جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۹
کد خبر: ۸۷۹۰۷
|
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
در برنامه «فروغ همدلی» مطرح شد
در برنامه فروغ همدلی مطرح شد: تعریف غالبی که از همدلی وجود دارد، اشتباه است؛ باید ببینیم اگر به جای دیگری بودیم چه می‌کردیم.
تصور غالب از همدلی اشتباه استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برنامه «فروغ همدلی» عصر دیروز در خانه فرهنگ دی برگزار شد.

در این برنامه دکتر فرش‌فروش به بحث درباره معنا و مفهوم همدلی پرداخت. او قرار است طی پنج جلسه به تعریف همدلی، سوءتفاهم‌هایی که بر اثر درک ضعبف آدم‌ها از یکدیگر، تجربه کم، قضاوت زودهنگام یا پیش‌داوری  پیش می‌آید و  همچنین به ارتباط مؤثر، تفاوت‌های زن و مرد و تکنیک‌های تقویت همدلی و تأثیر آن در زندگی روزمره توجه کند.

در این برنامه مطرح شد که تصور غالب در ارتباط با مفهوم همدلی این است که همدلی به معنای شباهت فکری، هم‌عقیده بودن، هم دردی، هم‌صحبتی، همراهی و هم هدف و هم سو بودن با یکدیگر است اما این تصور، اشتباه است. همدلی یعنی اینکه اگر جای تو بودم چه کاری انجام می‌دادم؟ درواقع همدلی یک نوع درک شخصی است یعنی من می‌فهمم که شب دیر آمدی؟ یا چرا ناراحتی؟

کارشناس این برنامه همچنین مطرح کرد: همدلی یک رابطه یک طرفه است نه دوطرفه، ما نباید انتظار داشته باشیم که طرف مقابل حتماً با ما همدل باشد و ما را درک کند تا ما هم متقابلاً با او همدلی کنیم. بلکه زمانی ما به همدلی می‌رسیم که خود شخصاً بتوانیم دیگران را درک کرده و خود را جای آنها قرار دهیم.

فرش‌فروش همچنین بیان کرد: برای ایجاد همدلی به درک کامل خود و دیگران و همچنین قرار دادن خودمان به جای دیگران در موقعیت‌های مختلف نیاز داریم. یعنی برای مثال اگر من جای این شخص بودم چه واکنشی نشان می‌دادم. پس تا هنگامی که ما به درک کامل از خود نرسیم نمی‌توانیم طرف مقابل خود را نیز درک کنیم.

کارشناس برنامه در پایان گفت: نکته دیگری که در همدلی بسیار اهمیت دارد این است که خیلی وقت‌ها ما سعی می‌کنیم در همدلی سلیقه شخصی خود را به دیگران تحمیل کنیم که این کار صحیح نیست. یک بحث دیگر که در ارتباط با همدلی وجود دارد این است که در زمان حال باشد. یعنی باید دید اگر مادر چهل ساله‌ای به جای کودک ۱۰ ساله خود باشد، چه واکنشی نشان می‌دهد.

برچسب ها: همدلی ، خانه فرهنگ دی
نظر شما