سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۳
کد خبر: ۸۷۵۹۸
|
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
حجت‌الاسلام سید محمود دعایی در مراسم «نمازآخر- نمازخونین» شهید بهشتی را بنیانگذار رنسانس در حوزه علیه دانست. رحیم زریان، تدوینگر کتاب «تابستان سوم» نیز شهید بهشتی را همچنان مظلوم نامید و گفت: هنوز کنگره‌ای بین‌المللی درباره نظرات فقهی و اندیشه‌ای این شهید برگزار نشده است و کتاب‌های او به درستی برای نسل جوان معرفی نشده‌اند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین بزرگداشت «شهدای هفتم تیر» با عنوان «نمازآخر- نمازخونین» و رونمایی از کتاب «تابستان سوم» شامگاه ۶ تیرماه ۹۵ با حضور سید محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، محبوبه بهشتی، فرزند شهید سید محمدحسینی بهشتی، رحیم زریان، تدوینگر کتاب «تابستان سوم»، سید علیرضا حسینی بهشتی، سید محمدرضا حسینی بهشتی و جمعی از خانواده و دوستداران شهید بهشتی در خانه موزه انی شهید برگزار شد.
  
سید محمود دعایی در این برنامه از شهید بهشتی به عنوان بنیانگذار رنسانس در حوزه‌های علمیه یاد کرد و گفت: ما او را پایه‌گذار نظم و انضباط در حوزه علمیه قم می‌دانیم؛ چرا که پیش از آن حوزه‌های علمیه دچار بی‌نظمی و بی‌برنامگی بودند. شهید بهشتی پذیرش طلاب را در مدارس خاص در اولویت قرار داد و با دستور وی، پیشینه اعتقادی و علمی طلبه‌ها بررسی می‌شد و به آن مدارس معرفی می‌شدند تا افزون بر دروس سنتی، از علوم روز نیز آگاه شوند و بتوانند به عنوان روحانی مطلع در جامعه حاضر شوند.
 
به گفته وی، در پی تاثیرگذاری این روش، شهید بهشتی به تهران تبعید شد. رژیم پهلوی شرایط سختی را در تهران بر وی تحمیل کرد و شهید بهشتی نیز پیشنهاد نماینده مراجع در خارج از کشور را پذیرفت که به هامبورگ برود. وی در آنجا محیط اسلامی را مطابق با محیط خود سامان داد. جزوه‌هایی را تدوین کرد و برای مراجع آن زمان از جمله آیت‌الله گلپایگانی می‌فرستاد تا از نظر آنان درباره این جزوه‌ها آگاه شود.
  
دعایی سپس به بیان خاطره‌ای از زبان آیت‌الله گلپایگانی درباره شهید بهشتی پرداخت و اظهار کرد: وقتی آیت‌الله گلپایگانی از او خواست تا برای مدرسه جدید حوزه علمیه برنامه‌ای تدوین کند، شهید بهشتی آموزش زبان انگلیسی را هم در آن برنامه لحاظ کرد. او شیوه تازه‌ای را در آموزش طلاب حوزه علمیه قم راه‌اندازی کرد و من از طلبه‌هایی بودم که در برنامه‌های شبانگاهی آموزش زبان انگلیسی که به کوشش او در مدرسه «دین و دانش» برگزار می‌شد، حضور می‌یافتم.

شاگرد شهید بهشتی، با اشاره به این‌که برخی افراد، طلاب را از حضور در جلسه‌های شهید شریعتی منع می‌کردند، افزود: شهید بهشتی موافقان و مخالفان حضور در سخنرانی‌ها و جلسه‌های شهید شریعتی را فراخواند و تمام سخنان آن‌ها را شنید. سپس گفت آن‌هایی که در شیوه‌های نوگرایانه اسلام را جست‌وجو می‌کنند حق دارند و نباید تخطئه شوند.

