای این نشست دو نفر از مخاطبان داستان‌های خود را خواندند و سپس شرکت‌کنندگان این نشست نظرات خود را درباره داستان‌های خوانده شده مطرح کردند. 

در این نشست هم‌چنین داستان اپیکاک نوشته کورت ونه گات با هم خوانی شد و مخاطبان درباره این داستان دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

گودرزی پس از خوانش داستانی از کورت ونه گات، این نویسنده آمریکایی را معرفی کرد و درباره داستان‌های او گفت: آثار ونه گات غالباً ترکیبی از طنز سیاه و مایه‌های علمی و تخیلی است که از میان آثار متعدد او گهواره گربه، سلاخ خانه شماره پنج و صبحانه قهرمانان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این مجموعه داستان شامل ترجمه ۶ داستان کوتاه با عناوین میمون خوش آمدی، همسایگی، راهی دراز به سوی همیشه، عمارت‌هایی هر چه باشکوه‌تر، آدم و اپیکاک است.

این داستان‌نویس و منتقد ادبیات داستانی در ادامه تصریح کرد: ونه‌گات در داستان‌هایش همواره موقعیت انسان امروز را برمی‌کاود و به تصویر می‌کشد. در  این داستان، اپیکاک ماشین کامپیوتری است که نمی‌خواهد به جنگ فکر کند، بلکه می‌خواهد از پروتوپلاسم ساخته شود و عاشق باشد. سرانجام این ماشین چون نمی‌تواند وضعیت ماشینی خود را تحمل کند، منهدم می‌شود و از بین می‌رود.

گودرزی هم‌چنین افزود: اپیکاک، داستانی علمی تخیلی است. درباره زمانی که ربات‌ها مانند انسان‌ها احساس دارند. زمان وقوع داستان، زمانی است که شوروی هنوز فروپاشی نشده و استالین بر سر قدرت است و دولت آمریکا برای برتری نظامی بر شوروی، از ربات‌ها استفاده می‌کند ولی به احساسات و عواطف مردم توجهی ندارد.

این مدرس ادبیات داستانی در پایان این کارگاه گفت: البته در زیرلایه داستان اپیکاک نقدی تند بر وضعیت سیاسی کشور آمریکا دیده می‌شود و نویسنده در این داستان این موضوع را مطرح می‌کند که حاکمان آمریکا سالانه فقط برای اهداف جنگ‌طلبانه خود میلیاردها دلار از بودجه کشور را صرف مسائل واهی می‌کنند.

گفتنی است بخش پرسش و پاسخ مخاطبان از کارشناس برنامه، در بخش پایانی این کارگاه برگزار شد.

 






نظر شما