چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۰۰
کد خبر: ۸۷۹۶۷
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
مراسم اختتامیه نمایشگاه بهشت بقیع با سخنرانی سید علیرضا فاطمیان پور مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲؛ دکتر حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام مظلومی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و تقدیراز ۳ تن از پژوهشگران بقیع درخانه فرهنگ کوثر برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، روز سه‌شنبه ۲۹ تیرماه ۹۵ در مراسم اختتامیه نمایشگاه، سید علیرضا فاطمیان پور ضمن خیرمقدم به حضار، توفیق برگزاری این نمایشگاه با همراهی بعثه مقام معظم رهبری را بسیار مثبت ارزیابی کرد و از تلاش همه دست‌اندرکاران قدردانی نمود.

در ادامه، دکتر سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی (سه‌شنبه شب) در جمع شرکت کنندگان در مراسم اختتامیه با اشاره به اینکه نمایشگاه بهشت بقیع نشان دهنده گوشه‌ای از ظلم و ستم آل سعود است، اظهار داشت: از زمانی که آل سعود در عربستان قدرت گرفته‌اند به اقداماتی عجیب و غریب دست می‌زنند که نمونه آن تخریب بارگاه ائمه بقیع است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به تخریب آثار اسلامی در بقیع، مکه مکرمه، سوریه و عراق و دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: تفکر وهابیت و تکفیری با هیچ کدام از مذاهب اسلامی سازگاری ندارند و چهره اسلام را تخریب می‌کند.

وی تصریح کرد: گروهک داعش و تکفیری‌ها با اقدامات و جنایات خود چهره زشتی را از اسلام ارائه می‌دهند.

اختتامیه نمایشگاه بهشت بقیع برگزار شد

دکتر حسینی از این تفکر وهابیت که نباید بر مزار بزرگان و شخصیت‌ها قبه و بارگاه وجود داشته باشد انتقاد کرد و با استناد به تاریخ وجود بارگاه برای بزرگان دوران صدر اسلام را یادآورشد.

وی تاکید کرد: وهابی‌ها حضور مسلمانان در بارگاه ائمه اطهار را بدعت می‌دانند در حالیکه ما آنها را مقربان درگاه الهی و داعیان به سوی خدا می دانیم.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری دیگر سخنران این مراسم بود که به جنایت آل سعود در تخریب قبور ائمه بقیع و بی احترامی به مقدسات اسلامی اشاره کرد و با ضد اسلامی خواندن تفکر وهابیت گفت: سابقه تاریخی ساخت بقیع به قرن دوم هجری می‌رسد و وهابیت سعودی بدون توجه به این سابقه تاریخی به بهانه‌های واهی این قبور مقدس را تخریب کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مظلومی این اماکن را جزئی از میراث فرهنگی و دینی جهانی دانست و افزود: امروز دنیا در برابر تخریب آثار تاریخی در سایر مناطق واکنش نشان داده است و ما نیز باید در این خصوص به روشنگری بپردازیم.

اختتامیه نمایشگاه بهشت بقیع برگزار شد

در مراسم اختتامیه نمایشگاه بهشت بقیع که در آن اسناد و تصاویر تاریخی از بقیع، قبل از تخریب و بعد از آن، در معرض دید علاقه‌مندان قرارگرفته بود از ۳ تن از پژوهشگران بقیع نیز تقدیر شد.

همچنین در جریان برگزاری این نمایشگاه پژوهشگران، محققان و شخصیت‌های فرهنگی از آن بازدید کردند.

ازجمله برنامه‌های جانبی این رویداد می‌توان به ایجاد کمپین «ما خواهان بازسازی بقیع هستیم»، «امضای طومار درخواست بازسازی بقیع و ارسال به مجامع بین‌المللی» و «عرضه محصولات فرهنگی و کتب مرتبط با بقیع و اماکن اسلامی» اشاره کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیزاده موسوی رییس پژوهشکده حج و زیارت و فاطمیان پور رییس فرهنگسرای شهر تهران دربازدید از این نمایشگاه به پویش مردمی «ما خواهان بازسازی بقیع هستیم» پیوسته و با امضای طومار درخواست بازسازی بقیع، تصریح کردند که این خواست مسلمانان اعم از شیعه و سنی است و در این جنایت قبور بسیاری از بزرگان اهل سنت نیز تخریب شده است.

هشتم شوال ۱۳۴۴ هجری قمری، وهابیون تکفیری در اقدامی هدفمند، حرم و قبه‌های موجود در قبرستان بقیع را تخریب کردند.
نظر شما