جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۷
کد خبر: ۸۷۸۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
در اولین نشست موضوعی با رویکرد آموزش عمومی مطرح شد
اولین جلسه از سلسله نشست‌های آموزش عمومی با محوریت رزق حلال در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد و حجت الاسلام نیشابوری درباره مسائل مربوط به رزق حلال و تفاوت‌های آن با رزق حرام و راه‌های کسب آن و همچنین آثار حاصل از رزق حلال سخن گفت.
کسب فرهنگ رزق حلال بررسی شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین نشست موضوعی آموزش عمومی با عنوان «کسب فرهنگ رزق حلال» شنبه ۲۶ تیرماه ساعت ۱۵ با سخنرانی حجت الاسلام دکتر سید مصطفی حسینی نیشابوری (استاد دانشگاه، عضو هیئت مدیره حوزه علمیه حضرت خدیجه (س)، معاونت پژوهشی بنیاد قرآن، کارشناس برنامه‌های متعدد رسانه ملی، مولف کتب و مقالات متعدد) با هدف زمینه‌سازی گسترش آموزه‌های شهروندی متناسب با آموزه‌های دینی در سطح جامعه و با توجه به موضوع «فرهنگ رزق حلال» در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
  
در ابتدای این نشست محسن سلیمانی رییس فرهنگسرای ارسباران پشت تریبون رفت و ضمن خیر مقدم به حاضران از دلایل برگزاری این نشست صحبت کرد. وی با بیان اینکه این برنامه با همکاری منطقه یک و با حمایت معاونت فرهنگی و مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرا می‌شود، افزود: از مفاهیم عمومی چیزی به جز اسم و راه و رسم باقی نمانده است در حالیکه اگر این مفاهیم را خوب تبیین کنیم و به کار بگیریم می‌توانیم جایگاه واقعی‌اش را در زندگی امروز بیابیم. 
  
رویا فتحی قائم مقام مرکز آموزش ضمن خیر مقدم به حاضران، گزارشی از فعالیت‌ها و نحوه تاسیس آموزش عمومی از سال گذشته را بیان کرد و افزود: آموزش عمومی بنا به دستور رییس سازمان فرهنگی هنری کار خود را از سال گذشته در سطح شهر تهران آغاز کرده و با ایجاد شبکه اجتماعی تلگرامی شهرآموز در مناطق ۲۲گانه مطالب آموزشی و همچنین پیام‌های فرهنگی با محوریت چهار موضوع «فرهنگ رزق حلال، فرهنگ انصاف، فرهنگ سلامت و فرهنگ صبر» انجام وظیفه کرده است. 
  
وی توزیع پیام کارت‌های آموزشی، اخلاقی، پوسترهای مفهومی، بروشورهای آموزشی، تهیه کلیپ برنامه آموزشی با صدا و سیما، اجرای نمایش خیابانی و... از دیگر فعالیت‌های آموزشی در دستور کار آموزشی عمومی است که برخی از آن تهیه و در اختیار شهروندان قرار گرفته است. 
 
در ادامه برنامه حجت الاسلام نیشابوری درباره ارتباط رزق حلال با تمام شئونات زندگی گفت: رزق حلال ربطی به آیین و کیش و دین و زبان و قومیت ندارد. رزق حلال انسانی است نه اسلامی و ایرانی و این رزق فقط خوراک و خوردن و آشامیدن نیست و هر آنچه که از سوی خداست و از آن بهره مندیم را شامل می‌شود. باید دانست که رزق مادی و معنوی داریم. بسیاری از روزی‌ها و ارزاق جنسشان خوردن و آشامیدن نیست. مثلا همنشین خوب یک نوع رزق و روزی خوب برای انسان است. البته در بحث رزق حلال و حرام شبهه‌ای وجود دارد که مگر خدا رزاق نیست و مگر او بین انسان‌ها برای تقسیم رزق و روزی حلال و یا حرام تبعیض قائل می‌شود؟! باید اینچنین پاسخ گفت که ما در تمام عالم علوم تکوینی داریم که اموری هستند که از بودن و وجود داشتن حرف می‌زند. مثل اینکه همه ما به عنوان یک انسان خلقت تکوینی داریم. قسمت دیگر امور تشریعی است و شرع به معنای قانون است. خدای متعال رازق تکوینی است و هرچه خلق کرده است بر این اساس است. اما وقتی تقسیم می‌کنیم در فضای تکوین تقسیم نمی‌کنیم بلکه در فضای تشریعی تقسیم می‌شود. 
 
