جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۳
کد خبر: ۸۷۶۴۷
|
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
محمدرضا گودرزی در کارگاه نقد کتاب «در اتاق‌های یک هتل»:
دومین نشست کارگاهی محفل داستان با عنوان «با هم بخوانیم» در فصل تابستان عصر روز سه شنبه ۸ تیر ماه با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه مندان به ادبیات داستانی برگزار شد.
آنتوان چخوف در زمان حیاتش بیش از ۷۰۰ اثر ادبی آفریدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در محفل داستان «با هم بخوانیم» که با هدف آموزش مبانی داستان، با هم خوانی داستان‌ها، بررسی عناصر و نقد و بررسی داستان در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود، ابتدا دو نفر از مخاطبان داستان‌های خود را خواندند و سپس شرکت کنندگان این نشست نظرات خود را درباره داستان‌های خوانده شده بیان کردند. در ادامه مدرس کارگاه نیز داستان‌ها را به لحاظ ساختاری و محتوایی مورد بررسی قرار داد. سپس داستان «در اتاق‌های یک هتل» نوشته آنتوان چخوف با هم خوانی شد و مخاطبان درباره این داستان دیدگاه‌های خود را عنوان کردند. 

گودرزی پس از خوانش داستان این نویسنده روسی را معرفی کرد و درباره او گفت: آنتون پاولوویچ چِخوف متولد ۱۸۶۰ در تاگانروک، داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس برجسته روس است که در زمان حیاتش بیش از ۷۰۰ اثر ادبی آفرید. او را مهم‌ترین داستان کوتاه‌نویس بر می‌شمارند و در زمینه نمایش‌نامه‌نویسی نیز آثار برجسته‌ای از خود به‌جا گذاشته‌ است، به حدی که وی را پس از شکسپیر بزرگ‌ترین نمایش‌نامه‌نویس می‌دانند. چخوف در ۴۴سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سل درگذشت. 

مدرس کارگاه در مورد ویژگی‌های این کتاب گفت: این داستان درباره زنی است که همسرش سرهنگ است ودغدغه ازدواج دختر خود را دارد. در آن هتل یک سروان هم اقامت دارد که رفتار مناسبی ندارد و زمانی که زن متوجه می‌شود او مجرد است می‌گوید: کسی را ندارد که به او رفتار درست را آموزش دهد و از مدیر هتل می‌خواهد او را دعوت نماید. در اصل این داستان اشاره به این موضوع دارد که غالبا قشر متوسط جامعه به فکر منافع خود بوده و نویسنده این مطلب را با طنز بیان کرده است. 

در پایان اعضای کارگاه نظر خود را در مورد داستان مطرح کردند و به پرسش و پاسخ از مدرس کارگاه پرداختند.

نظر شما