شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۸
کد خبر: ۸۷۵۲۳
|
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
محمدرضا گودرزی در جلسه نقد کتاب «ناکامی» نوشته آنتوان چخوف:
اولین نشست کارگاهی محفل داستان با عنوان «با هم بخوانیم» در اولین روز از اولین ماه فصل تابستان عصر روز سه شنبه ۱ تیر ماه با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه مندان به ادبیات داستانی برگزار شد.
حماقت، تنها عامل شکست شخصیت‌های داستان استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این کارگاه با هدف آموزش مبانی داستان با هم خوانی داستان‌ها، بررسی عناصر و نقد و بررسی داستان برگزار می‌شود. ابتدا یک نفر از مخاطبان داستان‌های خود را خواند و سپس شرکت کنندگان این نشست نظرات خود را درباره داستان‌های خوانده شده مطرح کردند. سپس کار‌شناس برنامه به شرح نظرات تکمیلی خود را در مورد داستان‌ها پرداخت و نکاتی درباره آن مطرح کرد. در ادامه، داستان «ناکامی» نوشته آنتوان چخوف با هم خوانی شد و مخاطبان درباره این داستان دیدگاه‌های خود را بیان کردند. 

گودرزی پس از خوانش داستان، این نویسنده روسی را معرفی کرد و درباره داستان‌های او گفت: چخوف نویسنده معروف روسی است و آثار وی غالبا در باره مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دوره زمانی خودش است. 

گودرزی در باره این داستان گفت: «ناکامی» داستانی واقع گراست که به مسائل اجتماعی و مشکلات روز جامعه زمان خود اشاره دارد. 

کار‌شناس برنامه در مورد ویژگی‌های این کتاب گفت: طنز جزء جدایی ناپذیر داستانهای چخوف است و او به کمک طنز به نقد رفتار قشر متوسط جامعه می‌پردازد و نقشه‌های حقیرانه‌شان را در مورد مسایل زندگی به سخره می‌گیرد. 

در این داستان حماقت شخصیت‌ها باعث می‌شود که نقشه‌شان برای وادار کردن مرد جوان به ازدواج با دخترشان شکست بخورد. 

بخش پایانی این نشست به بررسی تمرینهای مخاطبان و پرسش و پاسخ آنان از مدرس کارگاه اختصاص داشت.
نظر شما