وی در ادامه بر اینکه رزق ما باید بر اساس باید‌ها و نباید‌هایی که آفریدگار برایمان تعیین کرده است، سازگار باشد، تاکید کرد و به ارزاق معنوی علاوه بر مادی اشاره کرد و افزود: ارزاق معنوی یکی عقل است و یکی عواطف (اندیشه و احساسات) که خدا به ما ارزانی داشته است. فکر با کار کردن پر برکت می‌شود و علم هرچه است برای خداست و به انسان سپرده شده تا با تلاش، تجربه، آزمایش و فکر کردن به انسان برسد. باید دانست کسی بر سر داشتن سرمایه زیاد مواخذه نمی‌شود. اگر شخص بتواند جواب دهد که از کجا آمده و چطور خرج می‌کند. 
 
این مدرس حوزه و دانشگاه در پایان به آثار مثبت حاصل از رزق حلال در زندگی اشاره کرد و گفت: یکی از آن آثار اینکه به رزقی معنوی به نام حکمت می‌رسد که هر کسی به آن دست نمی‌یابد و آن شخص رفتار و گفتار و شکل زندگی‌اش حکیمانه می‌شود. دوم اینکه دعای انسانی که براساس رزق حلال پیش می‌رود، مستجاب می‌شود. سوم اینکه اعضای بدن انسان از اولین شواهد در روز قیامت هستند. اگر کسی رزق حلال را سر منشا کار خود قرار دهد، اعضای بدن شاهد بر استفاده از رزق و روزی حلال می‌شوند. دستمایه آخر حاصل از رزق و روزی حلال خوش خلقی فرد است که نسبت آن با رزق حلال دو طرفه است. یعنی بدخلقی باعث می‌شود رزق حلال از انسان دور شود. اما اخلاق خوب با رزق حلال از وجود او دور یا نزدیک می‌شود. در واقع ارتباطی بین خوش خلقی و خوش روزی بودن وجود دارد. 
 
این سلسله نشست‌ها در پنج فرهنگسرا اجرا می‌شود. اولین جلسه از سلسله نشست‌های موضوعی با رویکرد آموزش عمومی با محور رزق حلال امروز شنبه ۲۶ تیرماه ساعت ۱۵-۱۷ با سخنرانی حجت الاسلام سید مصطفی حسینی نیشابوری برگزار شد و در روزهای ۲۶ مردادماه با محوریت صبر، ۶ مهرماه با محوریت سلامت و ۲۵ آبان ماه با موضوع انصاف برگزار می‌شود. 
   
فرهنگسرای فردوس نیز اولین جلسه نشست‌های موضوعی با رویکرد آموزش عمومی را از ۲۹ تیرماه با موضوع رزق حلال برگزار می‌کند و در ادامه در ۹شهریورماه با موضوع صبر، ۲۷ مهرماه با موضوع سلامت و در روز دوم آذرماه با موضوع انصاف برگزار می‌کند. از دیگر فرهنگسراهایی که محل برگزاری این سلسله نشست‌های آموزشی است، فرهنگسرای خاوران است که میزبان برگزاری این نشست آموزشی از مردادماه خواهد بود. این فرهنگسرا که روزهای سه‌شنبه را به برگزاری این سلسله نشست اختصاص داده است، جلسه اول را با موضوع رزق حلال در روز ۵ مرداد آغار می‌کند و جلسات بعدی در روزهای ۱۶ شهریورماه، ۴ آبان ماه و ۱۶ آذرماه با موضوعات: صبر، سلامت و انصاف ادامه می‌دهد. 
   
دو فرهنگسرای دیگری که به اجرای این نشست موضوعی می‌پردازند، فرهنگسرای بهمن و فرهنگسرای اندیشه خواهند بود. فرهنگسرای بهمن نشست موضوعی رزق حلال را در روز ۱۲مردادماه و نشست‌های دیگر نیز در تاریخ‌های سه شنبه ۲۳ شهریورماه، سه شنبه ۱۱ آبان ماه، سه شنبه ۲۳ آذرماه برگزار می‌شود. در فرهنگسرای اندیشه نیز اولین جلسه نشست آموزشی با موضوع رزق حلال در روز سه شنبه ۱۹ مردادماه برگزار می‌شود. در روزهای چهارشنبه ۳۱ شهریورماه، سه‌شنبه ۱۸ آبان‌ماه و سه‌شنبه ۳۰ آذرماه با موضوعات صبر، سلامت و انصاف پذیرای علاقه‌مندان است.
مطالب مرتبط
نظر شما