شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۸
کد خبر: ۸۷۶۰۶
|
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
گزارشی از دومین شب برگزاری «وصال یار» در مهدیه امام حسن مجتبی (ع)
ویژه برنامه «وصال یار» ویژه شب‌های عزیز قدر به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۰، فضای متفاوتی به مهدیه امام حسن مجتبی (ع) بخشید.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۰ با ویژه برنامه‌ای با عنوان «وصال یار» شب قدر متفاوتی را برای احیا گرفتگان در مهدیه امام حسن مجتبی (ع) رقم زد.

«وصال یار» در واقع یکی از برنامه‌های زیر مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با عنوان «بر آستان جانان» است به شب‌های قدر رنگ و بوی متفاوتی بخشیده است. مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۰، برای نخستین بار این برنامه را در شب ضربت خوردن حضرت علی (ع) برگزار کردند و این دومین شب برپایی «وصال یار» است. 

در فضای باز مهدیه تهران نظرم در ابتدا به غرفه‌ای جلب می‌شود که مردم روبه‌روی آن صف بسته‌اند و بسته فرهنگی را دریافت می‌کنند، بسته‌ای شامل دعای آل یاسین و دعای عهد؛ نام و مشخصاتم را می‌پرسند و با خط خوش می‌نویسند، وقتی درباره چرایی این ماجرا می‌پرسم، مسئول غرفه می‌گوید: «این برنامه در همه نقاط تهران در حال برگزاری است، و قرار است با جمع‌آوری مشخصات شما، بدانیم در این شب‌ها چند نفر برای ظهور حصرت حجت (عج) دست به دعا برداشته‌اند. البته علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال یک عدد به سامانه پیامکی ما، در قرعه کشی سفر به عتبات عالیات شرکت کنند.»

جلوتر به غرفه برمی‌خورم که عنوان شهدای مدافع حرم را به خود دارد. این غرفه معرفی اجمالی از این شهدا را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و آنها را تشویق به نثار فاتحه و صلواتی برای شهدای مدافع حرم می‌کند.

شاید یکی از متفاوت‌ترین اتفاقات این ویژه برنامه فرهنگی، حضور پررنگ و پر شور کودکان باشد. کودکانی که با همان شوق کودکی روی صندلی‌های مخصوصی که برایشان تعبیه شده می‌نشینند و با توجه به داستان‌هایی که از امام علی (ع) برایشان نقل شده، نقاشی می‌کشند. علی پسر کوچکی است که با شور و شوق نقاشی‌اش را نشانم می‌دهد و اصرار دارد که من آن را برایش به دیوار بزنم. علی خانه کعبه را کشیده و با خط کودکانه‌اش نوشته: «به خدای کعبه سوگند، رستگار شدم»

نمایشگاه کتاب با موضوع شب‌های قدر هم یکی از غرفه‌های پر استقبال است، به ویژه اینکه این کتاب‌ها با ۲۰ درصد تخفیف عرضه می‌شوند. دختر جوانی که کنارم ایستاده خم می‌شود و کتاب «کمی دیرتر» نوشته سید علی شجاعی را بر می‌دارد. کتابی که درباره رابطه آدم‌های امروزی با حضرت حجت (عج) است. برای خریدنش تردید دارد، می‌خندم و می‌گویم «کتاب خوبی است.»

صدای سوت زیبای قرآن به غرفه دیگری هدایتم می‌کند، مردی میان‌سال، لوحی از آیات قرآن را به دست گرفته و بسیار زیبا و با صدای بلند می‌خواند. این غرفه برای ختم قرآن، مخاطبان آن هر کدام با دریافت لوح‌هایی حاوی یک صفحه از قرآن کریم، در یک ختم دسته جمعی شرکت می‌کنند. مسئول غرفه می‌گوید هر شب حداقل یک بار در این غرفه قرآن کریم ختم می‌شود.

برنامه فرهنگی نذر کتاب هم در این ویژه برنامه جایگاه ویژه‌ای دارد، صادق کرمیان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۰ و رییس فرهنگسرای عطار را هم در همین غرفه می‌بینم؛ مشغول شرکت در این حرکت فرهنگی است و متوجه حضورم نمی‌شود. جلوتر می‌روم و نظرش را درباره اجرای برنامه می‌پرسم، می‌گوید: «شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای به همین نام نازل فرموده است. امسال سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تعابیری را اندیشیده است که در این شب بزرگ در کنار مردم حضور یابد و شب قدر متفاوتی را برای آنها رقم بزند. شبی قدر مملو از عطر حضرت حجت. خدا را شاکریم که مردم از این طرح استقبال فوق‌العاده‌ای کردند، استقبالی که حتی از میزان پیش‌بینی ما هم بیشتر بود.»

رییس فرهنگسرای عطار به تقدیر از همکارانش پرداخت و گفت: «همه این اتفاقات با همکاری مجموعه همکارانم در منطقه ۱۰ رقم خورده است و البته جا دارد از مدیریت و کارکنان مناطق ۹ و ۲۱ هم تشکر کنم که در این کار همراه ما بودند.» 

قرآن بخوانید و هدیه بگیرید هم از غرفه‌های محبوب به ویژه در میان نوجوانان است. البته نوجوانان در بخش «دل نوشته‌ها» هم حضور فعالی داشتند. سوگل که تازه امسال کلاس اول را تمام کرده، روی برگه صورتی‌اش می‌نویسد: «امام علی جان، دوستت دارم»

اما حضور هنرمندان و تولید آثار زنده هنری، بخش جذاب دیگری از «وصال یار» بود. هنرمند جانباز ناصر تقی‌زاده روی بوم تیره‌ای نقشی از گنبد طلایی علی (ع) را می‌کشید. خانم یوسفی هم نقاشی‌خط زیبایی را ترسیم می‌کرد و حمیدرضا سرابی هم مشغول خوشنویسی بود.

مسئولان برگزاری این برنامه یک هدیه ویژه هم برای مخاطبان خود در نظر گرفته‌اند. ادعیه خوشنویسی شده به قلم حمیدرضا سرابی که به صورت انبوه در سبدهایی در میان مردم تقسیم می‌شود. 

وصال یار امشب در سومین و آخرین شب پر برکت قدر با برنامه‌های فرهنگی هنری متفاوت خود، میزبان روزه‌داران در مهدیه امام حسن مجتبی (ع) است. 

مهدیه امام حسن مجتبی واقع در خیابان آزادی، بعد از پل یادگار امام واقع شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های ماه مبارک رمضان مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۰ با شماره تلفن ۵۵۷۳۲۵۶۵ تماس بگیرید.
نظر شما