خاطرات شیرین دختر کوچک آیت‌الله بهشتی
 
سپس محبوبه بهشتی، فرزند آخر شهید دکتر محمد حسینی بهشتی در سخنانی به بیان خاطراتی از پدرش پرداخت و گفت: معمولاً وقتی از افرادی با ابعاد برجسته سیاسی و دینی یاد می‌شود، وجه عاطفی زندگی آن‌ها نادیده گرفته می‌شود. من متولد ۱۳۵۳ هستم و کوچکترین فرزند وی محسوب می‌شوم. به واسطه همین، اجازه داشتم در جلسه‌های مختلف در کنار پدرم حضور داشته باشم؛ هرچند از محتوای آن جلسه‌ها چیزی متوجه نمی‌شدم.
 
وی ادامه داد: در اوایل انقلاب اسلامی که سوخت‌رسانی دچار مشکل شده بود، در منزل ما که اکنون در آن حضور دارید، مجبور بودیم فقط یک اتاق را که همان اتاق جلسه‌های پدرم بود، گرم نگه داریم. شب همان‌جا استراحت می‌کردیم و صبح‌هنگام اعضای خانواده به سرعت فضا را برای حضور میهمانان پدرم فراهم می‌کردند. یک بار من بیدار شدم دیدم که فقط من، با بستری کودکانه در وسط جمع میهمانان پدرم خواب هستم! آن‌ها مشغول بحث بودند و به من توجهی نداشتند. بسیار از این اتفاق خجالت‌زده شدم و سعی کردم خودم را به زیر عبای پدرم برسانم. چون چادر کوچکم را بر سر نداشتم، تا پایان جلسه همان‌جا ماندم. پس از آن، وقتی از مادرم دلیل بیدار نکردنم را جویا شدم، به من گفت: پدرت اجازه این کار را به ما نداد و گذاشت به خوبی استراحت کنی. از نظر او استراحت کودک نمی‌توانست مانعی برای آن فضا باشد. پدرم انسانی بسیار عاطفی و لطیف بود.

تاسف برای برگزار نشدن کنگره‌ای بین‌المللی درباره آیت‌الله بهشتی
رحیم زریان، شاعر و تدوینگر کتاب «تابستان سوم» در این برنامه این کتاب را شامل سروده‌های کلاسیک و نو در رثای شهادت دکتر محمدحسینی بهشتی معرفی کرد و گفت: حجت‌الاسلام دعایی، که یار دیرین نویسندگان و اهل اندیشه است، کار انتشار این اثر را در موسسه اطلاعات به انجام رساند.

وی ادامه داد: من با همکاری خانواده شهید دکتر بهشتی، سروده‌های 53 شاعر را در رثای شهید بهشتی گردآورده‌ام. سروده‌های این کتاب در قالب‌های غزل، مثنوی، رباعی، چارپاره و قصیده است. شاعرانی چون قیصر امین‌پور، مهرداد اوستا، فاطمه راکعی، مصطفی محدثی خراسانی و علیرضا قزوه  سروده‌هایی در این کتاب دارند. نام کتاب نیز با نظر فرزند شهید بهشتی از خلال سروده‌ای از سید ضاءالدین شفیعی انتخاب شده است.

زریان با بیان این‌که بهشتی هنوز هم مظلوم است، افزود: متاسفانه هنوز کنگره‌ای بین‌المللی درباره نظرات فقهی و اندیشه‌ای این شهید برگزار نشده است و کتاب‌های او به درستی برای نسل جوان معرفی نشده‌اند. امیدوارم بنیاد نشر آثار شهید بهشتی بتواند در انتشار این آثار توفیق یابد.

در ادامه این مراسم سید ضیاءالدین شفیعی، مجید بوربور و محمدعلی محمدی به شعرخوانی درباره حضرت علی علیه‌السلام و شهید بهشتی پرداختند. همچنین در خلال این برنامه از کتاب «تابستان سوم» رونمایی و دو کلیپ درباره شهید بهشتی پخش شد.
نظر شما